Hej!

Jag har börjar fundera på att bygga hus och skulle behöva lite hälp med vad som skulle kosta vad?

Jag har hittat en tomt som kostar 415.000kr och ett hus som kostar 1.080.000kr nyckelfärdigt.
Vad jag vill veta är UNGEFÄR ( kanske på 100k lappen )

Det jag vet är att tomten behöver ju rensas osv, det växer tallar osv hej vilt.

Så skulle någon vilja vara snäll och försöka hjälpa mig med detta?

I ett nyckelfärdigt hus ingår väl all kabeldragning, vatten osv?

/Tack

"Nyckelfärdigt" är inget entydigt begrepp. Det är mera en reklamfras.

Anslutningsavgifter ingår troligen inte. Det kan vara ett par eller några hundra tusen. Förmodligen ingår inte kommunens avgifter heller. Det kan vara uppemot hundra tusen de också.

Grunden ingår inte heller.

huggan skrev:
Grunden ingår inte heller.
Det är väl en sanning med modifikation?

Älvsbyhus och Smålandsvillan till exempel inkluderar väl en "standardgrund" i priset?

Allt detta ingår

Komplett grund, material och montering
.
Citat från https://www.alvsbyhus.se/vara-priser

Men om det behövs mycket fyllnadsmassor, sprängning eller pålning m.m. tillkommer kostnaden för detta.

Okej det var nytt för mig. Visste inte att dom erbjöd priser med grund för den kostnaden kan diffa så mycket.

Nu är de nämnda tillverkarnas grunder mycket enkla.
I princip två eller tre betongbalkar som läggs i våg, sedan ställs husmodulerna ovanpå.
En avfuktare i "kryputrymmet" är väl närmast obligatoriskt numera.

Det huset jag tänkte mig är ju det jag länkade till tidigare i tråden, och vad som exakt ingår står ju på http://fiskarhedenvillan.se/Bygg_med_oss/Leveransomfattning/ och där tycker jag det ser ut som det är ett färdigt hus man får för priset som står på huset. Sen tillkommer ju anslutningar och att göra i ordning på marken huset ska stå på.. Men huset går på nästan 1.1M och marken på 400K, så en totalkostnad borde väl inte gå på mer än 2.5M eller?

Endast material till huset i länken! Entreprenad tillkommer...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.