Hej!
Behöver lite åsikter och hjälp angående vår köksplanering.
Vi ska bygga hus och sitter och kikar lite på köket och dess planering. Vår första ide ide alt 1 - då har vi en vinklad bardisk som vätter ut mot vardagsrum. Har lite problem att få in allt vi önskar i ett kök och undrar om denna fungerar eller om sikten från bardisken störs av den halvhöga skåpet med spis? Ska också ha en upphöjd diskmaskin brevid spisen.
Alt 2 då har vi gjort en alternativ öppning till köket - en ingång på vänster vägg och sen en öppning ut mot vardagsrummet. I den planlösningen får vi in allt vi vill ha i ett kök men kyl och frys kommer långt från arbetsplats i köket - 3,8m. När jag mäter upp hur långt det är känns det inte så väldigt långt men mer spring blir det ju. Å andra sidan är det ju nära till köksbordet.
Någon som har någon bra åsikt angående dessa lösningar? Vilken fungerar bäst? Går det att göra bättre genom att tänka annorlunda. Vi kan än så länge vara flexibla gällande vänster vägg och vägg uppåt mot vardagsrum åtminstone när det gäller öppningar (går dock inte flytta några större sträckor).
Våra önskemål för köket:
- halvöppet till vardagsrum alltså inte en hel öppen vägg ut.
- vill ha hel frys och kyl (har funderat lite på en side-by--side för att spara lite plats)
- inbygd ugn
- upphöjd diskmaskin
- ett mindre högskåp (skafferi)
en annan tanke som vi har med den lilla halvön i köket är att den sida som vätter mot köksbordet så vill vi gärna ha en sittbänk istället för stolar, men detta är inget måste.
Vänligen bortse från att inredningen inte är komplett eller särskilt gneomtänkt gällande överskåp och underskåp - lådor och annat. Det viktiga just nu är om vilken av planlösningarna för köket fungerar bäst.
Tacksam för tips och åsikter
/Lina
Behöver lite åsikter och hjälp angående vår köksplanering.
Vi ska bygga hus och sitter och kikar lite på köket och dess planering. Vår första ide ide alt 1 - då har vi en vinklad bardisk som vätter ut mot vardagsrum. Har lite problem att få in allt vi önskar i ett kök och undrar om denna fungerar eller om sikten från bardisken störs av den halvhöga skåpet med spis? Ska också ha en upphöjd diskmaskin brevid spisen.
Alt 2 då har vi gjort en alternativ öppning till köket - en ingång på vänster vägg och sen en öppning ut mot vardagsrummet. I den planlösningen får vi in allt vi vill ha i ett kök men kyl och frys kommer långt från arbetsplats i köket - 3,8m. När jag mäter upp hur långt det är känns det inte så väldigt långt men mer spring blir det ju. Å andra sidan är det ju nära till köksbordet.
Någon som har någon bra åsikt angående dessa lösningar? Vilken fungerar bäst? Går det att göra bättre genom att tänka annorlunda. Vi kan än så länge vara flexibla gällande vänster vägg och vägg uppåt mot vardagsrum åtminstone när det gäller öppningar (går dock inte flytta några större sträckor).
Våra önskemål för köket:
- halvöppet till vardagsrum alltså inte en hel öppen vägg ut.
- vill ha hel frys och kyl (har funderat lite på en side-by--side för att spara lite plats)
- inbygd ugn
- upphöjd diskmaskin
- ett mindre högskåp (skafferi)
en annan tanke som vi har med den lilla halvön i köket är att den sida som vätter mot köksbordet så vill vi gärna ha en sittbänk istället för stolar, men detta är inget måste.
Vänligen bortse från att inredningen inte är komplett eller särskilt gneomtänkt gällande överskåp och underskåp - lådor och annat. Det viktiga just nu är om vilken av planlösningarna för köket fungerar bäst.
Tacksam för tips och åsikter
/Lina
Klicka här för att svara








