23 400 läst ·
20 svar
23k läst
20 svar
Hjälp med jordfuktad betong
Sida 1 av 2
Hej, jag ska bygga ett par trappsteg mot en mur. Tänkte använda mig av jordfuktad betong under de bägge stegen. Kan jag blanda det bärlager jag lagt 0-32, (proportionerna 1del cement, 3delar bergkross) ? Eller kan det vara ok om jag tar bort de större stenarna i bärlagret?
alltid rätt mängd vatten i betongen. aldrig mindre!. mer vatten kan ha.
normalt bruk funkar i din gjutning. låt bara ett steg brinna en stund bara. innan du fortsätter gjuta.
blir ej allt innehåll i en betongsäck genom blandad. så får man en gjutning som ej håller värst länge
normalt bruk funkar i din gjutning. låt bara ett steg brinna en stund bara. innan du fortsätter gjuta.
blir ej allt innehåll i en betongsäck genom blandad. så får man en gjutning som ej håller värst länge
Redigerat av moderator:
Lyssna inte på SBH, han har missat något i grundkursen eller så skrev han fel. I allmänhet gäller att man inte skall ha i MER vatten. Vill man ha lösare konsistens bör man tillsätta flytmedel. För att få lite styvare konsistens går det nästan alltid att minska lite på vattnet. Skall man börja med hårklyverier så finns det vissa aspekter man skall ta hänsyn till där med men det är överkurs i det här fallet.
Mycket vatten i förhållande till cement -> högt vct -> Låg hållfasthet
Lite vatten i förhållande till cement -> lågt vct -> Hög hållfasthet
Mycket vatten i förhållande till cement -> högt vct -> Låg hållfasthet
Lite vatten i förhållande till cement -> lågt vct -> Hög hållfasthet
Låter som det får bli grovbetong för mig.
Men, menas det inte med jordfuktad betong att man inte blandar i något vatten, utan man vattnar lite lätt efter man lagt trapp-stenen i rätt läge?
Jag ska lägga trappan med murstenar.
Men, menas det inte med jordfuktad betong att man inte blandar i något vatten, utan man vattnar lite lätt efter man lagt trapp-stenen i rätt läge?
Jag ska lägga trappan med murstenar.
Jordfuktad betong har jag aldrig kommit i kontakt med - däremot jordfuktig som beskriver en konsistens där betongen är så styv att den inte skunker något när man provar den med Abrams kon. Den har alltså 0 i sättmått - på engelska zero slump concrete. Sådan betong används för att tillverka rör, marksten, håldäck och annat.
Det skulle säkert gå att få till en trappa med sådan betong om man har lite betongkänsla i fingrarna och en lämplig murslev. Inget jag provat själv dock.
Tekniken att först placera torrbruk i en form och sedan tillsätta vatten förekommer men är inget jag kommit i kontakt med annat än på Internet.
Det skulle säkert gå att få till en trappa med sådan betong om man har lite betongkänsla i fingrarna och en lämplig murslev. Inget jag provat själv dock.
Tekniken att först placera torrbruk i en form och sedan tillsätta vatten förekommer men är inget jag kommit i kontakt med annat än på Internet.
Har läst igenom din fråga en gång till. Det du är ute efter är ett bruk att sätta trappstegen i förstår jag nu. Inget jag hållt på med men det borde gå fint med betong till det med. Du kan ju fukta underytan på steget så att du får en bra vidhäftning mot betongbruket.
Tror det hela kallas torrgjutning?
Gjorde själv nåt liknande när jag satte kantsten.
Kantsten stående på gamla betongplattor sen lite cement plus grus som fog.
Man kan hoppa och sparka på kanstenarna, dom rör sig inte en millimeter
Gjorde själv nåt liknande när jag satte kantsten.
Kantsten stående på gamla betongplattor sen lite cement plus grus som fog.
Man kan hoppa och sparka på kanstenarna, dom rör sig inte en millimeter
Jag är helt ny på betong, har aldrig arbetat med det.
Jag tycker jordfuktig betong låter lättarbetat, att det skulle passa bra vid stenläggning för mig som nybörjare.
