En 42-46 tum full hd tv under 10 000:-är tanken.
Skall inledningsvis användas till att konsumera massvis med fotboll i sommar så
blueray och sådana där konstigheter intresserar mig dåligt;)
En snygg tv med med skarp bild någon?

Jag gillar inte bilden i regel på lcd tv, men pga energibiten så kommer jag definitivt satsa på en sådan eller likvärdig nästa gång och det tycker jag du ska göra med!

C
Alltså, beroende lite på vad du hade innan tror jag att du kommer bli nöjd nästan vad du än köper, sålänge det är av lite kvalitet. Vi köpte en Samsung LCD på 46 tum i vintras när MediaMarkt hade mellandagsrea, som tydligen, enligt nördarna, ska vara 50 Hz och därför inte särskilt bra, men i jämförelse med den 28" CRT-teven från typ 1995 som vi hade förut är det ju som natt och dag. Jag skulle dock föreslå att du köper en lite större än vad du tror att du behöver, för man överskattar storleken. Den gamla knytnävsregeln hamnade i papperskorgen för länge sen. Efterföljaren, att man ska ha en decimeter avstånd per tum storlek, kan man också ignorera. Det är inga problem att sitta 3 meter från en 46"-TV.

Jag skulle rekommendera LCD av en specifik anledning, och det är att den går att lägga ner i bilen när man kör hem den, till skillnad från plasma, som alltid måste stå på rätt köl.

En liten fotnot: Tydligen så ska snabba rörelser se lite pixliga/mosaikiga ut på en 50Hz-TV, så det kanske är värt att fundera på en högre uppdateringsfrekvens om man ska titta på fotboll.
I mina öron låter det konstigt, eftersom dom flesta bildkällorna ligger på 24, 25 eller 30 bilder per sekund, men jag är inte en av ovan nämnda TV-nördar, även om jag förvisso tycker att teknik är fasligt roligt.

nog för att jag är profisionell datanörd men jag lever faktiskt med en CRT TV ännu.

Dock har jag observerat samma fenomen som cheetah1 nämer. Satt häromkvällen på en sportbar och tittade på fotboll och där vart det just en hoppande effekt på bollen. Nu ska jag dock inte svära på om det var TFT eller plasma men det är ett bra testfall att provtitta på när man utvärderar tänkta modeller

Manberg skrev:
Jag gillar inte bilden i regel på lcd tv, men pga energibiten så kommer jag definitivt satsa på en sådan eller likvärdig nästa gång och det tycker jag du ska göra med!
Det är en myt att LCD apparater drar märkbart mindre energi än plasma. Saken är att en LCD drar lika mycket oberoende av om bilden är ljus eller mörk, en plasma å andra sidan drar endast full effekt om bilden som visas är 100% vit. LED upplysta LCD skärmar har däremot bättre dimmingsteknik för ljuskällan vilket sparar några kronor till. Dock rör det sig om, även för Plasma gentemot LED, om så små summor över ett år att det absolut inte bör avgöra valet av teknik/TV.

Ang. att lägga ned en Plasma TV, så går det oftast bra. Jag körde några hundra mil med min Panasonic liggande när jag flyttade över från England för fem år sedan - denna apparaten fungerar fortfarande finfint och bor numera i sovrummet.

Det bästa du kan göra är att ta ett besök till närmaste hemmabio butik och jämföra bildkvalitet utan att titta närmare på apparaterna i förväg. Oftast kan man få personalen till att klargöra en demo för dig med enbart apparater inom din prisklass. Oh, när jag säger hemmabio butik menar jag det - gör absolut inte samma jämförelse på Siba, Expert eller liknande då deras demo apparater är inställda i "butiks" mode och inte alls visar normal kvalitet.

Köp inte LG för guds skull. Det är skit apparater som håller ca 3 år, den enda anledningen att folk köper LG är priset.
Jag tycker du ska kolla på en plasma tv i storlek 42,46,50.
Kanske en ny modell från Samsung PS50C53.
Tv:n storlek krymper för varje dag, känns nästan liten efter en vecka :)
Annars finns det 46 tum från panasonic som snäppet vassare men något dyrare.
Lycka till.

