1 654 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Hjälp med mig poolvärmare och alla tillbehör. Är förvirrad.
Hej
Vi har en ovanmarkspool (denna), 4.27m x 1.22m, på ca 15 000 liter. Google räknade ut ca 20 m3, kan det stämma?
Hur som helst. Vi ska köpa en luftvärmepump som värmer den. Vi har idag filtret som följde med, men ska nog ha ett sandfilter istället. Jag får tung ångest av detta då jag är så fruktansvärt ointresserad av detta och tycker det är så SJUKT tråkigt. Så jag hoppas få lite hjälp.
Vilken storlek på luftpump bör vi ha? Och tips på modell? Gärna inte FÖR dyr men inget skräp heller. Vill ha varmt och skönt men det behöver inte vara 30 grader och uppåt nödvändigtvis.
Vad för kopplingar behöver jag köpa till? Hade hoppats på att värmaren kom med det man behöver men så är det inte?
Sandfilter. Modell som funkar med pool och värmare?
Jättetacksam med konkreta tips och länkar med sånt som funkar ihop.
Värmaren, går den på stickkontakt eller måste elektriker koppla in i nån dosa..?
Tack så mycket på förhand för hjälp. Skulle gärna få iväg en beställning nu i dagarna och helst inget som ruinerar mig för år framöver
Vi har en ovanmarkspool (denna), 4.27m x 1.22m, på ca 15 000 liter. Google räknade ut ca 20 m3, kan det stämma?
Hur som helst. Vi ska köpa en luftvärmepump som värmer den. Vi har idag filtret som följde med, men ska nog ha ett sandfilter istället. Jag får tung ångest av detta då jag är så fruktansvärt ointresserad av detta och tycker det är så SJUKT tråkigt. Så jag hoppas få lite hjälp.
Vilken storlek på luftpump bör vi ha? Och tips på modell? Gärna inte FÖR dyr men inget skräp heller. Vill ha varmt och skönt men det behöver inte vara 30 grader och uppåt nödvändigtvis.
Vad för kopplingar behöver jag köpa till? Hade hoppats på att värmaren kom med det man behöver men så är det inte?
Värmaren, går den på stickkontakt eller måste elektriker koppla in i nån dosa..?
Tack så mycket på förhand för hjälp. Skulle gärna få iväg en beställning nu i dagarna och helst inget som ruinerar mig för år framöver
men du kan väl räkna ut detta själv ren grundskolematte men vi behöver veta vattendjupetM Majep skrev:Hej
Tack så mycket på förhand för hjälp. Skulle gärna få iväg en beställning nu i dagarna och helst inget som ruinerar mig för år framöver![]()
frågan är om den är rektangulär eller rund eller oval eller....
en poolvärmepump anses vara en fast installation så ingen stickpropp
det övriga beroende på vilka dimensioner rören/slangarna har
haha ja, visst kan jag använda grundskolematte. eller inte. kanske därför jag frågar?returen skrev:
enligt länken jag bifogade är den 1,22 m djup. och är rund.
ja precis. ditt konstaterande är ju precis det jag inte förstår mig på och ber om hjälp med.
17461,6 liter
ca 17kubikmeter
iom att det är en liten ovanmsrkpool så
https://www.trademax.se/trädgård/ut...WM52aFCabOfolP1fjcoDGzETlTLAQLJxoCZHQQAvD_BwE
den är med stickpropp
använd befintliga slangar och enkelt filter så kommer du billigast undan med tillräckligt bra uppvärmning och rening
lätyt att byta ut När den går sönder och lätt att ta in under vintern så att den inte fryser sönder
alla andra lösningar kräver stor insats av dig såväl under kontinuerlig drift som offseason vilket du varken vill eller kan utföra
ca 17kubikmeter
https://www.trademax.se/trädgård/ut...WM52aFCabOfolP1fjcoDGzETlTLAQLJxoCZHQQAvD_BwE
den är med stickpropp
använd befintliga slangar och enkelt filter så kommer du billigast undan med tillräckligt bra uppvärmning och rening
lätyt att byta ut När den går sönder och lätt att ta in under vintern så att den inte fryser sönder
alla andra lösningar kräver stor insats av dig såväl under kontinuerlig drift som offseason vilket du varken vill eller kan utföra
15000 liter snarare, enligt produktinfo.returen skrev:
17461,6 liter
ca 17kubikmeter
[länk] - Out&utm_id=22186168045&gad_source=1&gad_campaignid=22186168045&gbraid=0AAAAAC7L0Pg5eqoqiDxde85iBZJSgp_oF&gclid=CjwKCAjwgb_CBhBMEiwA0p3oOCDzCcGQnwPXxGESZMhWK3WM52aFCabOfolP1fjcoDGzETlTLAQLJxoCZHQQAvD_BwE
den är med stickpropp
Räcker verkligen denna luftvärnepump då, den riskerar inte vara för klen?