Beskrivning på benders hemsida:
Jordfuktig Betong - förklaring.
Jordfuktig betong är en blandning av 1 del
standardcement och ca 4 delar 0-8 mm gjutgrus.
Fukta blandningen försiktigt med vatten och
blanda till jordfuktig ej kletig massa. Efter gjutning,
täck med plast för bättre hållfasthet.
Locke, med den infon, skulle jag kunna ta grovbetong som jag blandar i lite vatten som du beskrev först, eller skulle det kanske funka med bergkross som jag plockar ur de grova stenarna?
Jag tycker jordfuktig betong låter lättarbetat, att det skulle passa bra vid stenläggning för mig som nybörjare.
Beskrivning på benders hemsida:
Jordfuktig Betong - förklaring.
Jordfuktig betong är en blandning av 1 del
standardcement och ca 4 delar 0-8 mm gjutgrus.
Fukta blandningen försiktigt med vatten och
blanda till jordfuktig ej kletig massa. Efter gjutning,
täck med plast för bättre hållfasthet.
Locke, med den infon, skulle jag kunna ta grovbetong som jag blandar i lite vatten som du beskrev först, eller skulle det kanske funka med bergkross som jag plockar ur de grova stenarna?
Jordfuktad betong är just vad det låter som, eftervattnad, använder vissa sig av när sättsanden är för rörlig, det fungerar utmärkt att blanda cement med 3 eller 4 delar 0-18 men inget större, kör gärna lite mindre, det är ändock ett fast underlag du är ute efter eller hur? Glöm bara inte bort att packa underlaget med lite finare så du inte kör med grovt kross under torrgjutningen, det går nästan inte att göra fel! 
Det är ett fast underlag jag behöver ja, lägga i stenmjöl som jag gör med övriga ytan det andra lär inte duga.
Då borde det väl bli bra om jag plockar/krattar ur de stora stenarna ur mitt 0/32? Då kan jag få det lite mindre...
(Jag har extra av det och tänkte undvika att åka till grustaget och köpa mer saker)
Då borde det väl bli bra om jag plockar/krattar ur de stora stenarna ur mitt 0/32? Då kan jag få det lite mindre...
(Jag har extra av det och tänkte undvika att åka till grustaget och köpa mer saker)
locke
du får gärna tala om för mig vad du tror slurry är i betong världen.
flytmedel kan du ha till klassad betong.
har man inte kommit i kontakt eller har vetskap om jordfuktad betong så har man ej gjutning så mycke.
jag har kommit i kontakt med många kubik betong.
så klart skall man ej ha flera liter mer vatten i betongen.
någon dl gör mycket. för rinnig den är. även hur mycke man blandat den.
hur länge man blandar betong är viktigt och hur man blandar.
du får gärna tala om för mig vad du tror slurry är i betong världen.
flytmedel kan du ha till klassad betong.
har man inte kommit i kontakt eller har vetskap om jordfuktad betong så har man ej gjutning så mycke.
jag har kommit i kontakt med många kubik betong.
så klart skall man ej ha flera liter mer vatten i betongen.
någon dl gör mycket. för rinnig den är. även hur mycke man blandat den.
hur länge man blandar betong är viktigt och hur man blandar.
Redigerat av moderator:
nylen:
Plattsättning i betong har jag som jag skrev inte pysslat med. Jag hade ju köpt färdigblandad grovbetong och snålat med vattnet. Då har man ju alla förutsättningar för att kunna justera konsistensen åt alla håll. Men som sagt - sätta plattor är inte min pilsner och om de som arbetar med att sätta plattor gör på annat sätt så är det nog rätt.
SBH: Vart vill du komma med slurryfrågan?
Plattsättning i betong har jag som jag skrev inte pysslat med. Jag hade ju köpt färdigblandad grovbetong och snålat med vattnet. Då har man ju alla förutsättningar för att kunna justera konsistensen åt alla håll. Men som sagt - sätta plattor är inte min pilsner och om de som arbetar med att sätta plattor gör på annat sätt så är det nog rätt.
SBH: Vart vill du komma med slurryfrågan?