Tänkt flytspackla ett litet utrymme på ca 0,7m2. Blir ca 21mm högt.

Tänkt lägga en "regel" för att avgränsa denna ytan och flytspackla mot regeln.

Tror ni det blir problem att få bort denna regel efter flytspacklingen?
Ska jag lägga något mot regeln så spacklet inte fäster i denna?

Regeln kommer temporärt fästas i golv/vägg och det kommer då blir en liten glipa under regeln i ena sidan. Bästa sätt att täcka denna glipa så spacklet inte rinner under? Tror ni lite vanligt väggspackel duger?

Tack för svar!

Det finns avstängare som man använder till detta, de är självhäftade av skumgummi och fungerar klockrent.

cecar33 skrev:
Det finns avstängare som man använder till detta, de är självhäftade av skumgummi och fungerar klockrent.
Det låter ju perfekt. Är det något man skär till och fäster på regeln då eller?

Nej nej det är bara att dra av pappret och trycka dit på golvet det är mara längden du får anpassa.21040_472x472.jpg

jaha..vad tycker ni jag ska göra med regeln jag köp då? hehe nej men det låter ju perfekt! Enkelt. Och dom där pallar med trycket från spacklet sen? Eller ska man regla upp bakom för belastning?

Ni som använt denna, antar att den är lite flexibel så den går att pressa längs golvet som inte är 100% rakt. Regeln jag la på golvet hade ca 1cm hål under i ena ändan på en längd av ca 150cm.

Tack för bra Hjälp

Edit:
En ytterligare fråga till er proffs:

Det blir förmodligen en del glipor mellan denna avstängningslist och hörn mellan golv och vägg. Funkar det att fylla upp detta med något enkelt som målarfog eller dylikt? Så spackel inte rinner emellan?

Redigerat:
S
skumlist som följer golvet helt.
och sitter mycket bra

Ja, den där avstängarlisten är av skumplast så den är flexibel. Själv tog jag en bit läkt jag hade liggande och limmade fast den med latexfog när jag gjorde fallet i badrummet. Funkade också bra.

Tänkte bara säga att det funkade hur bra som helst med skummlisten. Super enkelt!
tack för tips och råd

• Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Mycket bra att du ger återkoppling!
Tyvärr mycket vanligt att en tråd dör när TS fått svaret och nästa person med liknande fråga kan bara gissa hur det gick.

Ja man har ju ramlat in i en del trådar via google och inte blivit klokare ibland p.g.a. detta.
Kan passa på och lägga upp en bild också när jag ändå hade på datorn.
Att ställa dit regeln och färghinkarna som jag gjorde var nog helt onödigt, listen satt riktigt bra ändå. Men regeln var smidig för att få skumlisten att hamna rak på golvet
platta.jpg

S
LinusW skrev:
Ja man har ju ramlat in i en del trådar via google och inte blivit klokare ibland p.g.a. detta.
Kan passa på och lägga upp en bild också när jag ändå hade på datorn.
Att ställa dit regeln och färghinkarna som jag gjorde var nog helt onödigt, listen satt riktigt bra ändå. Men regeln var smidig för att få skumlisten att hamna rak på golvet
[bild]
visst var det lite jobbigt när listen skulle bort? :-)

SBH skrev:
visst var det lite jobbigt när listen skulle bort? :-)
Den lossnade ganska enkelt :) den gick av på två ställen men inget större problem. Lite ludd satt kvar i gjutningen men den försvann när jag slipade denna sida slät.

S
LinusW skrev:
Den lossnade ganska enkelt :) den gick av på två ställen men inget större problem. Lite ludd satt kvar i gjutningen men den försvann när jag slipade denna sida slät.
okej lyckas alltid ha halva kvar

T
SBH skrev:
okej lyckas alltid ha halva kvar
Om man tar bort skumlisten precis när flytet har stelnat brukar den lossna ganska lätt. Det är när man väntar till dagen efter som man får problem, då har limmet satt sig hårt att det blir ett helsicke att få bort skumlisten hel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.