Hej!
Vi håller på och bygger ett nytt vardagsrum.
Vi är tidigt i byggfasen ännu och det finns därför massor av möjligheter att skapa kreativa idéer för rummet.
Jag är inge vidare på möblering och inredning och hoppas därför på att nå folk på detta forum som har mer öga för sådant.

Så här kommer rummet se ut:
Arkitektonisk ritning av ett framtida vardagsrum med måttangivelser och markerade fönster och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är tänkt att primärt användas som TV-rum och allmänt sällskapsrum, bar kanske?
Storleken, ingången och fönstren (bröstning= 900 mm) är det enda fasta att förhålla sig till, i övrigt så är möjligheterna oändliga.

Ös på med idéer om möblering, användning, prylar, färger etc.
Jag är mycket tacksam för tips!

MVH

H HarDrev skrev:
Hej!
Vi håller på och bygger ett nytt vardagsrum.
Vi är tidigt i byggfasen ännu och det finns därför massor av möjligheter att skapa kreativa idéer för rummet.
Jag är inge vidare på möblering och inredning och hoppas därför på att nå folk på detta forum som har mer öga för sådant.

Så här kommer rummet se ut:
[bild]
Det är tänkt att primärt användas som TV-rum och allmänt sällskapsrum, bar kanske?
Storleken, ingången och fönstren (bröstning= 900 mm) är det enda fasta att förhålla sig till, i övrigt så är möjligheterna oändliga.

Ös på med idéer om möblering, användning, prylar, färger etc.
Jag är mycket tacksam för tips!

MVH
hur ligger rummet i förhållande till väderstreck? sol genom fönster och TV tänker jag. sen gillar jag själv inte att ha ryggen mot ingången i ett rum.

• Gilla
HarDrev
  • Laddar…
Man kan säga att hörnet uppe till höger ligger norrut, fönsterna ligger därför i NV och NO.
Jag håller med dig angående båda synpunkterna!
Utanför fönsterna på NV-väggen är ett ganska tätt buskage så jag tror inte solen kommer stråla in där jättemycket.

BirgitS
Teve och mediabänk på samma vägg som dörren och soffan mittemot med bord framför. Några lättare fåtöljer som man lätt kan flytta omkring beroende på om man är många som ska se på teven eller om man ska samlas kring bordet för att samtala. På vardera sidan av soffan kan man ha småbord för lampa, prydnadssaker, tidningar osv.

På vänsterväggen bokhyllor, bar, liten sittgrupp för 2 personer eller kanske en bekväm läs- och vilfåtölj beroende på vad som passar er som bor där.

Du kanske har något bibliotek i närheten där man kan låna inredningstidningar, t.ex. från förra året, för att få lite idéer och bli lite klarare över vad du egentligen vill ha och vad du inte tycker om.

• Gilla
HarDrev och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att största grejen med vardagsrum är att man ska passa sig för att möblera längs väggarna. Det ser himla tråkigt ut och blir aldrig bra. Rummet är stort nog för att man ska kunna ha lite luft bakom soffor. Jag förespråkar att man skippar den klassiska hörnsoffan och har två raka soffor istället. Har man tv:n på samma vägg som dörren in till rummet är undviker man att den är det första blickfånget. En tv är ju sällan särskilt snygg.

• Gilla
HarDrev
  • Laddar…

Bästa svaret

Gammelnörden
Utan att ha en aning om er eller övriga husets stil är det här mitt förslag;
Kollage av vardagsrumsinredning med möbler och tapet, inkluderar soffa, stolar, TV-bänk och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt är från Kamprads möbellada utom de mönstrade kuddfodralen samt tapeten. Jag tänkte att man kan ha barskåpet i ett av skåpen till vänster mot fondväggen. Skåpen under TV:n kan man kombinera ihop som man vill och efter behov med skåp, lådor eller öppna hyllor. Fondvägg med tapet och vitmålade väggar i övrigt och vita hellånga linnegardiner. :)

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.