Bjurran: Nej, kabeln är dragen på utsidan av huset.
 
Ådala skrev:
Bjurran: Nej, kabeln är dragen på utsidan av huset.
För att vrida lite på dina funderingar då.
Vad sägs om att dra in telekabeln genom väggen till ditt vardagsrum som du skrev och montera ett första uttag där. I samma hål som du för in den telekabeln för du även ut en cat5e och ersätter den befintliga telekabeln med en nätverkskabel till övervåningen. Hålet på övervåningen finns ju rimligtvis redan eftersom din befintliga telekabel kommer in där.
Använder du trådlösa telefoner för fast telefoni spelar det ju mindre roll var du ansluter basstationen, så då behöver du inte längre någon telekabel till övervåningen.
 
Vad gäller "home plug" dvs nätverk-via-eluttagen så är det lite som med trådlöst nätverk. Beroende på så kan det fungera som för b_hasse, alldeles utmärkt, via "tja", till "inte alls". Jag har själv upplevt alla dessa varianter.

Så "det finns ingen genväg till det perfekta ljudet", :) skall man vara säker på att det skall fungera så får man dra fiber. ;) Bara ett litet steg efter det kommer kabel (5e eller 6 spelar ingen roll här. Gigabit går lika bra över båda (det är det 'e' står för), men 10 Gbit går bara över cat 6(A))). Så om det överhuvudtaget går så skulle jag satsat på kabel.
 
det går att köra 10Gbit över vanlig Cat6 också men man får ha kortare kabellängder (bör dpck räcka i de flesta bostäder)
 
Ådala skrev:
b_hasse: Kul att höra att det funkar bra. Vad har du för modell?
Det är Netgear Powerline AV200, men den finns nog inte kvar i sortimentet. Jag har haft dem i mer än två år.
 
Mats skrev:
det går att köra 10Gbit över vanlig Cat6 också men man får ha kortare kabellängder (bör dpck räcka i de flesta bostäder)
Ja, det var därför (A) stog inom parentes, men det var ju dömt att missförsås... :)
 
Bjurran skrev:
För att vrida lite på dina funderingar då.
Vad sägs om att dra in telekabeln genom väggen till ditt vardagsrum som du skrev och montera ett första uttag där. I samma hål som du för in den telekabeln för du även ut en cat5e och ersätter den befintliga telekabeln med en nätverkskabel till övervåningen. Hålet på övervåningen finns ju rimligtvis redan eftersom din befintliga telekabel kommer in där.
Använder du trådlösa telefoner för fast telefoni spelar det ju mindre roll var du ansluter basstationen, så då behöver du inte längre någon telekabel till övervåningen.
Jag ska köpa "homeplugs" och testa det först. Om det inte funkar tillfredsställande så kommer det bli antingen som du skriver, eller bara en nätverkskabel uppifrån hallen (på utsidan av huset bredvid telekabeln) ner i vardagsrummet.
Vet inte vilket som blir bäst.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.