Det är nog lättar att säga om du berättar vad det är för typ av eldstad. Ved, pellets, ????. Märke modell...
I princip så skall den väl sitta där elementen är kopplade till pannan, sedan sitter elementen kopplade till tanken. Troligen behövs det en till cirkulationaspump mellan eldstaden och tanken.
(edit)
Du han byta bild medan jag skrev...
Men ena delen är ju en självcirkulationskrets till expansion och varmvatten, det andra en pumpkrets till elementen. En tanke som slår mig är att skippa självcirkulationen förutom expansionen. Och sätta tanken på pumpkretsen som jag skrev lite löst ovan.
Men vi skulle ha haft hit Rogge_vvs, eller någon annan med erfarenhet, för som sagt, jag skjuter från höften.
I princip så skall den väl sitta där elementen är kopplade till pannan, sedan sitter elementen kopplade till tanken. Troligen behövs det en till cirkulationaspump mellan eldstaden och tanken.
(edit)
Du han byta bild medan jag skrev...
Men ena delen är ju en självcirkulationskrets till expansion och varmvatten, det andra en pumpkrets till elementen. En tanke som slår mig är att skippa självcirkulationen förutom expansionen. Och sätta tanken på pumpkretsen som jag skrev lite löst ovan.
Men vi skulle ha haft hit Rogge_vvs, eller någon annan med erfarenhet, för som sagt, jag skjuter från höften.
Ok, sorry. Det är en vattenmantlad braskamin från England. Stratford 90B heter den.
Så här sa säljaren till mig angående inkopplingen:
"The normal installation is for the domestic hot water and heat leak radiator to be fed on a gravity system and the central heating circuit is pumped, basically two loops. There are four tappings that should be cross-flowed on the back of the stove to ensure good circulation throughout the boiler jacket."
Så här sa säljaren till mig angående inkopplingen:
"The normal installation is for the domestic hot water and heat leak radiator to be fed on a gravity system and the central heating circuit is pumped, basically two loops. There are four tappings that should be cross-flowed on the back of the stove to ensure good circulation throughout the boiler jacket."
Jag är ju bara amatör, men jag undrar om man skulle kunna göra en koppling så att man ansluter en laddningspump till de båda nedre anslutningarna, och tilloppet till tanken till de båda övre. (och exansion på något lämpligt ställe)
Det enda man verkar behöva oroa sig för är ju att få någorlunda jämt vattenflöde i kaminen för kylningen skull.
Men sedan kanske det finns en annan aspekt, och det om man vill att pumpen mot acc.tanken skall gå hela tiden eller om man skall rigga en termostatstyrning på det.
Jag hittade det inte, men någonstan har jag sett en rökgastermostat för att styra laddningspump med , liknande det man hittar i moderna vedpannor.
Det enda man verkar behöva oroa sig för är ju att få någorlunda jämt vattenflöde i kaminen för kylningen skull.
Men sedan kanske det finns en annan aspekt, och det om man vill att pumpen mot acc.tanken skall gå hela tiden eller om man skall rigga en termostatstyrning på det.
Jag hittade det inte, men någonstan har jag sett en rökgastermostat för att styra laddningspump med , liknande det man hittar i moderna vedpannor.
Kan man inte bara koppla ett rör mellan t.ex. anslutningen längst uppe till vänster ner till anslutningen nere till höger. Och så kör man ut en slinga med en cirkulationspump från t.ex. den uppe till höger till en acktank och tillbaka från tanken till anslutningen nere till vänster? Och så har man ett expansionskärl på något passande ställe. Eller smäller det då?
Frågan är väl närmast vad du har redan? Har du ett värmesystem, enligt någon princip? Engelsmännen har ju fortfarande inte begripit sig på att göra värmesystem ordentligt, alltså sådana som passar i vårt klimat, så inkopplingsanvisningen är ju inte mycket att bry sig om. De lever kvar i kaminernas, vattentankarnas och de utanpåliggande rörens mentala arvsmassa.
Jag kommer (huset kommer 23 maj) till en början köra med FTX-ventilation, solpaneler och denna vattenmantlade kamin och en välisolerad ackumulatortank om 750 liter med en elpatron i. Golvvärme ingjuten i plattan.
