P Pappa1986 skrev:
Vi har 3 katter hemma och 1 mops. De kommer med ca 1 odjur var om dagen. Mest möss.
Innan vi skaffade katter så hade vi problem med möss som sprang i väggarna(inte mkt men lite) och där kom upp möss dagligen under vasken i köket. (Dessa tog ned med fällor)
Nu har vi inga möss inomhus.
Vi köpte även en sån som man koppla in i väggen som ska "skrämma" möss
Kört en sån från Silverline men inte funkat än :(

P papayagirl skrev:
Vad menas? Med rodd menade jag att lägga tid på barnen. Skaffar man katt tar det väl ett tag innan den är relativt självgående?
Säger inte att du ska skaffa en katt, men de är relativt självgående direkt. Oftast kommer dom sandlådetränade och de kräver kanske lite träning varje dag med beteende samt kärlek, är det en utekatt så får de sin motion så. Tråkigt att skaffa ett husdjur man inte tänkt men dom är otroligt effektiva på att få odjur att flytta.

• Gilla
papayagirl
  • Laddar…
Vi har kattungar hemma just nu. Från första början behovet uppkom har dom gått på lådan utan någon träning.
Så träningen i ett nytt hem borde inskränka sig till att visa vart kattlådan står.

P papayagirl skrev:
Vad menas? Med rodd menade jag att lägga tid på barnen. Skaffar man katt tar det väl ett tag innan den är relativt självgående?
Det var nog ett försök att vara rolig. ;)
(jag tyckte det var kul i alla fall)

• Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det var nog ett försök att vara rolig. ;)
(jag tyckte det var kul i alla fall)
Ah ok. Länge sen man sprang på en så rolig ordvits. Höhö.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Staffans2000
P papayagirl skrev:
Ah ok. Länge sen man sprang på en så rolig ordvits. Höhö.
Det var ingen ordvits.
Du skrev en totalt obegriplig mening. Den enda betydelsen var att du inte hade tid med någon katt, eftersom du av någon anledning var tvungen att ro väldigt mycket, eftersom du skaffat två barn. Då det var uppenbart att du menade något annat, blev Meningen.... Meningslös!

Att jag anade att du använde dig av det senaste "modeordet" typ, är en helt annan sak liksom.

Locka, Bella, kolla...

Staffan

K
Vi har två katter som fångar möss och fåglar till förbannelse, men de tar inga råttor trots att det finns gott om det i hönshuset.
Att hävda att en katt löser problemet är felaktigt.

• Gilla
Kvarna vid sjön och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag har haft katter under ca 25 år. Alla katter har tagit möss, men duktigheten kan skilja. Den absolut bästa jag haft skaffade jag förra året. Kastrerad hane, 3 år nu, 6-7kg. Snyggt grå med vita tassar. Tagit 2-4 möss och råttor per dag under de varma månaderna, men förhållandet är nog 1/10, råttor/möss. Mössen äter han upp men hela råttor orkar han inte.

Från att ha haft konstant krafsande i väggar, golv och tak så blev det helt tyst efter 3-4 månader. Förra vintern var den första med helt tyst i huset, den första av 20 i det här huset. Han är sån extrem jägare att han t o m tog en mård i våras. Fåglar gillar han däremot inte speciellt mycket (tack och lov). Abessinern jag hade innan föredrog fåglar, men tog givetvis möss också (hona, och mycket mindre).

Han älskar jagandet, så på varma årstiderna så kräver han i stort sett ingenting förutom att sova inne ibland och lite tonfisk att blanda ut kosten med. Vintertid är det en annan sak såklart, då är han bästa sällskapet.

Redigerat:
  • Gilla
Lilla Yk och 3 till
  • Laddar…
Våran katt tar in levande/halvdöda möss och småfåglar i huset ibland som vi sedan får jaga fatt på och kasta ut.
Hon vill nog bara visa upp sitt byte men lyckas inte döda alla.

MultiMan
Handlar inte om att lyckas. Katter vill alltid leka med bytet och bara skada sådär lagom tills de tröttnar, dödar och äter upp.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var ingen ordvits.
Du skrev en totalt obegriplig mening. Den enda betydelsen var att du inte hade tid med någon katt, eftersom du av någon anledning var tvungen att ro väldigt mycket, eftersom du skaffat två barn. Då det var uppenbart att du menade något annat, blev Meningen.... Meningslös!

Att jag anade att du använde dig av det senaste "modeordet" typ, är en helt annan sak liksom.

Locka, Bella, kolla...

Staffan
Jag tror nog att du begrep kontentan av vad jag skrev men tog tillfället i akt att vara lite putslustig. Jag tycker det är lite synd att du tar plats i tråden när jag har ett reelt problem att diskutera.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
För er som inte visste: Rodda = ordna, ombesörja, greja, fixa, kirra, dona.
Kommer från begreppet roddare, som ju är en person som åker med ett band eller artist och ordnar alla praktiska detaljer. Är en försvenskning av road crew, eller rodie.

Men även jag tyckte rodd-skämtet var roligt... förlåt :)

• Gilla
KajsaKvack och 1 till
  • Laddar…
En uppdatering kanske är på sin plats, igår var första kvällen utan krafs i väggarna. Väntar med spänning på att det ska börja stinka satan om den nu gått och dött i väggarna/taket.

Tagit 2 råttor i krypgrunden med slagfällan. Anticimex trodde jag tagit mor råtta då den var störst. Tydligen är råttor revirstyrda så gäller att få bort hela klanen och förhindra att en ny kommer in.

Fler fällor och vippbräda ska inhandlas. Research för att skaffa katt är i full gång :)

Även om inte alla katter visar sig vara bra jägare måste de väl också fylla en avskräckande funktion?

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Staffans2000
"Jag tror nog att du begrep kontentan av vad jag skrev men tog tillfället i akt att vara lite putslustig. Jag tycker det är lite synd att du tar plats i tråden när jag har ett reelt problem att diskutera."

Det är helt korrekt!
Men mitt "meningslösa" inlägg är också till gagn för dig, eftersom din tråd då kommer överst på "senasteinläggslistan" och läses av fler. Summa: jag kan skoja till det och du får fler läsare, samt förhoppningsvis en tankeställare, så dina inlägg blir mer begripliga.

Skaffar du katt, skaffar du en ny familjemedlem. Tänk på det med allt vad det innebär. Mina fyra katter är i varierande grad jaktintresserade. Bäst är den f.d. halvdöda förvildade hankatten Edward Snowden. Han visar sin uppskattning genom att lägga sitt bidrag till hushållskassan framför mina fötter.
Mitt tips:
Skaffa en katt som haft det svårt, så hjälper du inte bara en olycklig själ, du får även en redan upplärd jägare på köpet.

Staffan

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.