Vi skall göra om vår gästtoalett. Vi har tänkt att ha svart klinker på golvet. Väggen med snedtak svart kakel alt. samma klinker som på golvet. Resten av väggarna vitt kakel.
Det är en liten toalett så skall man ha stora eller små plattor?
Kom gärna med ideér!
Se bilden för måtten på toaletten.
/Martin
Det är en liten toalett så skall man ha stora eller små plattor?
Kom gärna med ideér!
Se bilden för måtten på toaletten.
/Martin
Tänk på att det finns jättemycket olika plattor idag. Följ samma stil som övriga huset. Tycker personligen att det inte behöver vara kakel i hela utrymmet. kan bli jättefint med ett rustikt golv i ex. kalksten med antingen stensockel eller högre träsockel. kanske handgjorda plattor bara vid tvättstället? resten av väggarna kan man sätta mikrolit på och måla. finns så mycket kul och fint man kan göra. vore kul att veta vad för typ av hus ni bor i. 
När vi byggde vår minimala gästtoa (mindre än er) så blev det mörkgrå klinker 20x20 på golvet och 10 cm upp på väggen, resten tapet. Jag tycker personligen det blir för mycket att helkakla så små utrymme, men visst, det är en smaksak.
Ja, håller med dig paul det blir lite för mycket. less is more ibland. MMR: Håller med dig också, kan absolut räcka och vara snyggt med bara ett fint golv och sedan måla alt. hänga någon fin tapet. Får hoppas TS fått lie inspiration. 
Kan ju vara snyggt att dra samma keramik från golvet och som en pelare upp till taket där handfatet sitter som du skriver. Ibland kan man ju hitta samma kakel/klinker i t.ex. 20x20 och 5x5 eller stavmosaik, snyggt med samma yta men olika form.
Vad vi gjorde var att dra ner spegeln hela vägen till handfatet, det blir såklart lite stänk och jag är fortfarande i utvärderingsperioden om jag skall sätta mosaik ovanför handfatet istället.
Vad vi gjorde var att dra ner spegeln hela vägen till handfatet, det blir såklart lite stänk och jag är fortfarande i utvärderingsperioden om jag skall sätta mosaik ovanför handfatet istället.
GustafH79 : fin gästtoa! Hur gjorde ni avslutningen, kanten på kaklet? Kakellist, något fogmaterial, eller?
Vi ska göra något liknande fast med matt svart golv och blank svart kakel 15x15 halvkaklat. Hade helst hittat kakel med glaserad och ev. lite rundad kant eller formbitar/ keramiska lister. Lång lev.tid m.m. på detta dock, så det lutar åt en liten diskret kakellist i svart metall. Har även funderat på trälist.
/Sorry, men inte så OT, väl? ;-)
Vi ska göra något liknande fast med matt svart golv och blank svart kakel 15x15 halvkaklat. Hade helst hittat kakel med glaserad och ev. lite rundad kant eller formbitar/ keramiska lister. Lång lev.tid m.m. på detta dock, så det lutar åt en liten diskret kakellist i svart metall. Har även funderat på trälist.
/Sorry, men inte så OT, väl? ;-)
marska: Tack! Vi har använt samma fog som i resten av kaklingen. Tapetserade först ner 15mm under där kaklet skulle komma, sen kaklade vi. När vi skulle foga så tejpade vi helt enkelt 5mm ovanför kaklet runt om och drog av vanlig fog där när vi fogade och tog sen bort tejpen.
slacker : Tack. det är en kakelserie från svenska kakel där man kunde köpa till dekorplattorna i set om 4 st. Vi har då köpt 2 set och satt ovanpå varandra.
/G
slacker : Tack. det är en kakelserie från svenska kakel där man kunde köpa till dekorplattorna i set om 4 st. Vi har då köpt 2 set och satt ovanpå varandra.
/G