Tack!
oj taskig på matte?M Majep skrev:
1,22 i vattendjup blir 17m ( 17000 liter) och 1m i vattendjup blir 14m3 (14000 liter)
men om man vill ha vatten djupet 1,05m så blir det 15m3 (15000 liter)
dvs 17cm från den övre kanten där vattnet kan rinna över.
en ovanmarkpool kyls inte lika mycket från marken och solen värmer större yta så...
men det beror ju på vilket temperatur det är ute och hur varmt du vill ha oxå
ja men precis, det stämmer. det är jag. du gillar att påpeka sånt märker jag. jag är taskig på matte och du är duktig på att vara besserwisser, märker jag. hoppas det känns skönt för dig.returen skrev:
oj taskig på matte?
1,22 i vattendjup blir 17m ( 17000 liter) och 1m i vattendjup blir 14m3 (14000 liter)
men om man vill ha vatten djupet 1,05m så blir det 15m3 (15000 liter)
dvs 17cm från den övre kanten där vattnet kan rinna över.
en ovanmarkpool kyls inte lika mycket från marken och solen värmer större yta så...
men det beror ju på vilket temperatur det är ute och hur varmt du vill ha oxå
dessutom missförstår du. poolen är gjord för ca 15000 liter vatten, inte 17000 liter. det skrev jag i första inlägget. vattendjup inte lika högt som poolkant. men sånt här bör ju du ha koll på, enligt din trista stil.
wow vad mycket lustiga värderingar du lägger i mina svarM Majep skrev:ja men precis, det stämmer. det är jag. du gillar att påpeka sånt märker jag. jag är taskig på matte och du är duktig på att vara besserwisser, märker jag. hoppas det känns skönt för dig.
dessutom missförstår du. poolen är gjord för ca 15000 liter vatten, inte 17000 liter. det skrev jag i första inlägget. vattendjup inte lika högt som poolkant. men sånt här bör ju du ha koll på, enligt din trista stil.
läs vad det står istället.
om du inte hade gått på vad googles AI skrev om 20m3 så hade det viktiga varit att poolen är avsedd att brukas med 15000liter i
det är efter den siffran som du dimensionerar poolpumpen och här finns det en tillverkare som gjort bedömningen att den av mig länkade produkten är lämplig.
det enda jag motsätter mig är att det är kinesiskt skit och man skall aldrig lita på en säljare.
denhär är 1kW större (om det stämmer så att inte google översatt mandarin fel) och har fortfarande stickpropp
https://www.trademax.se/trädgård/ut...9H3nNnJTTQinD0Hu0EYZu7V4wY0-H0YBoCoKYQAvD_BwE
Ja detta är ju leksaker därför de är så billigaT TypRätt skrev:
alternativet är ju en riktig 18kW från en renommerad tillverkare som skall monteras fast och kostar minst 20tkr + installation med sandfilter ventiler rör/slangar keminjektion, övervakning mm.
men det är ju en enorm overkill till en pool i tunn plast som kanske inte ens håller första säsongen ut.
Jag hade både sandfilter och värmepump från Primastar.
https://primastarpool.se/poolvarmepumpar/
Hade en lite mindre ovanmarspool på ca 12m²
Funkade bra de 8 åren jag hade sakerna och då köptes dom begagnade.
Verkar som de håller ett hyfsat lager av reservdelar också (fick byta en givare i värmepumpen när den var ca 10 år gammal).
https://primastarpool.se/poolvarmepumpar/
Hade en lite mindre ovanmarspool på ca 12m²
Funkade bra de 8 åren jag hade sakerna och då köptes dom begagnade.
Verkar som de håller ett hyfsat lager av reservdelar också (fick byta en givare i värmepumpen när den var ca 10 år gammal).