Jag har nyligen lånat en handöverfräs av svärfar, det är en äldre billig sak, gissningsvis biltema eller dylikt, kraftig men rätt sliten. Inställningen tar tid, men när det väl är gjort och man drar åt alla skruvar ordentligt så fungerar den ok.

Jag har byggt mycket hemma men är relativt färsk på finsnickerier. Totalt nybörjare på handöverfräsar. Just nu håller jag på att renovera vår trappa och gör bland annat ett nytt trappräcke. Som överliggare på mina räckesstolpar så kommer jag ha 2 st på varandra limmade 15x100mm planhyvlade ekplank. Anledningen att det är 2 st är därför att den undre kommer skruvas ner i stolparna varpå den övre limmas ovanpå för att göra skruvarna osynliga, hoppas detta kommer fungera.

Hursomhelst, jag har fräst med avrundningsstål på den övre av dessa och det blev mycket bra, jag använde mig då av kantanhållet och ett avrundningsstål med 6mm radie. Det jag undrar över är hur sjutton man gör om man vill fräsa med avrundningsstålet mot en rundad kant? Där överliggaren slutar kommer jag runda änden (sett ovanifrån) men hur fräser man sedan denna kant rund? Jag gissar att det inte funkar bra att bara köra på frihand med kullagret på frässtålet mot kanten?

En liten skiss för att förklara hur jag menar, överliggare sett uppifrån. Det är längs den svarta kanten jag vill köra med avrundingsstålet men jag vet inte hur jag ska göra där pilen pekar
. överliggare.png

Är det någon som har några tips på var man kan lära sig mer om hur man använder en handöverfräs? Jag inser att det är ett verktyg med en stor potential att kunna användas till väldigt mycket. Kommer sannolikt att köpa mig en bättre fräs själv i en nära framtid.

Avrundningsstål brukar vara försedda med kullager, vilket gör att man inte behöver fräsa med anhåll.

Jag har linjerat anhållet med kullagret och fått bra resultat, men det är möjligt att det blir lika bra helt utan anhåll, får prova helt enkelt!

Som mattiasp säger så skall anhållet inte behövas. Det som möjligen kan ställa till problem är att det skulle kunna bli lite vingligt i hörnen eftersom du får en mindre yta som fräsens sula vilar på. Men med lite övning bör det inte vara några problem. Jag föreslår att du tar några spillbitar av samma bredd som överliggaren och övningskör några vändor så du vet hur det känns innan du kör skarpt.

Kör du avrundningsstål med större radie så kan anhållet vara till nytta för att kunna köra i flera svep. Dvs du kör inte bort allt material i första vändan utan arbetar dig inåt. Sista varvet kör du enbart med kullagret. Men 6 mm tycker jag inte borde vara några problem. Skulle det visa sig att du får urslag så kan det hjälpa att ta bort mindre material per gång mha anhållet för att spara bara några tiondelar till sista vändan.

vectrex skrev:
Är det någon som har några tips på var man kan lära sig mer om hur man använder en handöverfräs? Jag inser att det är ett verktyg med en stor potential att kunna användas till väldigt mycket. Kommer sannolikt att köpa mig en bättre fräs själv i en nära framtid.
En Kindle bok för 6$,
http://www.amazon.com/Advanced-Router-Tips-ebook/dp/B007K7XYPY

Tack för förslagen. Hittade faktiskt hela boken, Router Magic, som en pdf. Ingen aning om det är lagligt eller ej, men var 3:e träffen på google.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.