10 329 läst ·
31 svar
10k läst
31 svar
Hjälp med planering, Badkar eller Dusch?
Bra planering. Om du vill spara en slant, skippa värme i handdukstork om du ska ha golvvärme. Kör en vanlig stång eller liknande från blågula-varuhuset tex. Handdukarna torkar fort ändå och enligt mig är handduksvärmare det mesta onödiga efter tallriksvärmare 
Tack!
Det med handdukstork ska jag fundera över, absolut
hade egentligen bara en tanke på en stapel mest för att det kan vara gött med en varm handduk
å andra sidan så kan man ju förbereda för det och sätta in en i efterhand om man känner att behovet finns där 
Det med handdukstork ska jag fundera över, absolut
Medlem
· Blekinge
· 12 241 inlägg
Rent allmänt tycker jag att småbarn ska ges möjlighet att bada, de älskar det! Kommer de upp i åldern några år så vill de kanske hellre duscha.
Varför inte investera i en badkarslösning i början som sedan kan enkelt bytas till en dusch med samma armaturer?
Jag har slängt ut ett omodernt badkar när vi flyttade in i ett nytt hus men jag längtar ibland grymt efter ett avkopplande bad med musik, en kall öl och lite doft!!!
Varför inte investera i en badkarslösning i början som sedan kan enkelt bytas till en dusch med samma armaturer?
Jag har slängt ut ett omodernt badkar när vi flyttade in i ett nytt hus men jag längtar ibland grymt efter ett avkopplande bad med musik, en kall öl och lite doft!!!
Precis vad jag anser. Är smidigare dessutom tycker jag, annars måste man ju med in i duschen och bröta, det kommer vatten överallt och det är ju faktiskt roligare att kunna leka i vattnetThomas_Blekinge skrev:Rent allmänt tycker jag att småbarn ska ges möjlighet att bada, de älskar det! Kommer de upp i åldern några år så vill de kanske hellre duscha.
Anledningen till varför vi inte gör så är dels att jag hatar att duscha i badkar, jag kan tycka det är avkopplande att ta ett bad då och då, vi har utrymmet till det och för att jag inte tror att det blir avsevärt mycket dyrare med separat än med kombinerat
Ska man ha ett bra badkar att duscha i tillsammans med duschvägg så är man uppe å sniffar på 10k och för de pengarna räknar jag med att man får gjort både separat dusch och inbyggt badkar ungefär
Vilken lyx! Hade jag haft en till dusch så hade jag gjort som Thomas föreslog alla dagar i veckan, men hellre en trång dusch än att plaska omkring i sitt eget duschvatten i ett badkar :wow:bjorn_s skrev:
Sitter och funderar lite här på jobbet...
Badrummet kommer bli så ekonomiskt som bara är möjligt att åstadskomma med den standarden vi vill ha.. så tänker framförallt på att dra utanpåliggande rör istället för rör-i-rör då detta är billigare om jag förstått det hela rätt?
Och rätt installerat så kommer man knappt se dem heller. Tänker att man drar rör-i-rör ifrån pannrummet upp till väggen bakom badkaret, därifrån kopplar man på handfaten, badkar och WC.
Tänker då att man drar nästan alla rör bakom badkaret och gömmer dessa på så vis, det enda man kommer se är typ 20cm mellan badkar och handfat. WC kommer ju även det gå bakom badkar.
Duschen får få egna rör då det blir enklast och snyggast.
Men till det jag funderar över, hur löser jag badkarsblandare lättast? Vill ju helst inte ha ett mellanrum bara för att få upp rören och sargblandare som jag funderat på har jag insett är relativt dyrt....
Hur hade ni gjort?
Badrummet kommer bli så ekonomiskt som bara är möjligt att åstadskomma med den standarden vi vill ha.. så tänker framförallt på att dra utanpåliggande rör istället för rör-i-rör då detta är billigare om jag förstått det hela rätt?
Och rätt installerat så kommer man knappt se dem heller. Tänker att man drar rör-i-rör ifrån pannrummet upp till väggen bakom badkaret, därifrån kopplar man på handfaten, badkar och WC.
Tänker då att man drar nästan alla rör bakom badkaret och gömmer dessa på så vis, det enda man kommer se är typ 20cm mellan badkar och handfat. WC kommer ju även det gå bakom badkar.
Duschen får få egna rör då det blir enklast och snyggast.
Men till det jag funderar över, hur löser jag badkarsblandare lättast? Vill ju helst inte ha ett mellanrum bara för att få upp rören och sargblandare som jag funderat på har jag insett är relativt dyrt....
Hur hade ni gjort?
Stämmer att jag tänkt göra detta! Har tänkt att ha Luxish skivor även vid handfatet, så funderar på om det blivit snyggt om man haft detta lite högre än själva badkaret och haft blandaren monterad där? Då har jag ju inte byggt in rören i den definitionen och det blir mao godkänt? 
Dock hade en del av mig hade velat ha sargblandare då jag tycker det är snyggt, det hade löst problemet men jag är inte överens med 5-6k för kvalitégrejer.. det är helt enkelt för mycket
Dock hade en del av mig hade velat ha sargblandare då jag tycker det är snyggt, det hade löst problemet men jag är inte överens med 5-6k för kvalitégrejer.. det är helt enkelt för mycket
Nu har jag en fråga till er!
Väggen där jag vill göra duschnischen är bärande. Väggen står idag rakt över bakre väggen i pannrummet. När (om) vi gör nischen så kommer väggen mot sovrummet i duschen sett stå ovanpå den främre väggen i pannrummet och på så vis får stöd underifrån ändå. Väggbiten vi vill öppna upp har inte heller någon takstol ovanför sig, utan denne ligger först vid dörren in.
Väggen består idag av 95 reglar, kommer sätta 95reglar mot sovrummet också och 70 åt sidorna. Funderar även på att lägga in en 90*90 limträ i hålet som blir. Dessutom så kommer väggarna förstärkas från 60cc till 30cc
Det jag vill komma till är om ni hade skickat in bygglov för det eller skitit i det?
Väggen där jag vill göra duschnischen är bärande. Väggen står idag rakt över bakre väggen i pannrummet. När (om) vi gör nischen så kommer väggen mot sovrummet i duschen sett stå ovanpå den främre väggen i pannrummet och på så vis får stöd underifrån ändå. Väggbiten vi vill öppna upp har inte heller någon takstol ovanför sig, utan denne ligger först vid dörren in.
Väggen består idag av 95 reglar, kommer sätta 95reglar mot sovrummet också och 70 åt sidorna. Funderar även på att lägga in en 90*90 limträ i hålet som blir. Dessutom så kommer väggarna förstärkas från 60cc till 30cc
Det jag vill komma till är om ni hade skickat in bygglov för det eller skitit i det?