4 668 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Hjälp med hemnätverk
För att vrida lite på dina funderingar då.Ådala skrev:
Vad sägs om att dra in telekabeln genom väggen till ditt vardagsrum som du skrev och montera ett första uttag där. I samma hål som du för in den telekabeln för du även ut en cat5e och ersätter den befintliga telekabeln med en nätverkskabel till övervåningen. Hålet på övervåningen finns ju rimligtvis redan eftersom din befintliga telekabel kommer in där.
Använder du trådlösa telefoner för fast telefoni spelar det ju mindre roll var du ansluter basstationen, så då behöver du inte längre någon telekabel till övervåningen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 186 inlägg
Vad gäller "home plug" dvs nätverk-via-eluttagen så är det lite som med trådlöst nätverk. Beroende på så kan det fungera som för b_hasse, alldeles utmärkt, via "tja", till "inte alls". Jag har själv upplevt alla dessa varianter.
Så "det finns ingen genväg till det perfekta ljudet",
skall man vara säker på att det skall fungera så får man dra fiber.
Bara ett litet steg efter det kommer kabel (5e eller 6 spelar ingen roll här. Gigabit går lika bra över båda (det är det 'e' står för), men 10 Gbit går bara över cat 6(A))). Så om det överhuvudtaget går så skulle jag satsat på kabel.
Så "det finns ingen genväg till det perfekta ljudet",
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 186 inlägg
Jag ska köpa "homeplugs" och testa det först. Om det inte funkar tillfredsställande så kommer det bli antingen som du skriver, eller bara en nätverkskabel uppifrån hallen (på utsidan av huset bredvid telekabeln) ner i vardagsrummet.Bjurran skrev:För att vrida lite på dina funderingar då.
Vad sägs om att dra in telekabeln genom väggen till ditt vardagsrum som du skrev och montera ett första uttag där. I samma hål som du för in den telekabeln för du även ut en cat5e och ersätter den befintliga telekabeln med en nätverkskabel till övervåningen. Hålet på övervåningen finns ju rimligtvis redan eftersom din befintliga telekabel kommer in där.
Använder du trådlösa telefoner för fast telefoni spelar det ju mindre roll var du ansluter basstationen, så då behöver du inte längre någon telekabel till övervåningen.
Vet inte vilket som blir bäst.
Klicka här för att svara