Detta system ska jag utvärdera i ett år och sen kanske jag kompletterar med den vedpanna jag egentligen tänkte köra med från början.
Detta system ska jag utvärdera i ett år och sen kanske jag kompletterar med den vedpanna jag egentligen tänkte köra med från början.
Då har du varmvattenberedning i tanken, eller?
Japp, så hade jag tänkt.
De är väl frågan om det gör någon nytta att sätta röret på diagonalen som du beskriver, den kommer väl bara att fungera som ett ineffektivt element.
Men det väl bero på hur vattenmanteln är konstruerad, om det är sektioner (vilket jag inte tror) eller om det är öppet mellan alla anslutningar.
Det var mest för att försäkra sig om att man får ialla fall någon cirkulation "överallt" som jag föreslog att man skulle ansluta de övre tillsammans mot tanken.
Något i den här stilen tänkte jag lite skissartat. Det vertikala röret mellen kaminen och tanken går till en laddomat eller liknande.
Kaminen till väåster
Men det väl bero på hur vattenmanteln är konstruerad, om det är sektioner (vilket jag inte tror) eller om det är öppet mellan alla anslutningar.
Det var mest för att försäkra sig om att man får ialla fall någon cirkulation "överallt" som jag föreslog att man skulle ansluta de övre tillsammans mot tanken.
Något i den här stilen tänkte jag lite skissartat. Det vertikala röret mellen kaminen och tanken går till en laddomat eller liknande.
Kaminen till väåster
Ja, så får det ju bli. Ev. kan man tänka sig att koppla in båda returrören, så att vattnet kan fördela sig där. Likadant går ju att göra med framledningsrören. Att det inte är två anslutningar som går diagonalt längre spelar ingen roll, då det är samma vatten. Strömningarna lär gå som de vill inne i pannan ändå.
Såvida det inte faktiskt är två separata vattensystem i pannan? Kan det verkligen vara det?
Det där med tank med kallvatten och extern varmvattentank på vinden är typiskt engelskt, så det kan du bortse från, i ursprungsskissen.
Såvida det inte faktiskt är två separata vattensystem i pannan? Kan det verkligen vara det?
Det där med tank med kallvatten och extern varmvattentank på vinden är typiskt engelskt, så det kan du bortse från, i ursprungsskissen.
Det var det jag försökte visa i bilden , men det gick väl så därapersson850 skrev:
De horisontella strecken i "kaminfyrkanten" på framledning och retur är alltså en anslutning mellan de respektive två anslutningarna på kaminen.
Tack ska ni ha för hjälpen. Jäklar va bra att det här forumet finns!

Det är bara roligt om man kan hjälpa till
(jag hoppas jag hjälper......)
Hur lång ifrån varandra kommer tanken och kaminen att vara? Jag vill minnas att jag har sett max 6m nämnas om man kör med laddomat. Men vad det är som eventuell sätter den begränsningen vet jag inte.
Jag undrar hur det är då man kör vattenmantlad kamin, om man måste ha syr-ventil eller liknande? Och hur skall man i så fall koppla den..... Om inte annat kanske det hitta den infon hos någon svensk tillverkare.
I dag blev det bara frågor, inga svar
Hur lång ifrån varandra kommer tanken och kaminen att vara? Jag vill minnas att jag har sett max 6m nämnas om man kör med laddomat. Men vad det är som eventuell sätter den begränsningen vet jag inte.
Jag undrar hur det är då man kör vattenmantlad kamin, om man måste ha syr-ventil eller liknande? Och hur skall man i så fall koppla den..... Om inte annat kanske det hitta den infon hos någon svensk tillverkare.
I dag blev det bara frågor, inga svar
Såvitt jag har förstått krävs det, om man har slutet expansionskärl, tre av varandra oberoende säkerhetsfunktioner på pannan.
Har man öppet kärl har jag fått för mig att det räcker med två, men jag vet inte detta säkert.
Har man öppet kärl har jag fått för mig att det räcker med två, men jag vet inte detta säkert.