Har jag trät kablarna i plinten korrekt? Plinten går att fjädra och klämma på flera ställen och jag begriper inte hur det är menat att man ska göra.
Koppartrådarna ville gärna spreta eller glida av på sidan. Och det är inte helt uppenbart att det kan sitta för löst heller, tills man testar dra.
Och vad är hålet för?
För övrigt verkar valet av strömbrytare inte helt klockrent för våtrum. Fukten kan väl ta sig in genom kaklet? Det är inte helt tätt mellan strömbrytaren och den blåa kapseln.
Delar av naken koppartråd sticker dessutom ut (därinne) även när knapparna sätts på. Glömde fota med knapparna på, men det ser ungefär ut såhär
och kappsatsen täcker ej all koppartråd som syns på bilden. Början av avskalningen sticker nämligen ut. Kanske skulle kablarna tryckas in längre?
Det är installerat av elektriker troligtvis. Öppnade för att åtgärda att strömbrytaren var lös och det ena ledde till det andra. Men det såg ungefär likadant ut därinne från början.
Koppartrådarna ville gärna spreta eller glida av på sidan. Och det är inte helt uppenbart att det kan sitta för löst heller, tills man testar dra.
Och vad är hålet för?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
För övrigt verkar valet av strömbrytare inte helt klockrent för våtrum. Fukten kan väl ta sig in genom kaklet? Det är inte helt tätt mellan strömbrytaren och den blåa kapseln.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Delar av naken koppartråd sticker dessutom ut (därinne) även när knapparna sätts på. Glömde fota med knapparna på, men det ser ungefär ut såhär
Logga in
Skapa konto
och kappsatsen täcker ej all koppartråd som syns på bilden. Början av avskalningen sticker nämligen ut. Kanske skulle kablarna tryckas in längre?
Det är installerat av elektriker troligtvis. Öppnade för att åtgärda att strömbrytaren var lös och det ena ledde till det andra. Men det såg ungefär likadant ut därinne från början.
Lite besvärligt att få loss kablarna eller…?
Kika på denna video för hur man monterar och lossar kablarna.
Skulle tro det är denna brytaren.
Kika på denna video för hur man monterar och lossar kablarna.
Skulle tro det är denna brytaren.
Det är Schneider men inte samma modell. Men tack för att du uppmärksammar mig på att de har en youtubekanal. Jag får leta bland resten av deras videor.blackarrow skrev:
Nej, inte att få loss. Snarare att sätta fast rätt.
Vad har du gjort med brytaren? De metalbleck som du visar skall aldrig ”plockas loss”. Ser ut som om du har demonterat brytaren i beståndsdelar, vilket man aldrig behöver göra.
Medlem
· Västra Götaland
· 59 inlägg
Du behöver en ny brytare, den du har saknar bakstycket. Köp en kronbrytare, finns även dubbeltrapp, ser likadan ut på framsidan men inkopplingarna är annorlunda.
Stäng av säkringen, klipp av trådarna så nära inkopplingarna som möjligt. Glöm inte att ha koll på var trådarna satt. Skala upp trådarna.
Stäng av säkringen, klipp av trådarna så nära inkopplingarna som möjligt. Glöm inte att ha koll på var trådarna satt. Skala upp trådarna.
Tror jag tidigare har sett ett eller två liknande inlägg, dvs användare har gått lös på brytarens bakstycke och öppnat upp mekaniken i tron att det är så ledarna ska anslutas. Något i brytarens utseende tycks trigga detta beteende.
Som läget är nu är det bara att köpa en ny brytare och göra om installationen, då utan att demontera brytaren.
Som läget är nu är det bara att köpa en ny brytare och göra om installationen, då utan att demontera brytaren.
Då har jag lärt mig nåt nytt.
Jag var kanske otydlig. Jag har inga problem med att montera tillbaka brytaren och den funkar utan problem. Jag var bara osäker på hur plintarna bör användas och om jag gjort rätt, samt att fukt kan tränga in via kaklet.
Alla delar ser likadana ut som innan efter varje steg i återmonteringen. Däremot så har jag märkt att det sitter lite svagare och kanske går att dra loss från väggen om man tar i ordentligt.
Att köpa en ny är kanske bra ändå.
Jag var kanske otydlig. Jag har inga problem med att montera tillbaka brytaren och den funkar utan problem. Jag var bara osäker på hur plintarna bör användas och om jag gjort rätt, samt att fukt kan tränga in via kaklet.
Alla delar ser likadana ut som innan efter varje steg i återmonteringen. Däremot så har jag märkt att det sitter lite svagare och kanske går att dra loss från väggen om man tar i ordentligt.
Att köpa en ny är kanske bra ändå.
Redigerat:
Nej, du har inte gjort rätt. Brytaren ska inte plockas isär. Den som monterat den från början ser inte heller ut att gjort rätt.
Brytaren är allt annat än tät, så fukt via kaklet behöver du inte fundera över.
Brytaren är allt annat än tät, så fukt via kaklet behöver du inte fundera över.
Jaha, fel från början också.D Daniel 109 skrev:
Det verkar omöjligt att byta de fasta delarna d.v.s. blåa kapseln m.m. utan att riva upp kaklet. Jag ska se om jag kan hitta en IP klassad brytare som går att montera med nuvarande situation.
Det kanske var den här modellen ändå. Jag har lossat knapparna tillsammans med hävarmarna istället för det tänkta sättet vilket var dumt.blackarrow skrev:
Tack för alla svar. Nu förstår jag hur det egentligen ska göras.
Alla brytare är IP klassade. Det är ett krav, menar du att du vill ha en högre klassning?
Trodde den var en del av vad som från början var tänkt som en tät inkapsling på insidan.R roli skrev:
Ja precis, menade högre klassning.D Daniel 109 skrev:
Tack, ska göra det. Om högre klassning, bör jag ändå hålla mig till infällt? De utanpåliggande brukar väl inte vara täta bakifrån tänker jag. Eller de kanske är tillräckligt täta där det räknas. Jag tänkte att fukt kan ta sig in via de för-utskärda skruvhålen som brukar finnas på utanpåliggande men det är kanske långsökt.Davidbagare skrev: