Hej,
Jag är otroligt ohändig och har problem med att det läcker ut vatten under samt mellan dörrarna på min dusch.
1. Det är ett mellanrum mellan dörrarna, se bilder.
Vad kan jag göra för att få dem att gå ihop hela vägen?
2. Ena skraplisten har lossnat och fortsätter att lossna även när jag försökt trycka fast den. Bör jag köpa en ny list och isåfall; är det svårt att fästa den?
Är säkert enkelt att ordna men är som sagt en skitkass hemmafixare så jättetacksam för all hjälp och tips som jag kan få.
Tack på förhand!
Jag är otroligt ohändig och har problem med att det läcker ut vatten under samt mellan dörrarna på min dusch.
1. Det är ett mellanrum mellan dörrarna, se bilder.
Vad kan jag göra för att få dem att gå ihop hela vägen?
2. Ena skraplisten har lossnat och fortsätter att lossna även när jag försökt trycka fast den. Bör jag köpa en ny list och isåfall; är det svårt att fästa den?
Är säkert enkelt att ordna men är som sagt en skitkass hemmafixare så jättetacksam för all hjälp och tips som jag kan få.
Tack på förhand!
Dörrarna har ”hängt sig” sitter skruvar i överkant av dörrarna där dom sitter fast i väggskenan som sitter i väggen. Kolla så att väggskenan sitter fast som den skall mot kakelväggen och att självs dörrarna sitter fast i väggskenan. Brukar vara två tre skruvar per dörr. Sitter inte väggskenan ordentligt fast mot väggen så får du skruva loss dörrarna och skruva fast väggskenan ordentligt mot väggen och sätta tillbaka dörren.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 203 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 203 inlägg
Välkommen till forumet!
2. Det är pilligt att få dit en ny släplist, snarare mer än mindre besvärligt än att få dit biten som lossnar för dig. Har du sett till att släplisten är på insidan av dörren innan du trycker den uppåt?
Jag har för mig att det gick lite lättare då.
2. Det är pilligt att få dit en ny släplist, snarare mer än mindre besvärligt än att få dit biten som lossnar för dig. Har du sett till att släplisten är på insidan av dörren innan du trycker den uppåt?
Jag har för mig att det gick lite lättare då.
Tack för svaren! Drog loss den golvlist som inte satt bra och klippte till den på änden med en sax, det hjälpte!! Nu lossnar den inte när jag drar den. Tack
Men gällande glipan mellan dörrarna, finns det inga skruvar som justerar hur dörrarna hänger som man lätt kan skruva på så att "nedre delen" på dörren skjuts lite utåt = glipan försvinner?
Tack på förhand!
Men gällande glipan mellan dörrarna, finns det inga skruvar som justerar hur dörrarna hänger som man lätt kan skruva på så att "nedre delen" på dörren skjuts lite utåt = glipan försvinner?
Tack på förhand!
Att magnetlisterna på dörrarna inte tätar och låser i varandra är en justeringssak man gör när man monterar dörrarna, kolla som sagts ovan att dom sitter fast ordentligt.
Det går att lösa annars om man monterar bort allt,och sen monterar tillbaka, men med nya hål för duschväggen i väggprofilen, men inget jag rek att du gör själv om du är ohändig.
Listerna mot golvet tycket jag sitter rätt enl bilder, det man dock ska vara medveten om är att det blir aldrig helt tätt, helt omöjligt
på ett klinkergolv.
Det hänger även på hur bra/dåligt fallet är, men helt tätt blir det aldrig.
Det går att lösa annars om man monterar bort allt,och sen monterar tillbaka, men med nya hål för duschväggen i väggprofilen, men inget jag rek att du gör själv om du är ohändig.
Listerna mot golvet tycket jag sitter rätt enl bilder, det man dock ska vara medveten om är att det blir aldrig helt tätt, helt omöjligt
på ett klinkergolv.
Det hänger även på hur bra/dåligt fallet är, men helt tätt blir det aldrig.
Väggprofilen har lock som går att ta bort, klickade fast, lossas uppifrån efter ev täcklock tagits bort.
Bakom finns skruvar som håller dörrens profil i väggens profil med avlånga hål.
Justerade mina dörrar för några månader sen, och de suger ihop perfekt.
Bakom finns skruvar som håller dörrens profil i väggens profil med avlånga hål.
Justerade mina dörrar för några månader sen, och de suger ihop perfekt.
Ja det finns ju olika typer, men vi vet inte om vilken typ detta är. Men det bör vara dörrar med lyftfunktion, och då brukar det inte finnas ngn sån justering.Isakare skrev:
En bild på väggprofilen vore bra.
Klicka här för att svara