Ska vara Samsung PS50C535

Vad har du för krav på extra finneser på din tv?
Vi köpte en LG lcd till matrummet och fick en mycket bra mediaspelare inbyggd i tv'n på köpet som spelar det mesta även HD format. Helt perfekt om man vill lysnna på musik eller se på film/bilder från en usb hårddisk. Det enda som jag kan sakna trots allt är att den inte har stöd för nätverk.

Har både plasma och lcd och jag tycker att det känns som om lcd har skarpare och mer kontrast rik bild men plasma är behagligare att titta på längre stunder med sin lite mjukare bild. Sen angående ström förbrukning så är det nog vad man tycker själv.Man har en möjlighet att påverka själv när man väljer tv. Det var inget jag prioriterade.

Välj ut ett par tv apparater som du kan tänka dej sen rekommenderar jag dej att läsa på hembio forumet om vad ägarna skriver om de modellerna du har valt.
Sen finns engelska forum också men det kan vara lite jobbigare att läsa om man inte är van.

Lycka till.

krutgubben skrev:
Ska vara Samsung PS50C535
Med sina IR (Image Retention)? Samsung är ju klart sämre på detta än vad LG är!

Dessutom är den tidigare rekommenderade LG sjukt bra på Boxers utbud

plaggis skrev:
Har själv köpt denna och är så otroligt nöjd!
[länk]

Troligtvis det bästa du kan köpa för under 10kkr!

Kolla alla goda omdömmen!
Kan skriva under på det, en jäkla bra TV för de pengarna! Sen får vi se om den håller i längden...

Jag fattar inte varför man rackar ner på ett märke framför ett annat.

Min upplevelse är att LG är mycket tv för pengarna, och när jag köpte för snart tre år sen så var LG t.o.m. bättre än dyrare märken som Sony, Samsung och Sharp - därför att då kunde inte HDMI kontakten transportera högupplöst material på de märkena, men på LG funkade det förstås. Precis som jag tycker Krutgubbens sågning av LG framstår som grundlös, så kan jag dock inte uttala mig om hur dagens LG-tv är jämfört med konkurrenterna.

Men som underlag för ditt tv-köp-beslut så har i alla fall jag varit kanon-nöjd med min LG-tv i snart tre år, och har inte ännu sett några tecken på att den skulle vara på gång att falla ihop.

Redigerat:
måste hålla med Cheetha1.
Om du har möjlighet så köp en större tv än du tänkt. När vi packade upp våran 46 tum så var det första tjejen sa att den kunde nog varit lite större.....
LED TV är ju det nya coola, men helt ärligt så är jag skeptisk till att det är så mycket bättre än en vanlig LCD av bra kvalitet.
Köpte själv en samsung 7 serien (tror jag det var) bara någon vecka innan Samsungs LED tv kom ut. Betalade ca 14 tusen för den då (under sommaren förra året) och är mer än nöjd med den. klockren tv med fantastisk bild.

Viktigt är att du inte kopplar in SCART kontakten till decorden om du kan undvika det, gjorde jag först då jag inte trodde vi hade någon HDMI kabel. och bilden blev.....inte bra. Hittade en HDMI kabel hemma och satan i gatan vilken bild det blev :)

Sen är det ju inte bara TV som är avgörande utan även tv leverantören, vad för box du har och kablarna imellan.

HD box, hdmi kabel är ju bättre än en icke hd box med scart :)

lycka till! (Canal Diital sänder alla matcher i HD kvalitet om man har familjepaketet eller större)

plaggis skrev:
Har själv köpt denna och är så otroligt nöjd!
[länk]

Troligtvis det bästa du kan köpa för under 10kkr!

Kolla alla goda omdömmen!
Tack för tipset,helnöjdd^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.