12 186 läst ·
81 svar
12k läst
81 svar
Hjälp med hemautomation till nybygge vår/sommar-16
Jag tror att man ändå måste konstatera att just nu så är det trots allt Z-Wave som gäller som bästa trådlösa alternativ (Trådat finns ju t.ex KNX och PLC-styrning, som naturligtvis är väldigt stabila och framtidssäkra lösningar men de kostar ju skjortan). Zigbee-enheter går ju i princip inte ens att få tag i i Sverige. Men i och med Zigbee's samarbete met Thread Group och upprensning av Zigbee's spretiga standard så kommer de säkert växa i popularitet inom ett par år. Och sen kommer som sagt alla de andra drakarna med sina standarder och protokoll.
Till @TS skulle jag rekommendera att fylla väggarna med kabelrör och börja med att installera ett riktigt bra inbrottslarm av hybridtyp. Knyt sedan ihop larmet med ett hemautomationssystem så att larmets alla detektorer kan användas även i HA-systemet. Stoppa sedan in ZWave+-puckar enbart på de mest akuta ställena. Och bygg sedan ut systemet i takt med intresse och att ekonomin tillåter.
Till @TS skulle jag rekommendera att fylla väggarna med kabelrör och börja med att installera ett riktigt bra inbrottslarm av hybridtyp. Knyt sedan ihop larmet med ett hemautomationssystem så att larmets alla detektorer kan användas även i HA-systemet. Stoppa sedan in ZWave+-puckar enbart på de mest akuta ställena. Och bygg sedan ut systemet i takt med intresse och att ekonomin tillåter.
KÄnns inte som att en trådlösning är framtidssäkert. Framtiden här stavas ju radio.
Men, ett trådat larm är väl ingen dum ide, där är det ju lite andra aspekter.
Å andra sidan är det ju väldigt svårt att förutse en komplett larminstallation i detta läge kanske. Och det finns ju bra trådlösa larm också numera.
Är Zigbee helt öppet, dvs inte ngt chip som zwave kan börja ta hutlöst betalt för?
Å andra sidan är det ju väldigt svårt att förutse en komplett larminstallation i detta läge kanske. Och det finns ju bra trådlösa larm också numera.
Är Zigbee helt öppet, dvs inte ngt chip som zwave kan börja ta hutlöst betalt för?
För att klargöra. Det är egentligen inte SIGMA's chip som är den stora kostnaden utan det är deras licenser, SDK, medlemskap i Z-Wave Alliance och certifieringar som kostar. Kostnaden för att sätta en Z-Wave-enhet på marknaden, förutom rena hårdvarukostnaden, är i storleksordningen 150 - 250 kkr. Så det är ju inte så konstigt att Z-Wave-prylar kostar en slant.
Zigbee saknar mycket av dessa extrakostnader så egentligen så borde Zigbee-enheter vara billigare, men priset är ju alltid satt efter hur mycket som vi konsumenter är beredda att betala.
Zigbee saknar mycket av dessa extrakostnader så egentligen så borde Zigbee-enheter vara billigare, men priset är ju alltid satt efter hur mycket som vi konsumenter är beredda att betala.
Tråd kan alltid köra alla protokoll (nästan). Med radio så är du bunden vad gäller frekvens, protokoll mm. Alltid tråd i första hand, trådlöst är en dålig ersättare när det är för jobbigt att göra snygga dragningar med kabel.karlmb skrev:KÄnns inte som att en trådlösning är framtidssäkert. Framtiden här stavas ju radio.
Vi kan ju alltid hoppas. Risken är väl dock att i och med att de allierar sig med Thread så kommer det säkert läggas på certifieringskostnader även på Zigbee-enheter.karlmb skrev:
Men rent allmänt så kommer säkert priserna ändå gå ned när konkurrensen hårdnar.
OK. Men just radio i sig är ju inte begränsade för öppna lösningar, det visar väl 433-boomen?
Där har vi ju just de låga priser vi borde.
Allt som behövs är ju att det är ett standardiserat protokoll och med återkoppling, vikket nuvarande 433-lösningar ju saknar.
Där har vi ju just de låga priser vi borde.
Allt som behövs är ju att det är ett standardiserat protokoll och med återkoppling, vikket nuvarande 433-lösningar ju saknar.
Hittade denna jämförelse mellan zwave och zigbeehttp://electronicdesign.com/communications/what-s-difference-between-zigbee-and-z-wave
Hmmm jag börjar gill zigbee mer, borde gå att köpa chip på elfa och bygga det man vill ha.
En enkel switch borde inte kosta 500 som idag !
Hmmm jag börjar gill zigbee mer, borde gå att köpa chip på elfa och bygga det man vill ha.
En enkel switch borde inte kosta 500 som idag !
