16 287 läst ·
31 svar
16k läst
31 svar
Hjälp med putsning av källarväggar
Sida 1 av 3
Jag ska i min källare göra tvättstuga med kakel på väggarna. Nu har jag fastnat. Jag behöver nämligen putsa upp väggarna med något på mina "rena" betonghålstens väggar. Jag har fått förslag på putsbruk B. Det ska putsas från 1cm till lite över 2 cm tjockt. Som sagt var sedan kakelfix och kakel på detta. Jag skulle vilja ha info om finjas sortiment om det är möjligt för det är det min handlare har.
NU TILL MINA FRÅGOR
Är putsbruk B bästa valet för mig?
Innan putsning, grundning mot betonghålstenen?När vattna och hur mycket? Med vad grunda? Hur? Torktid innan jag börjar putsa?
Kastar sen på putsen med snärt, drar av med hjälp av uppsatta banorna, efter hur lång tid? När ta bort banorna?
Jag är litee rädd att putsbruk b är för svagt och när jag lägger på det starka kakelfixet så orkar inte putsen håll det uppe? Rätt? fel?
NU TILL MINA FRÅGOR
Är putsbruk B bästa valet för mig?
Innan putsning, grundning mot betonghålstenen?När vattna och hur mycket? Med vad grunda? Hur? Torktid innan jag börjar putsa?
Kastar sen på putsen med snärt, drar av med hjälp av uppsatta banorna, efter hur lång tid? När ta bort banorna?
Jag är litee rädd att putsbruk b är för svagt och när jag lägger på det starka kakelfixet så orkar inte putsen håll det uppe? Rätt? fel?
Jo den har jag läst ett antal gånger. Men det jag undrar är om jag när jag ska ha på 20 mm puts på en del ställen ska ha b eller c bruk när ska jag grunda när ska jag dra av mot dragbanorna. Står inget om att kakla efter därför känner jag att jag skulle vilja ha info kring just mina problem. Men tack ändå för svaret alex86
Redigerat:
Du bör använda minst B-bruk, C-bruket har mycket finare fraktion och det blir torrsprickor om du slår på för tjockt. Det är inga som helst problem att kakla på detta underlaget när du väl putsat. Dina plattor kommer att sitta som berget! Grunda väggen dagen innan med samma som du ska putsa med (antar att du fortfarande har betong), så hinner det att bränna. Bränner mycket långsammare på betong. Är du väldigt ovan och har aldrig putsat förut, rekommenderar jag dig att införskaffa en stålskånska så att du drar på bruket istället för att slå på det. Lycka till!
Nä här ska kastas upp måste lära sig ( kanske kommer på andra tankar när jag väl börjat) min handlare har pratat med finja och de rekommenderade puts bruk c. Så tror jag kommer köra på deras rekommendation. Fast nä jag ringer dom själv och kollar. JimmyN jag är lite trög känner jag men du skriver(antar att du fortfarande har betong) vad menar du mina väggar är rena från puts och är av betonghålsten. Så redan dagen innan alltså jag trodde vattning idag slammning imorgon och sedan putsa innnan det riktigt torkat. Fel???
Jag arbeter nog långsamt men om en bana är ca 75 cm fyller jag upp ca 3-4 banor, med stålskånskan, innan jag går tillbaka och drar av de 2-3 första och fyller igen där jag haft läkten. Sen kanske jag fyller nån bana till och sen går jag tillbaka och börjar slätskura de avdragna banorna, och så arbetar jag mig framåt. Det blir inte snyggt om du väntar för länge med skurningen, fast det spelar ju mindre roll om du ska kakla.
Vattnar gör man helst nån dag i förväg innan grundning/slamning, bäst är om det är vattenmättat utan att vara blött. Så vattna lite i omgångar och underhållsvattna därefter. Vänta nån dag med att underhållsvattna den nya putsen och vattna då mjukt så du inte sköljer bort den.
Vattnar gör man helst nån dag i förväg innan grundning/slamning, bäst är om det är vattenmättat utan att vara blött. Så vattna lite i omgångar och underhållsvattna därefter. Vänta nån dag med att underhållsvattna den nya putsen och vattna då mjukt så du inte sköljer bort den.