Hej
Har en taklampa men jag är inte kunnig genom EL. Hur kopplar ihop detta ? Snälla förklara som ni gör för ett barn 😅😅

Det är fyra kablar i varje 2 blå och 2 brunna.
Sedan tallriken har också två ljuspunkter vilket är 2 kablar blå o brunn fr varje också

totalt 20 lampor

Dessa måste seriekopplas eller något ?

• Omonterad ljuskrona eller taklampa med svarta metallarmar, kablar, och oöppnad förpackning på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omärkt samtida taklampa under montering på golv med verktyg och emballage. Metallarmar, ljushållare, kablar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z zephyros skrev:
Hej
Har en taklampa men jag är inte kunnig genom EL. Hur kopplar ihop detta ? Snälla förklara som ni gör för ett barn 😅😅

Har du köpt lampan i detta skick? Eller har du byggt den själv?

Dan1891 Dan1891 skrev:
Har du köpt lampan i detta skick? Eller har du byggt den själv?
Köpt den i detta skick. Man ska sätta ihop det själv. Fr butik är den så

Z zephyros skrev:
Det låter väldigt märkligt måste jag säga...Jag skulle lämnat tillbaka den i så fall, och kräva pengarna tillbaka.

• Gilla
klosp11
  • Laddar…

Bästa svaret

Levererades taklampan på detta sätt eller saknar vi någon information?

Tycker jag skymtar några wago-kopplingsplintar. Dom lär kunna användas. I princip ska alla blå kopplas ihop och alla bruna kopplas ihop.

Är du helt okunnig om hur det ska kopplas bör du antingen ta hjälp eller höra med inköpsstället varför grejorna levereras på detta sätt.

• Gilla
zephyros
  • Laddar…
E etompau skrev:
Levererades taklampan på detta sätt eller saknar vi någon information?

Tycker jag skymtar några wago-kopplingsplintar. Dom lär kunna användas. I princip ska alla blå kopplas ihop och alla bruna kopplas ihop.

Är du helt okunnig om hur det ska kopplas bör du antingen ta hjälp eller höra med inköpsstället varför grejorna levereras på detta sätt.
Jag är helt kluven. Det krävs en elektriker för detta känns det som. Ingen instruktion alls. Så jag har ingen aning hur allt ska kopplas ihop.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Det låter väldigt märkligt måste jag säga...Jag skulle lämnat tillbaka den i så fall, och kräva pengarna tillbaka.
Se film nedan ! Det är för komplicerad tycker jag 😅😅

Den verkar inte vara dubbelisolerad, så var noga med skyddsjordningen...

• Gilla
zephyros
  • Laddar…
Den där lampan verkar inte vara avsedd för en lekman att koppla in...Jag skulle inte ens våga mig på att försöka.

Z zephyros skrev:
Hej

Det är fyra kablar i varje 2 blå och 2 brunna.
Sedan tallriken har också två ljuspunkter vilket är 2 kablar blå o brunn fr varje också

totalt 20 lampor

Dan1891 Dan1891 skrev:
Den där lampan verkar inte vara avsedd för en lekman att koppla in...Jag skulle inte ens våga mig på att försöka.
Så kände jag också. Och frugan tror jag är superman och kan installera skiten på något minut 😅😅 tack för din tid. En elektriker får det nog bli.

Börja med att visa om du har några lampor till den, och isåfall vilken spänning de har.
ska den kopplas till vägguttaget?
Ska den kopplas med någon "dosa"

Z zephyros skrev:
Så kände jag också. Och frugan tror jag är superman och kan installera skiten på något minut 😅😅 tack för din tid. En elektriker får det nog bli.
Jag är nyfiken på var du köpte lampan?

useless useless skrev:
Betalar man 6000:- för en lampa så borde man väl kunna förvänta sig att den är så pass ihopmonterad att man kan få igång den själv utan att anlita en expert?

[länk]
men tänk vad den skulle kostat om den var färdigbyggd😂

• Haha
  • Gilla
Silkesnusa och 1 till
  • Laddar…
Z zephyros skrev:
Hur många trådar är det i den genomskinliga anslutningssladden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.