Jag är så förvirrad hur jag ska göra så skulle uppskatta lite hjälp med hur vi ska lägga upp detta.

Förutsättningar:

Elpanna NIBE EVC13
Luftvärmepump Mitsubishi nånting
Kamin
1 1/2 hus med uppvärmd källare

Nu till frågeställningen. Har idag huset i huvudsak uppvärmt med luftvärmen men den klarar såklart inte värma upp källaren och inte heller ett sovrum som vi alltid håller stängt pga husdjur.

Min initiala tanke var att köra elpannan i källaren och sovrummet och luftvärmen i resten av huset. Har beställt en rumsgivare till våningen som värms upp av luftvärmen och kaminen men inser efter lite funderande att det kanske är onödigt. För när den våningen är nog uppvärmd kommer ju elpannan stänga av värmen i källaren också? Eller hur? Inomhusgivaren är en RG10. När börvärdet uppnåtts stänger den ner helt eller sänker den bara framledningstempen några grader?

Vi bor i Norrbotten så en period under strängaste vintern kommer dock elpannan förmodligen behövas i hela huset då luftvärmen inte kommer klara av uppgiften.

Så hur hade ni gjort i mitt fall? Med eller utan rumsgivare? Idag kör jag med strypta termostater i de rum som luftvärmen klarar av att värma upp. Det kanske är totalt onödigt med en rumsgivare?

Virrigt inlägg. Förstår knappt själv vad jag menar. Men hoppas ni förstår min frågeställning. Ska jag installera en rumsgivare och isåfall varför eller ska jag skicka tillbaka den?

Tack på förhand

Din panna har en utomhusgivare och en givare på röret ut i huset och värmen ut regleras efter en kurva , På pannan sitter det reglage för att ställa kurvan för utgående temp- Kör med L/L som vanligt och ställ ner kurvan lite på pannan så kommer det att fungera. Värme i källaren + 1 rum. När det blir kallare ute så kommer pannan att öka på tempen ut till elementen.
PS Har du manualen för pannan ?, där det står hur man ställer om kurvan. normalt som tumregel är ca 42 C ut vid +/- 0 ute

• Gilla
Blodpudding
  • Laddar…
Inomhusgivaren krånglar bara till uppvärmningen och är överflödig. Kör som tidigare med termostaterna så kan rum som inte nås av LLVP hållas hyfsat värma med elpannan.

• Gilla
Blodpudding
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Din panna har en utomhusgivare och en givare på röret ut i huset och värmen ut regleras efter en kurva , På pannan sitter det reglage för att ställa kurvan för utgående temp- Kör med L/L som vanligt och ställ ner kurvan lite på pannan så kommer det att fungera. Värme i källaren + 1 rum. När det blir kallare ute så kommer pannan att öka på tempen ut till elementen.
PS Har du manualen för pannan ?, där det står hur man ställer om kurvan. normalt som tumregel är ca 42 C ut vid +/- 0 ute

Yes jag har rätt så bra koll på just värmekurvor, förskjutning och deltaT med justering av cirkulationspump osv osv.

Det blir nog så att jag kommer skicka tillbaka inomhusgivaren. Känns inte som man kan få den att lira så bra med vår uppvärmning.

Tack för att ni tog er tid att svara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.