Finns det någon duktig elektronik kille/tjej här som kan hjälpa mig?
Jag har ett snabbfäste till mitt ekolod/plotter som har slutat fungera. Har felsökt och fått hjälp med detta av Garmin support, så jag vet var felet sitter. Det är ett avbrott där strömmen (12v) går in i själva enheten.
Jobbigt att förklara i text, men ska försöka få in bilder också. Det är alltså ett avbrott mellan ett stift och lödpunkten till stiftet, alltså på andra sidan av kretskortet. Går detta att fixa på något förhållandevis enkelt sätt? Tex värma upp lödpunkten och hoppas den får kontakt igen? Har markerat fyra stift, men det är alltså bara en av dessa som det är avbrott i. Och dessa fyra går till det röda uttaget längst ner på bild. Ledningen fungerar från stiftet på uttaget till lödpunkten, men inte till "baksidan" av kretskortet. Klockren beskrivning, eller? =/
All hjälp uppskattas.
Jag har ett snabbfäste till mitt ekolod/plotter som har slutat fungera. Har felsökt och fått hjälp med detta av Garmin support, så jag vet var felet sitter. Det är ett avbrott där strömmen (12v) går in i själva enheten.
Jobbigt att förklara i text, men ska försöka få in bilder också. Det är alltså ett avbrott mellan ett stift och lödpunkten till stiftet, alltså på andra sidan av kretskortet. Går detta att fixa på något förhållandevis enkelt sätt? Tex värma upp lödpunkten och hoppas den får kontakt igen? Har markerat fyra stift, men det är alltså bara en av dessa som det är avbrott i. Och dessa fyra går till det röda uttaget längst ner på bild. Ledningen fungerar från stiftet på uttaget till lödpunkten, men inte till "baksidan" av kretskortet. Klockren beskrivning, eller? =/
All hjälp uppskattas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan vara ett genompläteringsfel i hålet. Tycker dock att kortet ser fint och oskadat ut. Du är helt säker på att det är ett avbrottsfel?
Om du har full koll på ledningsdragningen, så kan man ex. ta en bit virtråd och löda fast på listkontakten och sedan till den runda röda kontakten.
Virtråd är rejält tunn och perfekt att ersätta skadad förbindelse på ett kretskort.
Om du har full koll på ledningsdragningen, så kan man ex. ta en bit virtråd och löda fast på listkontakten och sedan till den runda röda kontakten.
Virtråd är rejält tunn och perfekt att ersätta skadad förbindelse på ett kretskort.
Det ser ut som en klassisk kallödning.
Fixas säkert med en billig lödpenna.
https://www.conrad.se/p/basetech-zd...oervaring-inkl-tennsug-inkl-loedspets-2280536
ifall du inte hittar nån bekant med lödpenna.
/Höghus
Fixas säkert med en billig lödpenna.
https://www.conrad.se/p/basetech-zd...oervaring-inkl-tennsug-inkl-loedspets-2280536
ifall du inte hittar nån bekant med lödpenna.
/Höghus
Jag är säker på att det är avbrottsfel. Ska kolla upp virtråd som du skriver. Listkontakt, det är där själva ekolodet ansluter emot va?E etompau skrev:Det kan vara ett genompläteringsfel i hålet. Tycker dock att kortet ser fint och oskadat ut. Du är helt säker på att det är ett avbrottsfel?
Tack, det är lite så jag tänkte också. Men har inte vågat prova än. Detta är tydligen ett inte helt ovanligt fel på dessa snabbfästen. 3 års garanti och såklart var mitt några månader för gammalt för att få ett nytt.Höghus skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Jag är lite skeptisk till att det skulle vara en kallödning. Bilden är visserligen lite suddig. Att göra om lödningen är dock enkelt, och relativt riskfritt även om du är oerfaren. Har du aldrig använt läspenna förut så öva först på någon skrotad elektronik.
Finessen är att värma lagom länge. När väl tennet smält, så värm ett par sekunder till så att även pinnen, som är lite grövre, och därför kyls mer, kommer upp i tennets smälttemperatur. Annars blir det en kallödning. Men värmer du för länge så kan kopparbanan släppa från kretskortet.
Om du övar på skrot, så testa även att värma för länge så du får en känsla för rätt/fel.
Det är bra att dutta dit lite färskt lödtenn, men väääldigt lite. Tennet innehåller flussmedel som rengör ytan från oxider.
Finessen är att värma lagom länge. När väl tennet smält, så värm ett par sekunder till så att även pinnen, som är lite grövre, och därför kyls mer, kommer upp i tennets smälttemperatur. Annars blir det en kallödning. Men värmer du för länge så kan kopparbanan släppa från kretskortet.
Om du övar på skrot, så testa även att värma för länge så du får en känsla för rätt/fel.
