Hej,
Tacksam för lite hjälp i en ritningsfråga. Ska installera solceller på taket och kommunen vill ha ritningar för bygganmälan. Planritningen över taket är godkänd men jag behöver komplettera med ritning över fasaden med panelerna inritade. Gick på pumpen då jag inte vet hur jag skalenligt ska få in dom på höjden på taket. Någon med bra tips?
Panelerna har måtten 6,70 x 2,90 (totalmått), skala 1:100Visa bilaga Solceller placering 1.pdfVisa bilaga Solceller placering 2.pdf

Tror du inte att de vill ha fasadritning framifrån och inte uppifrån?
Tanken är väl att de vill se hur det kommer att se ut för grannarna?

Jodå, det är precis det jag menar. Takvyn är godkänd av kommunen, det som behöver kompletteras är en fasadritning med panelerna inritade. Det ligger med en fasadritning som bifogad fil. Mitt problem är alltså hur jag skalenligt ska rita in dom på taket. Bredden är ju inga problem men uppåt ställer det till det i och med att taket lutar. Svårt att förklara detta känner jag.

Här får man ta fram sina mattekunskaper, från högstadiet ;)

Hur mycket av panelen som syns i vyn är ju beroende av takvinkeln.
multiplicera höjden med sinus för takvinkeln då får du den "höjd" du ska rita in.
Tex: 6,7m * sin(30) = 3,35
eller 6,7m * sin(20) = 2,29
och så skala på det...

Om du ritat en toppvy (ovanifrån) räknade du väl på samma sätt fast med cosinus?

ctjarnberg skrev:
Här får man ta fram sina mattekunskaper, från högstadiet ;)

Hur mycket av panelen som syns i vyn är ju beroende av takvinkeln.
multiplicera höjden med sinus för takvinkeln då får du den "höjd" du ska rita in.
Tex: 6,7m * sin(30) = 3,35
eller 6,7m * sin(20) = 2,29
och så skala på det...

Om du ritat en toppvy (ovanifrån) räknade du väl på samma sätt fast med cosinus?
Det var ju det också...:p Dom kunskaperna sitter långt bak, tyvärr.
Toppvyn gjorde jag det enkelt för mig och bara måttade in, skalenligt.

Jag får leta i matteboken så kanske det blir :wow:

Hehe, allt finns ju på nätet: http://www.matteboken.se/

eller så ritar du, enklare än att räkna kanske
pic62.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
berberis och 1 till
  • Laddar…
Ja du, det är nästan som man skäms. Du vet, varför tänkte jag inte på det känslan... :thumbup:
Jag testar det, ser klockrent ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.