Jag håller på att byta ut en vägg eftersom jag inte längre behöver dörren, så en snickare kommer i september för att byta ut väggen utan dörren. Jag har tagit bort betongsteget framför den gamla dörren.

Efter att ha tagit bort steget har jag avslöjat skador på murblock som finns under träväggarna.

Hur illa är det här? Kan jag bara byta ut dessa murblock och cementera dem i mig själv eller behöver jag en professionell för att försäkra väggarnas integritet ordentligt?

Jag har begränsad kunskap om detta och alla hantverkare i mitt område är antingen på semester eller upptagen just nu.

Det är ett timmerhus 1950 -tal i norra Sverige. Tack för all hjälp eller råd du kan ge.

• Svart täckt dörr i en röd trävägg med borttaget betongsteg och synliga skador på murblocket nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade murblock under träväggar där ett betongsteg har tagits bort vid ett timmerhus.
    Skapa konto
  • Skadade murblock under en trävägg på ett hus med text som beskriver stenar som stödjer en plåt.
    Skapa konto
Det där gör varken från eller till på grunden, det kan du laga själv.

Men hur mår syllen egentligen? Av att döma på första bilden ser det ut att ha varit vattenansamlingar mot innerhörnet av fasaden. Om virket är ruttet kanske du kan be snickaren byta när denne ändå är igång och river i hörnet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.