Det är bra att dutta dit lite färskt lödtenn, men väääldigt lite. Tennet innehåller flussmedel som rengör ytan från oxider.
Tack för tipset. Kan man se om det är en kallödning? Kan ta en bättre bild i eftermiddag om det skulle hjälpa.H hempularen skrev:Jag är lite skeptisk till att det skulle vara en kallödning. Bilden är visserligen lite suddig. Att göra om lödningen är dock enkelt, och relativt riskfritt även om du är oerfaren. Har du aldrig använt läspenna förut så öva först på någon skrotad elektronik.
Det där kortet ser ut att vara lackerat. är du helt säker på att du haft ordentlig kontakt när du mätt?
Skrapa på lödningen med en skalpell eller vass kniv och mät igen.
Är det avbrott så är det med stor sannolikhet mellan kortet och kontakten. Kortet har genomplätterade vior (hål) så att du har en kallödning är tyvärr inte särskilt trolig. även om lödningen ser misstänkt ut. Det är ju bara en liten del av lödningen man ser. Man kan ju alltid prova att flussa ordentligt och värma på
är det ett riktigt avbrott hade jag lämnat kortet till någon som har rätt utrustning och kunskap för att plocka bort kontakten och undersöka varför det är av brott, då är troligen benet på kontakten av eller liknande.
Är det avbrott så är det med stor sannolikhet mellan kortet och kontakten. Kortet har genomplätterade vior (hål) så att du har en kallödning är tyvärr inte särskilt trolig. även om lödningen ser misstänkt ut. Det är ju bara en liten del av lödningen man ser. Man kan ju alltid prova att flussa ordentligt och värma på
är det ett riktigt avbrott hade jag lämnat kortet till någon som har rätt utrustning och kunskap för att plocka bort kontakten och undersöka varför det är av brott, då är troligen benet på kontakten av eller liknande.
Redigerat:
Typisk kallödning ! Man ser på bilden att där är en svart/ mörk ring runt kontaktstiftet på bilden.S Sverkele skrev:Finns det någon duktig elektronik kille/tjej här som kan hjälpa mig?
All hjälp uppskattas.[bild] [bild]
Detta är ett typiskt tillverkningsfel vid lödning i maskiner! Stiftet som tillhör en kontakt ”drar” mer värme så lödtennet kommer inte upp i vätnings temperatur på grövre lödställen.
I detta fallet har man klippt bort den del som var lödd och lämnat ett kontaktstift som bara har mekanisk kontakt och på några år skapar oxidation runt stiftet.
Det är bara att löda om kontakten med med tillräckligt hög värme.
Annars är att ersätta förbindelsen med en tunn tråd.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Inte säkert att det är en kallödning för att det är en mörk ring i lödningen. Kan lika gärna vara vibrationsskador så att lödningen spruckit. Särskilt med tanke på att det är till en kontakt. Väldigt vanligt inom fordon där dylika fel är det allra vanligaste på alla typer av kort med kontakter. De flesta styrdonsfel de tar bra betalt för att laga brukar handla om spruckna lödningar i områden runt kontakter och till och från kortet.
Jag är tämligen säker på att jag har haft ordentlig kontakt. Har kollat dem andra stiften och där är det inga avbrott. Har kollat på listkontakten när snabbfästet har varit "inkopplad" på båten, och jag har 12v fram till fästet, men inga 12v på listkontakten. Så avbrott är det, ekolodet startar inte.N Net4 skrev:Det där kortet ser ut att vara lackerat. är du helt säker på att du haft ordentlig kontakt när du mätt?
Är det avbrott så är det med stor sannolikhet mellan kortet och kontakten. Kortet har genomplätterade vior (hål) så att du har en kallödning är tyvärr inte särskilt trolig. även om lödningen ser misstänkt ut.
Ska försöka ta bättre bild på själva lösningen, om det kan hjälpa någon.
Kallödning eller sprucken lödning, är det någon större skillnad för min del? Jag menar det borde väl kunna hjälpa med att värma upp tennet lagom mycket för att få kontakt igen?S Stefan1972 skrev:Inte säkert att det är en kallödning för att det är en mörk ring i lödningen. Kan lika gärna vara vibrationsskador så att lödningen spruckit. Särskilt med tanke på att det är till en kontakt. Väldigt vanligt inom fordon där dylika fel är det allra vanligaste på alla typer av kort med kontakter. De flesta styrdonsfel de tar bra betalt för att laga brukar handla om spruckna lödningar i områden runt kontakter och till och från kortet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Inget att tveka på, löd om stiften bara..................
Kallödning kan man nog utesluta helt. Dylika kort löds ju antagligen i bad så hur ska enstaka stift bli dåligt lödda.
Kallödning kan man nog utesluta helt. Dylika kort löds ju antagligen i bad så hur ska enstaka stift bli dåligt lödda.