Jag skulle rekommendera att du tittar på trådade alternativ.
då får du ett stabilare och mer pålitligt system, alla trådlösa system som t.ex z-wave och 433mhz är för de som inte har möjlighet att lägga in trådat.
det går i de flesta fall att expandera till att köra z-wave med och du vill i framtiden.
annat att tänka på är att se om du vill dra svagström någonstan, om du vill göra egna brytare / sensorer m.m genom t.ex mysensors.org kan det vara trevligt att ha. vet inte riktigt vad motordrivna rullgardiner kör på men att planera ström till sådant kan vara att föredra.
Planera gärna in ett litet centralt utrymme där du kan ha olika styrenheter (switch till nätverk / hemma server / NAS m.m.) .
Sedan hade jag varit noga med att dra mycket rör i väggarna, för mycket är bättre än för lite här då det kan vara väldigt jobbigt att göra i efterhand.
sedan se till att sätta nätverksuttag i alla rum, wifi funkar bra till laptop & surfplatta t.ex men det kan aldrig mäta sig med trådat samt att varje enhet du kan undvika köra wifi på betyder att de kommer fungera bättre för de enheter som måste köra wifi.
det finns även snygga vägguttag för hdmi och ljud m.m om du har "server rummet" nära vardagsrummet kan du sätta mediacenter där, upp med tv'n på väggen och ett hdmi uttag bakom, snyggt tyst och praktiskt.
kan även dra kablar till front / bak högtalare under golvet så slipper man ha sladdar liggande för det.
då får du ett stabilare och mer pålitligt system, alla trådlösa system som t.ex z-wave och 433mhz är för de som inte har möjlighet att lägga in trådat.
det går i de flesta fall att expandera till att köra z-wave med och du vill i framtiden.
annat att tänka på är att se om du vill dra svagström någonstan, om du vill göra egna brytare / sensorer m.m genom t.ex mysensors.org kan det vara trevligt att ha. vet inte riktigt vad motordrivna rullgardiner kör på men att planera ström till sådant kan vara att föredra.
Planera gärna in ett litet centralt utrymme där du kan ha olika styrenheter (switch till nätverk / hemma server / NAS m.m.) .
Sedan hade jag varit noga med att dra mycket rör i väggarna, för mycket är bättre än för lite här då det kan vara väldigt jobbigt att göra i efterhand.
sedan se till att sätta nätverksuttag i alla rum, wifi funkar bra till laptop & surfplatta t.ex men det kan aldrig mäta sig med trådat samt att varje enhet du kan undvika köra wifi på betyder att de kommer fungera bättre för de enheter som måste köra wifi.
det finns även snygga vägguttag för hdmi och ljud m.m om du har "server rummet" nära vardagsrummet kan du sätta mediacenter där, upp med tv'n på väggen och ett hdmi uttag bakom, snyggt tyst och praktiskt.
kan även dra kablar till front / bak högtalare under golvet så slipper man ha sladdar liggande för det.
Tack gol!gol skrev:
Hmmm, mkt hackers där, men om mn håller sig till hårdvaran ett ögonblick, hittade detta inlägg, http://forum.mysensors.org/topic/102/ardiono-gateway-for-wired-sensors/2
Ser ut som att zwave är betydligt billigare då. Är det Open zwave som NRF går i?
Hmmmm
Hade hoppats det fanns lite färdiga designer som man bara behövde skaffa komponenter till och löda ihop.
Men det kanske det gör, någonstans, har inte gått igenom hela Mysensors.
De jobbarmkt med Aurdino nano förstår jag, numera finns ju även Raspberry zero för en 50-lapp
Håller med gällande LAN, men inte för HA (Home-automation);leothlon skrev:Jag skulle rekommendera att du tittar på trådade alternativ.
Det är ju en enorm extrakostnad att dra massa rör i hela huset till en trådad central. Dessutom dubblerat eftersom man inte (normalt) får blanda 230V med lågvolt i samma rör. Det kan inte vara rätt med tanke på vad som står vid dörren.
Vid nybygge skulle jag förbereda för kabelstyrt-system med rör dragna till central plats. Sett till hela kostnaden för huset så borde det inte bli så mycket dyrare. Att göra det i efterhand är snudd på omöjligt och definitivt mycket dyrare.
Skulle ha vägguttag med separat brunnständning där ett går att styra och ett är fast. (Går att lösa trådlöst också).
Sedan skulle jag dra för multiroom-av. Högtalarkabel/HDMI.
Dubbla LAN uttag till alla rum.
Trådbunden larminstallation. Går ju att kombinera i samma rör som KNX/PLC med lite smart planering.
Skulle ha vägguttag med separat brunnständning där ett går att styra och ett är fast. (Går att lösa trådlöst också).
Sedan skulle jag dra för multiroom-av. Högtalarkabel/HDMI.
Dubbla LAN uttag till alla rum.
Trådbunden larminstallation. Går ju att kombinera i samma rör som KNX/PLC med lite smart planering.