Hej,

Jag hoppas att någon kan ge oss lite råd kring hur vi ska kunna ta ut mer vatten ur vår brunn.

Brunnen i fråga är grävd med betongrör. Huvudsektionen är strax över 3 meter djup och 90cm i diameter. Botten består av sand och det ser väldigt mycket ut som att botten på brunnen är cirka fem centimeter under botten på det sista betongröret.

I botten sitter ett mindre betongrör, kanske 40cm i diameter, som går ned ytterligare 50 centimeter eller så. Det är där nere insuget till hydroforen sitter såklart.

Hydroforen är inne i källaren en meter eller så under marknivå så sughöjden är i faggorna av 2,5 meter och längden på slangen är ungefär 12 meter.

Vattennivån just nu är ungefär 50 centimeter över botten på huvudsektionen, dvs. ungefär en meter över botten i den lilla sektionen. Så vi kan pumpa ur runt 400 liter men efter detta tar det uppåt ett dygn att återfylla till samma nivå igen. Detta är såklart inte i närheten av tillräckligt för att vattna gräsmattan.

Så jag funderade lite på sätt att öka volymen och inflödet av vatten. Min tanke från början var att muddra ur botten men det var innan jag upptäckte att betongrören inte gick ned en sektion till som jag trodde.

Det jag läst om och som jag tror är det mest intressanta alternativet är rörspets. Det finns såklart en tråd om detta ämne med 5000 kommentarer. I brist på tid att läsa hela från början till slut så försökte jag söka i tråden efter personer med liknande scenario. Men det var inte lätt att hitta något matnyttigt. Många verkar ju generellt ha stor framgång med att sätta dessa direkt från marknivå och här kan jag ju börja köra ned röret på fyra meters djup, ungefär en meter under grundvattennivå. Det låter som ganska bra förutsättningar att lyckas tycker jag.

Min spontana plan hade varit att ta en rörspets på 1300mm och kanske en eller rentav två förlängningsbitar på 1000mm och köra ned ungefär två meter i botten på brunnen. Sedan en backventil och koppla på den nuvarande sugslangen till hydroforen. Då skulle insugets botten hamna runt 3 meter under grundvattennivå med en total sughöjd för den stackars pumpen på runt 5 meter. Det jag är osäker på är om det finns några hinder för att detta skulle bli bra och hur man bör dimensionera röret (slangen är tunnare än det minsta röret).

Har någon några tips och tankar kring detta?

• Gilla
Richard Malmö
  • Laddar…
Var på Rinkaby idag och köpte en 1,3m rörspets och 2m rör samt alla nödvändiga kopplingar. Tog 32R (1,25 tum) eftersom det är många som pratat om den dimensionen från Jula och verkar ha haft gott resultat.

Har öppet köp på grejerna men om ingen säger ifrån att det är att kasta pengarna i brunnen (hö hö) så ska jag försöka driva ned röret i helgen. Tänkte spontant försöka få ned det två meter under botten på brunnen (tre meter under nuvarande vattennivå) men om det inte går för trögt kanske jag lika gärna kan köra på och få ned det alla tre meterna.

Funderar på att göra samma sak.
Har dock ruskigt fin sand så jag är rädd att få med det upp ur spetsen.
Ska bli intressant att höra ditt resultat

Hur har det gått?
Får du mer vatten?

P pelkon skrev:
Hur har det gått?
Får du mer vatten?
Det har gått sådär.

På första försöket så var vi lite oförsiktiga och skrotade gängorna på förlängningsröret. Det är större krafter än man kunde tro i detta. Så vi fick upp lite vatten men det skvalade bara lite. Förhoppningsvis på grund av tjuvluft. Så jag drog upp allting igen med en domkraft och köpte ett nytt förlängningsrör

Nu i söndags bankade vi ned det röret ungefär 130cm, vilket är ungefär 230 under vattenytan i brunnen. Tyvärr ingen lycka den gången heller.

