Hej,
Jag skulle vilja få tips och råd då vi nu håller på att planera vårt badrum i källaren. Ytan är ganska stor totalt sett men samtidigt lite lurig att planera pga bland annat dörröppningar. Ytan består av ett litet rum där det tidigare var toalett, handfat och dusch och ett större rum där det var bastu och ”vilrum”. Nu vill vi även ha in ett badkar. ”Saken” i nedre vänstra hörnet ska symbolisera en bastu
Vi föredrar dock en planering som innebär så lite bilning som möjligt. Jag har nämligen gjort ett provhål vid gamla duschen och där ligger rören ingjutna i plattan mellan armeringsjärn och jättemkt betong.
Se bifogat och kom med tips
den ena bilden är tom på planering så att säga och den andra är ett förslag. Det är dock lite lurigt för vi vill gärna ha in handdukstork och radiatorer på lämpligt ställe tex. Vi känner också att det möjlighet kommer kännas trångt vid toalett och dusch maa dörröppningen. Tack på förhand!
Jag skulle vilja få tips och råd då vi nu håller på att planera vårt badrum i källaren. Ytan är ganska stor totalt sett men samtidigt lite lurig att planera pga bland annat dörröppningar. Ytan består av ett litet rum där det tidigare var toalett, handfat och dusch och ett större rum där det var bastu och ”vilrum”. Nu vill vi även ha in ett badkar. ”Saken” i nedre vänstra hörnet ska symbolisera en bastu
Se bifogat och kom med tips
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 169 inlägg
Placeringen av toaletten känns ju lite underlig och en mer normal placering vore att vrida den 90 grader. Kanske går att utnyttja befintligt avlopp bättre då också.
Hur gamla är de ingjutna avloppsrören?
Är de kring 50 år eller mer så kan det ju vara lämpligt att byta ut dem nu i stället för att behöva riva upp badrummet när de går sönder. Åtminstone lämpligt att filma dem först för att se vad det är för status på dem.
Du får nog bestämma om du vill ha dusch och badkar i stora rummet så nära toa-avloppet som möjligt eller om du vill placera dem så att det går att ha en handdukstork nära duschen.
Kan du tänka dig att ha dusch eller badkar i lilla rummet med toaletten?
Det är ju ett stort rum för att bara ha toalett och handfat där.
Hur gamla är de ingjutna avloppsrören?
Är de kring 50 år eller mer så kan det ju vara lämpligt att byta ut dem nu i stället för att behöva riva upp badrummet när de går sönder. Åtminstone lämpligt att filma dem först för att se vad det är för status på dem.
Du får nog bestämma om du vill ha dusch och badkar i stora rummet så nära toa-avloppet som möjligt eller om du vill placera dem så att det går att ha en handdukstork nära duschen.
Kan du tänka dig att ha dusch eller badkar i lilla rummet med toaletten?
Det är ju ett stort rum för att bara ha toalett och handfat där.
Tack för svar. Håller med om att toaletten känns lite konstigt placerad. Så som du beskriver det var den placerad tidigare, dvs benen nedåt och cisterner uppåt. Tanken var att försöka få till det så att det inte skulle kännas så trångt när man kommer in i toalettavdelningen. Men vi tar absolut med oss era tankar. Vad gäller dusch och badkar i lilla rummet så är det så klart en idé. Vi var dock inne på att ha toaletten där den varit för att slippa bygga ytterligare ett rum. Vill inte ha toalett och bastu i samma yta. Vi vill alltså kunna basta samtidigt som någon gör sina behov utan att någon ser så att säga.
Avloppen är sedan byggår, dvs snart 50 år. Jag har filmat cirka fem meter och de ser oförtjänt fräscha ut. Det är under bevakning. Tack för tipsen!
Avloppen är sedan byggår, dvs snart 50 år. Jag har filmat cirka fem meter och de ser oförtjänt fräscha ut. Det är under bevakning. Tack för tipsen!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 169 inlägg
Om du hänger om dörren så att den öppnas utåt i stället så tror jag inte att det kommer kännas så trångt mot toaletten placerad som idag. Med 1 m vägg så borde ju toaletten få bra plats utan att inkräkta på passagen från dörren. P.g.a. halkrisken så bör badrumsdörrar gå utåt för då kan man inte ramla så man blockerar dörren för den som ska komma in och hjälpa en.
Lilla rummet borde vara tillräckligt stort för att rymma toalett, handfat och antingen dusch eller badkar. Dusch är väl egentligen det bästa för rummet men jag förstår om du vill ha duschen i samma rum som bastun så det blir lätt att gå emellan.
Lilla rummet borde vara tillräckligt stort för att rymma toalett, handfat och antingen dusch eller badkar. Dusch är väl egentligen det bästa för rummet men jag förstår om du vill ha duschen i samma rum som bastun så det blir lätt att gå emellan.
Klicka här för att svara