8 825 läst ·
35 svar
9k läst
35 svar
Hjälp med inkoppling av kompressor?
Innan du skickar på något tryck i den tanken tycker jag i alla fall att du ska öppna den och koll hur den ser ut i nedre delen av manteln. Har den stått utomhus i 10+ år så är det stor risk att att det stått kondensvatten i den vilket leder till rost. Försök att bilda dig en uppfattning om hur skicket är.
Angående 1kg dynamit så vet jag inte hur mycket det smäller, men det är helt klart inte ofarligt om en sån tank exploderar vid 6-7 bar..
Kika på bifogad länk när mythbusters smäller av en vattenvärmare. Visst, lite större volym, men det smäller rejält!
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch?v=9bU-I2ZiML0&ved=2ahUKEwjRzcHN06vdAhXjh4sKHWtRD-sQtwIwAXoECAcQAQ&usg=AOvVaw0J958acxVC7e3nirJXX2pi
Angående 1kg dynamit så vet jag inte hur mycket det smäller, men det är helt klart inte ofarligt om en sån tank exploderar vid 6-7 bar..
Kika på bifogad länk när mythbusters smäller av en vattenvärmare. Visst, lite större volym, men det smäller rejält!
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch?v=9bU-I2ZiML0&ved=2ahUKEwjRzcHN06vdAhXjh4sKHWtRD-sQtwIwAXoECAcQAQ&usg=AOvVaw0J958acxVC7e3nirJXX2pi
NEJ! Den stänger inte av kompressorn när tanken är full. När är en tank full?J jonaslatt skrev:
Den stänger av kompressorn vid ett visst tryck, och sätter på det vid ett annat tryck.
Hur vet du att trycket som den ska stänga av vid är det rätta och att tanken håller för detta tryck?
Sitter det någon säkerhetsventil på tanken/trycksättningen? Vet du om den fungerar? Vet du att tanken håller för det tryck som säkerhetsventilen öppnar vid?
Du måste ha den till vad , bara blåsa eller till en maskinJ jonaslatt skrev:
Då finns det bara i nuläget , stoppa i stickproppen , starta och kör den några minuter sen stoppa
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Det är väldigt svårt att besvara din fråga för det handlar inte enbart om att koppla in den utan det krävs ett antal kontroller först. Förutom det mekaniska, tryckvaktens funktion och inställning av rätt tryck, rostangreppen mm så ska det elektriska kontrolleras och kopplas in rätt. Tappar du en fas pga bränd tryckvakt står motorn och brummar, går varm och löser säkringarna vilket är dumt. Därefter kopplar du tre faser in och tre faser ut från tryckvakten så att den hamnar i serie med motorn. Men som sagt den är ju urkopplad av en anledning...J jonaslatt skrev:
Den är nog gängad direkt på ett rörJ jonaslatt skrev:
Köp samtidigt en rulle gängtape och linda på massor , börja ytterst och tjockare inåt så det blir som en kona mot slutet
så blir det tätt , lin går inte att få tätt med och finns inga packningar där
Verka va grovgänga. Original får säkert leta upp någon adapter.
Här finns tejp och lin. Så ska nog få ihop det.
Ska också kolla in i tanken imorgon.
Snabb fråga finns det timer till 380 för rimligt pris? Jag lär garanterad glömma stänga av och sen startar skiten på natten och väcker alla. I nuläget kör jag kompressor på 220v och med timer. Skönt att kunna vrida upp någon timme så e det löst.
Här finns tejp och lin. Så ska nog få ihop det.
Ska också kolla in i tanken imorgon.
Snabb fråga finns det timer till 380 för rimligt pris? Jag lär garanterad glömma stänga av och sen startar skiten på natten och väcker alla. I nuläget kör jag kompressor på 220v och med timer. Skönt att kunna vrida upp någon timme så e det löst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver ingen timer om det inte läcker ut luft någonstans , men man vet aldrig .
Timer på 3 fas fordrar lite mer , en klocka och en kontaktor , det är lite mer en bara 230 timer och 1 fas
annars en skylt på dörren HAR DU STÄNGT AV KOMPRESSORN
Det är nog vanlig rörgänga på röret till tryckvakten och 15 --- 1/4 tum anslutning , ett tips ta bort den gamla och prova med olika rördelar på varuhuset så blir det inte fel
Timer på 3 fas fordrar lite mer , en klocka och en kontaktor , det är lite mer en bara 230 timer och 1 fas
annars en skylt på dörren HAR DU STÄNGT AV KOMPRESSORN
Det är nog vanlig rörgänga på röret till tryckvakten och 15 --- 1/4 tum anslutning , ett tips ta bort den gamla och prova med olika rördelar på varuhuset så blir det inte fel
Mitt överslag får energimängden i en 100l tank med 10bar att bli ca 0,5Mjoule. Dynamit ger 7,5Mjoule. 15gånger mer.prototypen skrev:
Med viss reservation för min överslagsberäkning.
Därmed inte sagt att det inte är farligt.
Nja, rost kan få en tank att spricka även vid 10bar.
Något större. men snacka om att jämföra äpplen och vattenmeloner. Hur var det med trycket? men helt klart en imonerande smäll.S StevieGee skrev:Innan du skickar på något tryck i den tanken tycker jag i alla fall att du ska öppna den och koll hur den ser ut i nedre delen av manteln. Har den stått utomhus i 10+ år så är det stor risk att att det stått kondensvatten i den vilket leder till rost. Försök att bilda dig en uppfattning om hur skicket är.
[länk]
Finns någon som kan förklara?
Blev svin dumt när telefon översatte.
Pil 1 har + och - antar det är trycket när den ska slå ifrån?
Vad är markering 2?
Blev svin dumt när telefon översatte.
Pil 1 har + och - antar det är trycket när den ska slå ifrån?
Vad är markering 2?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto