Behöver enkel handledning för att föra över en ljudbok från dator till min mobil (iPhone 5)
Obs eftersom jag inte använder iTunes så måste hjälpen vara på en 5 årings nivå redan från början...
Obs eftersom jag inte använder iTunes så måste hjälpen vara på en 5 årings nivå redan från början...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Om du skall ha in den i musikspelaren i iPhone, måste du skicka in den via iTunes. Kan vara bra att veta. Det finns alltså ingen "Öppna i..." som skickar ljudboken vidare från molntjänsten till musikspelaren.
Det går inte att öppna ljudfilen från musikspelarappen, med däremot går det att spela mp3-filer direkt i Dropbox-appen som är integrerad med den inbyggda musikspelaren.Johan Gunverth skrev:
Frågan måste ställas: varför använder du inte iTunes när du har en iPhone? iTunes är ju det verktyg som man administrerar sin iPhone i. Jag vet att man klarar sig utan iTunes men jag ser inte riktigt anledningen att inte använda det...:eek:
OK, jag trodde du gjorde dig lustig över Iphones (ö)kända begränsningar att den saknar stöd för SD-kort och USB mass storage device. Att mejla filer till den går förstås.peternicklas skrev:
Det är väl inget som hindrar TS från att använda iTunes? Han skriver bara att han inte gör det idag och behöver tips om hur det går till.Paxman skrev:
Dock kan jag se flera skäl till att använda andra sätt än iTunes för att föra över filer. Framförallt att man måste koppla in telefonen mot en dator med sladd.
Jag skriver inte att något hindrar TS att använda iTunes...jag frågar varför han inte gör det...f91jsw skrev:
Det behövs inte alls sladd för att föra över filer, det räcker att man har datorn och telefonen kopplade till samma wifi-nätverk. Använder man dessutom iCloud behöver man inte ens vara i närheten av sin dator för att få in musik och ljudböcker i sin telefon, det hämtas automatiskt från molnet.
När det gäller musik så använder jag bara Synology's musikapp, när det gäller film är det oftast Synology's videoapp, när det gäller andra filer så använder jag oftast Synology's utforskare. Detta eftersom jag sparar allt material på en NAS från Synology.
Telefonen dyker upp automatiskt i iTunes och sen synkroniserar man med sitt bibliotek. Apple har ju av någon anledning ansett att det där med att föra över filer fram och tillbaka inte är vägen att gå. Istället ska enheterna synkroniseras vilket bl a innebär att de filer du inte talar om för iTunes ska finnas på din telefon kommer raderas från den.
Detta system kan kännas väldigt avigt innan man vant sig, och även nu tycker jag att det är lite skumt (och onödigt på något vis), men det funkar ju smärtfritt. Dessutom går Apple mer och mer mot molnsystemet så snart kommer vi nog inte behöva koppla upp telefonen alls mot datorn utan allt sker automatiskt och utan att vi behöver göra något.
Till exempel har jag ingen musik alls lagrad i min telefon. När jag vill lyssna på någon låt eller ljudbok hämtar telefonen det från mitt bibliotek som är iTunes-matchat i molnet, allt som krävs är wifi eller 3g-täckning.
Detta system kan kännas väldigt avigt innan man vant sig, och även nu tycker jag att det är lite skumt (och onödigt på något vis), men det funkar ju smärtfritt. Dessutom går Apple mer och mer mot molnsystemet så snart kommer vi nog inte behöva koppla upp telefonen alls mot datorn utan allt sker automatiskt och utan att vi behöver göra något.
Till exempel har jag ingen musik alls lagrad i min telefon. När jag vill lyssna på någon låt eller ljudbok hämtar telefonen det från mitt bibliotek som är iTunes-matchat i molnet, allt som krävs är wifi eller 3g-täckning.