Vi körde ned en högtryckstvätt med rensslang i röret efter att ha bankat ned det och vi fick upp lite brunt vatten men efter det kan vi inte fylla röret med rensslangen. Med vanlig vattenslang och högt flöde går det fylla röret men det sjunker undan _snabbt_. Jag hoppas att detta betyder att röret är rent och fint snarare än att det är en luftficka där nere som allt vatten rinner ut ur.

Efter att allting är inkopplat får vi fortfarande bara lite skval in i filtret dock. Jag hoppas fortfarande att detta beror på tjuvluft. Vi vet att kopplingen direkt mot pumpen läcker för det hörs när man kör. Tyvärr är den i plast så det är ett himla meck att täta bra. Men jag tror ev. också att problemet ligger i att jag körde plastkopplingar för PEM-slangarna. De ska eg. inte användas för sugrör men det fungerade i den gamla uppsättningen med en lös bottenventil i botten på brunnen. Så jag tänkte spara några kronor och kompletterade med fler sådana. Men kanske är så att det tar tjuvluft där också.

Min plan just nu är att åka in till Rinkaby på fredag och köpa ordentliga PRK-kopplingar och allt annat jag kan komma på som skulle krävas för att byta hela kedjan. Sedan kan jag byta ut och täta upp plastkopplingen mot pumpen ordentligt och se om det hjälper. Annars får jag byta en sak i taget och se. Och sedan kan jag lämna tillbaka allt som inte kom till användning.

Spännande att höra.
Ja tjuvluft är hopplöst.

Uppdatering.

Jag spenderade ansenlig tid med att systematiskt gå över hela kedjan och räkna ut alla möjliga problem. Problemet med pumpen jag har sedan flera år är att det är biltemas billigaste som har plastgänga.

Sedan åkte jag till Rinkaby och köpte allt som behövdes för att byta ut varenda komponent mellan röret och hydroforen inkl. tre olika alternativ på kopplingen direkt mot pumpen och två olika sätt att täta kopplingar. Rinkaby har ju öppet köp ett tag och jag vill inte stå här och sakna en del så planen är att använda en del i taget och lämna tillbaka allt överblivet.

Sedan gick jag tillbaka till grunderna.

Jag gick över hela kedjan med komponenter närmast pumpen och rengjorde alla skarvar och bytte så att slangen går in i en PRK (istället för plast) och backventilen sitter med en koppling mot pumpens plastgänga som har lekande mutter och gummipackning. Detta tyckte jag var den bästa, men dyraste, lösningen eftersom det gör det hanterbart att lossa hydroforen från röret. Så nu visste jag att det inte borde ta tjuvluft och annat mög precis vid pumpen åtminstone.

Jag lodade röret och vattennivån är ungefär där den borde vara, runt två meter totalt.

Jag körde sedan ned en bit PEM-slang i brunnen och testade att sugeffekten fungerade. Det gjorde den så jag visste att pumpen var okej.

Efter det tog jag samma PEM-slang och körde ned i botten av silspetsen och drog tillbaka 10cm.

De goda nyheterna där är att pumpen suger upp vatten ur botten. Men de dåliga nyheterna är att tillflödet är så lågt att den bara får upp någon liter eller två. Sedan börjar den pumpa luft vilket syns tydligt om man kör ned trädgårdsslangen i en hink med vatten. Väntar jag några minuter så går det repetera och suga upp någon liter till.

Gör man matten på röret så ska det bara innehålla runt 1,5 liter vatten så det stämmer rätt bra med min uppskattning av hur mycket vatten jag får upp innan luften kommer.

Min slutsats av detta är att silspetsen är nere i grundvattnet, men det är så igensatt att tillflödet är försumbart. Min plan för att lösa detta är att banka ned röret någon meter till och sedan dra upp cdet en halvmeter som många pratar om. Inte 100% säker på om det hjälper för det här fallet men värt ett försök. Efter det ska jag blåsa ur röret ordentligt med högtryckstvätten igen. Så får vi se.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.