Hej!
Vi ska under hösten göra om hallen.
Den är ganska liten och för att få så optimal förvaring utan att tappa för mycket yta kommer vi platsbygga en sittbänk/skoförvaring.
Väggen är ca 1500mm bred, vi ska få in en garderob för att "gömma" elcentral och mätate osv. Samt förvaraing av arbetskläder. Det blir en 800mm bred plus passbit på kanske 50mm.
Vid sidan av den kommer bänken att byggas. Dvs 650mm bred. Djupet på garderoben blir inte mer än max 400mm, likaså bänken.
Kommer låta golvsockeln (120mm) gå längs med möbeln och garderoben. Totala höjden på bänken blir 470mm.
Nu till frågan, vilket material ska jag använda?
MDF, plywood, spån, råspont?
Behöver jag ha en avdelare i skohyllan för att klara av vikten från en sittande människa på bänken?
Vilken tjocklek på virket krävs om jag inte använder råspont.
Vill helst inte använda reglar av estitiska själ.
Allting kommer att målas.
Mvh
Vi ska under hösten göra om hallen.
Den är ganska liten och för att få så optimal förvaring utan att tappa för mycket yta kommer vi platsbygga en sittbänk/skoförvaring.
Väggen är ca 1500mm bred, vi ska få in en garderob för att "gömma" elcentral och mätate osv. Samt förvaraing av arbetskläder. Det blir en 800mm bred plus passbit på kanske 50mm.
Vid sidan av den kommer bänken att byggas. Dvs 650mm bred. Djupet på garderoben blir inte mer än max 400mm, likaså bänken.
Kommer låta golvsockeln (120mm) gå längs med möbeln och garderoben. Totala höjden på bänken blir 470mm.
Nu till frågan, vilket material ska jag använda?
MDF, plywood, spån, råspont?
Behöver jag ha en avdelare i skohyllan för att klara av vikten från en sittande människa på bänken?
Vilken tjocklek på virket krävs om jag inte använder råspont.
Vill helst inte använda reglar av estitiska själ.
Allting kommer att målas.
Mvh
Jag hade kört på mdf, kanske 19 mm men det beror på vad som passar dimensionsmässigt med andra möbler/snickerier i hallen. Tycker mdf är formstabilt och lätt att få till snygga fogar (med hjälp av bra såg vill säga). Tycker inte det är några problem med att dra skruvar in i 'ändträt' givet att man väljer rätt dimension på skruv o förborrar. Målning går att få ok med lackpensel o slipning mellan varven.
Ett tips är ju att få skivan uppsågad till remsor med rätt djup redan på byggvaruhuset. Snygga snitt som garanterat blir lika breda och så blir materialet mer lätthanterlig.
Något som jag också gjort när jag byggde bokhylla över en vägg i vardagsrummet var att limma på profilerade lister över 'ändträt/ kanterna'. Fick på så vis ett mer arbetat utseende och slapp problemet att ändträt suger för mycket färg. Detta beror ju på vilket uttryck man vill ha dock.
Angående sittbänk/ skohylla kan det bedövas ett stöd i mitten. Vet ju aldrig hur stora personer som kommer på besök...
Ett tips är ju att få skivan uppsågad till remsor med rätt djup redan på byggvaruhuset. Snygga snitt som garanterat blir lika breda och så blir materialet mer lätthanterlig.
Något som jag också gjort när jag byggde bokhylla över en vägg i vardagsrummet var att limma på profilerade lister över 'ändträt/ kanterna'. Fick på så vis ett mer arbetat utseende och slapp problemet att ändträt suger för mycket färg. Detta beror ju på vilket uttryck man vill ha dock.
Angående sittbänk/ skohylla kan det bedövas ett stöd i mitten. Vet ju aldrig hur stora personer som kommer på besök...
Inspiration till hyllan fick jag från Vi i Villa (http://www.viivilla.se/inredning/mo...ran-golv-till-tak---montering-och-tacklister/).
Kanske inte precis det du ska göra men du kan ju få lite tips o idéer därifrån...
Bifogar en bild på del av min variant!
Kanske inte precis det du ska göra men du kan ju få lite tips o idéer därifrån...
Bifogar en bild på del av min variant!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp med arbetsordning från ångspärr till färdigmålat
Färg, Måla & Tapetsera -
Hjälp! Vatten anslutning till flottören i toan läcker.
Vatten & Avlopp -
Materialval till platsbyggt förvaringsskåp
Möbelsnickeri -
Byta spis från 70-talet till ny? Hjälp!
Vitvaror -
hjälp med materialval till altan
Altan & Uteplats