3 505 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
Hjälp med jordfel efter renovering och hur jag skall agera mot entreprenör
Meggade (isolatoinsmätte) elektrikern din elinstallation? det är ett utmärkt sätt att hitta jordfel på. Om inte så tycker jag att det är där man ska börja så man kan utesluta själva elinstallationen innan man börjar felsöka "apparater".
Det var det kanske förr men inte numera.AG A skrev:
Nu har visserligen TS en gammal anläggning.
http://www.eio.se/elsakerhet/praktiskatips/kominst/Documents/Faktablad Utvidgning 2012-05-11.pdf
Sida 14-15, http://www.voltimum.se/files/se/fil...Voltimum_Elseminarium_okt_2009_elsakerhet.pdf säger följande
"
Kapitel 4
4 § Krav på jordfelsbrytare
I bostäder, grundskolor, förskolor, fritids-/ daghem ska det finnas skydd med JFB för uttag upp till 16A.
I Utgåva 2;411.3.3 Tilläggsskydd anges att JFB, generellt, även ska anordnas för uttag med märkström högst 20A som används för allmänt bruk
Kapitel 4
Undantag inom äldre anläggningar
Vid utvidgning inom äldre anläggningar finns två undantag:
Skyddsjordning; Behövs inte, i vissa fall, om anläggningen är utförd före 1994-01-01
Jordfelsbrytare; Behövs inte, i vissa fall, om anläggningen är utförd före 1999-10-05
"
Läs även sida 23-24
"
Större nyheter i Utgåva 2 Skärpta krav på frånkoppling vid fel
Felskyddet (smältskydd, dvärgbrytare, JFB o dyl) ska koppla ifrån inom högst 0.4 (0.2) sek i
gruppledningar upp till 32A
Längsta tiden, 5 sek, tillåts numera bara i servis- och huvudledningar
Större nyheter i Utgåva 2
Det har kommit utökade krav, generellt, på jordfelsbrytare i gruppledningar.
Dessutom ska hänsyn tas till summa jordström som inte beror på fel.
Härav följer att det kan behövas två JFB i stället för bara en enda i t ex villor.
"
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Har du golvvärme i badrummet? Om elektrikern inte meggat nu vid felsökningen så har nog inte meggat golvet heller, vilket är en obligatorisk säkerhetskontroll när man installerar golvvärme.
Öppna uttaget och försök skjuta in en dragfjäder (med strömmen avstängd) några meter. Om det går bra så är rören inte spacklade eller skadade. Dra isåfall om ledarna. Om det löser problemet så är det en enkel och billig lösning.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Vad gäller detta at jfb inte löser ut när kylen inte är kopplad till sitt uttag. Kontrollera genom att koppla in ngt. annat på kylens ordinarie uttag. En vattenkokare eller annat som drar stor ström.
Redigerat:
Jag hade tveklöst direkt meggat den felande gruppen. Och/eller kopplat loss i närmaste kopplingsdosa och endast meggat det som berörts av badrumsrenoveringen, ty då får man svaret svart på vitt om det är orsakat av renoveringen ifråga.
Jag har tyvärr ingen aning om vad han gjorde för felsökningsåtgärder. Var inte ens hemma. Men min känsla var att han inte lade allt för mycket tid på det eftersom han även hade andra uppgifter i badrumsrenoveringen.elmont skrev:
Jag har gjort detta nu, vattenkokaren utlöste inte personskyddsbrytaren när den satt i samma uttag som frysen sitter på normalt.hempularen skrev:
Ja det installerades golvvärme i det nya badrummet. Vet ju tyvärr inte vilka åtgärder som tagits men elektrikern försäkrade att "inget i badrummet är inkopplat" när problemen började.hempularen skrev:
Det här låter som att det är lite över min nivå, men kanske något att föreslå för elektrikern?pelpet skrev:
Han har nog inte gjort någon större felsökning då köksskåpen sitter mycket dumt till och skymmer halva uttaget. Skåpen måste med andra ord monteras ner.
Ingen har nämnt något ännu om hur jag skall agera mot entreprenören?
Håller ni med om att det är lite för stort sammanträffande att detta händer strax efter fuktskadan? Är det en diskussion för en annan forumdel kanske?
Håller ni med om att det är lite för stort sammanträffande att detta händer strax efter fuktskadan? Är det en diskussion för en annan forumdel kanske?
Ja, det är väl nästan "tjänstefel" om elektrikern inte meggar efter en sådan här händelse.Mikael_L skrev:
Å andra sidan, rätta mig om jag har fel, så kan meggern bara upptäcka överledning mellan de trådar som meggas. Dvs. om överledningen är till "äkta" jord, t.ex. något rör eller armeringsjärn så går det inte att hitta med meggern.
I nuläget är det nog svårt att kräva eller agera mot entreprenören. Han påstår sig ha fixat felet, och att det måste vara något annat. Du har själv sett att kyl/frys i alla fall är en del av boven. Först om du hittar fel, uppkomna pga entreprenören, kan du kräva ersättning av honom.ds99jove skrev:
Ord står ju mot ord i detta läge. Ett bra sätt att lösa en sådan tvist är att föreslå att den skall avgöras av en oberoende besiktningsman som får bedöma felorsaken och vem som skall stå för åtgärden. Räkna med att som "drivande" part behöva ta kostnaden för detta, även om det är rimligt att entreprenören ersätter dig för denna om det visar sig vara deras fel.ds99jove skrev:
Ta dit en elektriker och be honom hitta felet, det borde ta en eller två timmar. Sedan ni vet vart felet sitter kan ni börja diskutera vems fel det var. Det är inte allt för sällsynt att man tror att saker hänger ihop fast dom i realiteten inte har med varandra att göra.