Jag och min sambo har separerat och tänkte ge oss på bodelningen själv. Vi hade en väldigt enkel ekonomi och allt är redan klart förutom huset. Värderingen är nu gjord och accepterad av oss båda och nu skall vi fortsätta diskussionen med banken. Siffrorna här är lite förenklade för exemplets skull. Vi har tidigare sålt ett hus så jag har hyffsat koll på hur man skall räkna men jag vill ändå dubbelkolla. Använde även denna länken som hjälp: http://www.privataaffarer.se/bostad/rakna-sa-har-nar-du-salt-132226

Inköpspris 2.200.000
Belåningsgrad 2.000.000
Uppskattat försäljningspris 2.400.000

Från försäljningspriset dras mäklararvode, ca 100.000 av, då återstår 300.000 efter lånet återbetalats varav 100.000 är en vinst.

För att räkna vinstskatten så skall omkostnader i det ursprunliga köpet dras bort, lagfart och pantbrev, dessa uppgår i sig till ca 80.000, utöver det har det gjorts förbättringsåtgärder på ca 100.000. Det betyder att all vinst kan räknas bort och vinstskatten är noll kronor?

På sista raden vill jag ha det till att det är 150.000 kronor som jag skall ersätta min f.d. sambo med, utöver att jag övertar lånen såklart.

Stämmer?

Ja så hade jag också räknat.

Ser okej ut...viktigast är att du och din fd är överens....
Lycka till

Tack för svaren. Vi är överens men hon litar ju på mina siffror... Även om vi skriver under båda två så vill man ju inte att det skall bli något jidder senare där hon känner att jag räknat fel. Vi skiljs som vänner och hoppas att det kan förbli så, framförallt när det finns barn med i bilden vill man ju göra vad man kan.

• Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Det är bra inställning....samtidigt är det är omöjligt att få millimeter rättvisa utan att sälja ALLT och dela på pengarna.....
Det bästa ni kan göra är att försöka vara öppna och lyhörda för att på det viset slippa missförstånd...
Hoppas allt löser sig så bra det går

Jag är inte helt hundra på att du har tänkt rätt med vinstskatten, men jag hade inte blandat in det om jag var ni. Det blir ju en ren spekulation eftersom du nu ska behålla huset. Att du betalar mellanskillnaden efter mäklararvodet är avdraget låter rimligt. Är detta en siffra ni har kontrollerat?

Ja, det är rätt räknat, man kan också tänka så här

När ni köpte huset lånade ni 2 mille och la in 100' sek vardera i insats.
Huset säljs för 2,4 mille till "vem som helst".
100' går till mäklaren och 2 mille till banken. Sedan får ni tillbaka era resp. insatser. 100' sek var. Kvar blir vinsten 100' sek att dela mellan er bägge. Totalt har ni fått 150' vardera för försäljningen, så det är vad din sambo ska ha "oavsett vem som köper huset"

falkn skrev:
Är detta en siffra ni har kontrollerat?
Jag kontrollerar den nu! ;)

Skämt åsido, vilken siffra tänker du på? Hela uträkningen eller värdet på huset? Från vår gemensamma ekonomi är allt lösöre, sparpengar, bilen mm redan fördelat och överenskommet. Det enda som återstår är huset, och inte ens det är särskilt komplicerat. Vi har gått in med gemensamma pengar och lagt ner gemensamma pengar under tiden vi bott där. Så är det inte svårare än så, så tänker jag inte pynta minst 5000.- till bankens jurist för att denne skall knåpa ner ovanstående på ett papper samt ansöka om largfart för min räkning.

Man kan ju ifrågasätta att gå på bankens värdering rakt av, men det är det vi har kommit överens om, så ovanstående ekvation baseras såklart på det.

ullberg
Mäklararvodet tolkar jag det som att falkn menar, är 100k en bra schablonmässig kostnad? Låter spontant högt, men jag har aldrig sålt hus, bara lägenheter.

/U

Ja det låter ju rimligt att han syftade på det.

I exemplet ovan är mäklararvodet väl högt, det var bara tagit från höften, har ett mer verklighetsförankrat värde i vår riktiga beräkning

Som sagt, siffrorna kan ju bytas ut, det var mest räknemodellen som sådant jag kände att jag behövde lite feedback på.

Ja, det var arvodet jag syftade på då jag också tyckte det lät högt.

Är det någon som har ett exempel på hur det här ser ut i avtalsform? Ett bodelningsavtal måste man ju ha för inskrivningen av lagfarten. De mallar jag sett är rätt shablonmässiga och hanterar mest att man delar en massa banktillgångar mellan sig. Hur får man ner att jag skall ha huset och före detta sambon X antal kronor av mig. Känns som man bara är ett par rader ifrån att ha löst själva avtalsbiten? Eller skall man krypa till korset och pynta minst 5000:- till banken för att deras jurist skall knåpa ner dessa trivialiteter på papper?

Ta kontakt med banken så allt blir riktigt och du och din fd kan lägga detta bakom er och börja om....

Banken har vi som sagt kontakt med, det är banken som skall bevilja mig det nya bolånet och även ge mig ett lån för bodelningslikvid/skifteslikvid. Vilka summor och egendomar det handlar om är vi också överens om, det som saknas är det juridiskt bindande dokumentet som a) gör att ena parten inte kan komma och kräva något i efterhand b) gör att jag kan ta över huset och få ny lagfart utan att ett man går igenom en "köpeprocess"

Jag hittade följande exempel från Villaägarna, och deras rådgivning, funderar på att slå dom ett slag och fråga om detta är tillräckligt. I så fall så ser jag verkligen inte att jag får valuta för mina (minst) 5000:- som banken vill ha för sin juridiska hjälp. Någon som har en åsikt om bifogade exempel?

bodelning villaagarna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är själv i situationen där jag och min sambo delar oss, jag ska bo kvar. Hur gjorde ni med bodelningsavtalet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.