Hej
Jag behöver ha hjälp med att välja en liten kopplingsbox i köket ovanför diskho/kran
där kabel för tidigare bänkbelysning kommer
ur vägg (det är i en brf så kabeln måste finnas
kvar så man kan återinstallera den gamla bänkbelysningen)
Jag har satt en ledlist i stället som jag tycker ger
bättre belysning men som sagt hur gör jag för att
dölja de tre kabeländarna. Jag har satt på ubåtar i dag men vill så klart gömma detta i ngn liten godkänd kabelbox. Tacksam för alla tips.
/B
Jag behöver ha hjälp med att välja en liten kopplingsbox i köket ovanför diskho/kran
där kabel för tidigare bänkbelysning kommer
ur vägg (det är i en brf så kabeln måste finnas
kvar så man kan återinstallera den gamla bänkbelysningen)
Jag har satt en ledlist i stället som jag tycker ger
bättre belysning men som sagt hur gör jag för att
dölja de tre kabeländarna. Jag har satt på ubåtar i dag men vill så klart gömma detta i ngn liten godkänd kabelbox. Tacksam för alla tips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/B
Jag vill helst inte klippa ngt av kabeln. Höjden på ledlisten är väl ca 20 mm. Jag har bara hittat 45-60 mm djupa kuloboxar. De enda boxar med ngt så när låg höjd är till utanpåliggande till TM/TT som jag ser är ca 30 mm. Skulle en sådan vara godkänd "att gömma kablarna i.
https://www.clasohlson.com/se/Elko-RS-Kulodosa,-utanpaliggande-kopplingsdosa-Nordic-Renvit/p/36-9147
Men det borde ju finnas ngt som är mindre, jag ska inte koppla ngt i den.
https://www.clasohlson.com/se/Elko-RS-Kulodosa,-utanpaliggande-kopplingsdosa-Nordic-Renvit/p/36-9147
Det är den stora kulodosan. finns även denna som är mindre (30 djup):Bono_R skrev:
Jag vill helst inte klippa ngt av kabeln. Höjden på ledlisten är väl ca 20 mm. Jag har bara hittat 45-60 mm djupa kuloboxar. De enda boxar med ngt så när låg höjd är till utanpåliggande till TM/TT som jag ser är ca 30 mm. Skulle en sådan vara godkänd "att gömma kablarna i.
[länk]
https://www.clasohlson.com/se/Kulodosa/p/32-1963
Om du inte är kinkig med att kabeln är synlig kan du sätta upp klammer och montera dosan till höger/vänster om diskhon istället.
Jag har aldrig hört talas om en BRF som ställer krav på att elen ska gå att återställa. Hyres förstår man ju men i en BRF är det ju vanligtvis bostadsrättsinnehavaren som ansvarar för all el efter stigarledningen enligt min erfarenhet
Ja det är helt rätt att jag svarar för elen i lgh men har du ngt bättre förslag på hur jag ska göra med en strömförande kabel som kommer ut ur kakelväggen precis ovanför vattenkranen. Jag ska inte bygga om köket. Och jag hittar inte vart den andra änden av elen är ansluten. Den verkar inte vara med på elritningen över köket vad jag kan se och tycker då det vart bättre att "gömma den i en elbox". Och om ngn skulle vilja återställa till den "gamla ljuslisten så går det alldeles utmärkt.W Willmanh skrev:
/B
Sätt en kulodosa över rörutloppet och plinta upp kabeln där så kan man dra den vidare om man så önskar i framtiden. Jag skulle tro att kabeln (kanske uppskalad inne i röret) kommer från någon takdosa i närheten.
Ja gjorde så men tog den "stora dosan så kabel med ubåtarna fick plats, sparat kopplingsplinten så den lär ju ha rymt om den skulle behövas. Skydd IP 44 så det ska väl inte vara ngn större risk för elen och ser bra ut under skåpet också.E elmont skrev:
Tack för tipsen.
/B
Det är inget högre krav på kapslingsklass där än i det övriga köket, det är den NORMALA användningen som styr kapslingsklass och normalt förekommer det inte vatten där dosan sitter även om det kan stänka dit någon gång men som sagt det är inte det normala.
Klicka här för att svara