16 287 läst ·
31 svar
16k läst
31 svar
Hjälp med putsning av källarväggar
Okej då är jag med. Själv satte jag fyrkantsrör 15x 20 x 2 i godstjocklek. Sedan borrade jag hål uppe och nere och sedan tre till emellan på den breda sidan. Använde 10 mm borr i det stora hålet gjorde jag, sen i bakdelen ett 8 mm hål. Satte sedan fast rören med skruv och plugg med cirka 80-90 cm emellan dragbanorna. Där det behövdes satte jag brickor bakom för att komma i "nivå". Sedan när allt var inlodat tog jag och blandade till grundningsbruk A. Detta gjorde att det inte blev så bråttom att hinna allt. Sedan lät jag grundningsbruket torka en dag. Dagen efter kollade jag hur mycket material som skulle på, på vissa ställen var det 20 mm där sa finja (lysande support) att jag var tvungen att putsa upp ett lager innan. Jag kastade på Mur och putsbruk C och såg till att inget stack utanför dragbanorna, jag försökte att göra ytan så ojämn som möjligt för att nästa lager puts skulle kunna fästa bra. Dagen efter vattnade jag återigen väggen sedan blandade jag till Mur och Putsbruk C när det sedan skulle upp på väggen använde jag mig av tre sätt. 1 kastade på med murarsleven, 2 drog på med brädan, 3 kastade på med min hand. Jag började som sagt att kasta med sleven men innan jag gjorde det vattnade jag väggen( vattenslang) sedan tog jag lite putsbruk på sleven och kastade eller rättare sagt snärtade mot väggen. Gjorde detta ett tag men blev ganska trött i armen så då gick jag över till 2 an alltså dra upp putsen med brädan. Dock var det svårt att få på så mycket så det kom upp i nivå med dragbanorna. Så det blev bara små avsnitt av väggen som blev gjorda på detta sätt. På det uppdragna lagret kastade jag sedan på mer bruk med sleven. Men det som jag använde mig av mest var att ta bruk i handen, tog en hand full( storlek 10 på handskar) spelar nog inte så stor roll! Sedan hade jag puts brädan uppochner i min andra hand med bruk på. Sedan var det bara att börja kasta. Dock använd gummiklädd hel handske. Första väggen använde jag en handske som var av tyg på handryggen ajajaj såren satt i i en månad. Inte att rekommendera betong fräter rejält men nästa vägg använde jag mig av hel gummihandske, gick hur bra som helst och inga sår. Sedan tror jag att jag drog av yta oftare än vad man brukar. Men det kändes bra att dra av när hela dragbanans bredd var täckt och cirka 30 cm högt. Tog en bräda 1 tum 5. Började nerifrån och med sicksackande rörelser tog jag mig uppåt på väggen. Blev det hål av det bara att kasta på mer bruk just där och sedan göra om sicksackandet tills jag blev nöjd.
Bra resp dåliga saker under arbetetsgång.
Bra
skönt med redan uppsatta dragbanor blev jämnt och bra utan stress.
kasta med handen
dåligt
dåliga handskar
för tjockt på vissa ställen
la på för mycket material ibland vilket resulterade i att kakor släppte men det var bara att kasta på nytt och lite mindre.
Bra resp dåliga saker under arbetetsgång.
Bra
skönt med redan uppsatta dragbanor blev jämnt och bra utan stress.
kasta med handen
dåligt
dåliga handskar
för tjockt på vissa ställen
la på för mycket material ibland vilket resulterade i att kakor släppte men det var bara att kasta på nytt och lite mindre.
Är det putsnät du ska fästa? Då brukar denna spik fungera bra. http://www.gunneboindustries.com/sv-se/Fastening/Produkter/Spik/Specialspik/Bandhake/