Hej!

Jag har köpt en Gardena Sileno City 400 och behöver hjälp med placeringen av den. Min önskan är att sågs upp ett hål i vår upphöjda altan och låta det bli garage.

Jag ser två alternativ, och har en fråga till varje. I närheten av båda alternativen finns eluttag, så det fungerar oavsett.

Mycket tacksam för hjälp!

Alternativ 1:
Fördel: Roboten blir placerad vid ena hörnan av trädgården, så det blir lätt att dra ledkabel.
Fråga: Mellan den upphöjda rampen och brunnslocket är det 70 cm. Från gräs till garage blir det 180 cm. Kommer roboten hitta in?

Tänkt öppning för robotgräsklippare vid en upphöjd trädäck med närliggande eluttag och trädgårdsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgård med upphöjd altan, potential robotgräsklippargarage, markeringar visar mått för ramp och utrymme.
Skapa konto

Handritad skiss av en tomt med markerade områden för robotgarage, ledkabel och trädgårdsattribut.
Skapa konto

Alternativ 2:

Fördel: Det finns gott om plats på båda sidorna, vilket gör det möjligt att göra öppningen för garaget bredare och infarten för roboten lättare. En annan fördel är att öppningen är på baksidan av huset, så den kommer inte synas från gatan och ev. tjuvar.
Fråga: Eftersom roboten är placerad mitt på tomten, så undrar jag hur jag gör med ledkabeln. Kan jag dra den som på bilden?

Rödbrun altan med markerad tänkt öppning för robotgräsklippare och närliggande eluttag.
Skapa konto

Handritad planritning över en trädgård med markerad plats för en robotgräsklippares garage.
Skapa konto

Här nedan lägger jag den ursprungliga tomtbilden, om det är någon som vill rita ett tredje förslag.

Handritad tomtplan med hus, altan, och trädgård, potentiella platser för robotgräsklippare markerade.
Skapa konto

Tack på förhand!

Alt. 1 ser bäst ut. Att trixa med guidekabeln och leda den fram och tillbaka kan ställa till problem.

Brunn och ramp är ju inte optimalt att ha runt laddaren, men kanske funkar det ändå.

Attans... Jag hade hoppats på alternativ 2 :p

Är det alltså så att roboten alltid måste stå i någon sida av trädgården - kan den aldrig vara placerad i mitten, för att guidekabeln måste gå från ena sidan till den andra? :thinking:

P peter.linkan skrev:
Attans... Jag hade hoppats på alternativ 2 :p

Är det alltså så att roboten alltid måste stå i någon sida av trädgården - kan den aldrig vara placerad i mitten, för att guidekabeln måste gå från ena sidan till den andra? :thinking:
Slumpen gör att den förr eller senare hittar guidekabeln.
Denna dragning bör också funka.

Klippstart direkt vid laddplats och den letar sig ut till den nedre delen.

Skiss av trädgård med hus, uteplats, växtlighet och guidekabel för klippstart nära laddplats.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.