Hej!

Jag har försökt felsöka ett problem med vår vattenburna golvvärme som inte fungerat i badrummet på övervåningen på flera år. Golvvärmen på nedervåningen fungerar som den ska.(Bor i en villa, har golvvärme i hela undervåningen och endast på badrummet i övervåningen)

Här är vad jag (och en elektrikerbekant) redan har kollat/testat:
  • Luftat hela systemet noggrant, även bytt vatten.
  • Tagit bort ställdonet till badrummet uppe, pinnen går upp och fjädrar som den ska.
  • Kontrollmätt spänningen på plintarna i styrboxen: övriga zoner reagerar normalt när man höjer/sänker termostaten.
  • Just badrummet uppe ligger konstant på ca 25 V, oavsett termostatläge.
  • Jag har bytt plats på termostater (tagit en fungerande från annat rum) – samma beteende, så termostaten är utesluten.
  • Kablarna verkar hela (ingen kortslutning), och styrboxen reagerar korrekt på övriga kanaler.
  • Trycket i systemet ligger stabilt runt 1,5bar.

Kan också vara så att jag felsökt fel, vore extremt tacksam om någon hade bra tips(Även om med erfarenhet är samma tips jag redan gjort) .

Vänliga hälsningar Gabriel

• Manifold och styrbox för golvvärmesystem, med flera kopplade rör och styrdon i en villa. Används för felsökning av övre våningens badrumsvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmens kopplingsplint från Wirsbo med anslutna kablar och en kopplingsschema, visar olika zoner i ett hus och deras styrning.
    Skapa konto
  • Anslutningar och kablar i en styrbox för golvvärme. Flera gröna lampor är tända, och kablarna är anslutna till plintarna.
    Skapa konto
  • Termostat från Uponor för golvvärme, monterad på en kaklad vägg med en vridbar ratt för temperaturinställning och symboler för olika lägen.
    Skapa konto
  • Styrbox för golvvärme med öppnad kapsling, visar kretskort och anslutningsplintar med flera kablar anslutna.
    Skapa konto
  • Närbild av en kretskortsenhet för golvvärmesystem med komponenter och anslutningar synliga.
    Skapa konto
G GabrielHA89 skrev:
Hej!

Jag har försökt felsöka ett problem med vår vattenburna golvvärme som inte fungerat i badrummet på övervåningen på flera år. Golvvärmen på nedervåningen fungerar som den ska.(Bor i en villa, har golvvärme i hela undervåningen och endast på badrummet i övervåningen)

Här är vad jag (och en elektrikerbekant) redan har kollat/testat:
  • Luftat hela systemet noggrant, även bytt vatten.
  • Tagit bort ställdonet till badrummet uppe, pinnen går upp och fjädrar som den ska.
  • Kontrollmätt spänningen på plintarna i styrboxen: övriga zoner reagerar normalt när man höjer/sänker termostaten.
  • Just badrummet uppe ligger konstant på ca 25 V, oavsett termostatläge.
  • Jag har bytt plats på termostater (tagit en fungerande från annat rum) – samma beteende, så termostaten är utesluten.
  • Kablarna verkar hela (ingen kortslutning), och styrboxen reagerar korrekt på övriga kanaler.
  • Trycket i systemet ligger stabilt runt 1,5bar.

Kan också vara så att jag felsökt fel, vore extremt tacksam om någon hade bra tips(Även om med erfarenhet är samma tips jag redan gjort) .

Vänliga hälsningar Gabriel
Säg gärna till om det saknas några bilder, uppskattas!

Detta sitter på övervåningen intill badrummet.

• Rörkopplingar och isolering i en vägg vid övervåningens badrum.
    Skapa konto
Exakt hur är golvvärmeslingan till badrummet luftat?

Som jag uppfattar det så sitter golvvärmefördelaren på nedervåningen, då är alltså golvvärmeslingan i badrummet på övervåningen högsta punkten i golvvärmesystemet, alltså samlas luft i den slingan och den är "svår" att få bort om man inte gör på rätt sätt.

Edit:
Kom bild på avluftning av den slingan medan jag skrev.

Demmpa Demmpa skrev:
Exakt hur är golvvärmeslingan till badrummet luftat?

Som jag uppfattar det så sitter golvvärmefördelaren på nedervåningen, då är alltså golvvärmeslingan i badrummet på övervåningen högsta punkten i golvvärmesystemet, alltså samlas luft i den slingan och den är "svår" att få bort om man inte gör på rätt sätt.

Edit:
Kom bild på avluftning av den slingan medan jag skrev.
När jag lossar på ventilen på sista bilden, alltså högst upp, då kommer det vatten direkt. Luftat på ett sådant sätt, alt är det fel sätt?

Har lika på en slinga i entren, men med automatluftare, så det är rätt som andra säger. Bara lufta lite och bara vatten och stänga dom.

J jonaserik skrev:
Har lika på en slinga i entren, men med automatluftare, så det är rätt som andra säger. Bara lufta lite och bara vatten och stänga dom.
Förstår inte riktigt, har luftat den högst upp, men kommer ingen luft trots allt

G GabrielHA89 skrev:
Förstår inte riktigt, har luftat den högst upp, men kommer ingen luft trots allt
Ingen luft ?? Då finns ingen luft !!! Kommer vatten är detsamma som ingen luft.

• Gilla
GabrielHA89
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ingen luft ?? Då finns ingen luft !!! Kommer vatten är detsamma som ingen luft.
Jag som yttra mig lite fel, jo precis. Bör inte vara det felet

Om du skruvar bort mässingshattarna på fördelaren för returen sitter därunder injusteringsventiler för varje slinga. Om du skruvar på den för badrumsslingan, motsols, så borde du få flöde på badrummet.

E Eby90 skrev:
Om du skruvar bort mässingshattarna på fördelaren för returen sitter därunder injusteringsventiler för varje slinga. Om du skruvar på den för badrumsslingan, motsols, så borde du få flöde på badrummet.
Men borde jag inte ha ett flöde där redan, med tanke på att när jag ”luftar på ovanvåning( bilden jag skicka ) så kommer det vatten?

G GabrielHA89 skrev:
Men borde jag inte ha ett flöde där redan, med tanke på att när jag ”luftar på ovanvåning( bilden jag skicka ) så kommer det vatten?
E Eby90 skrev:
Har även testat att skruva loss de, men inte hela vägen. Denna om jag förstod rätt.

• Golvvärmefördelare med flera rör och ventiler, märkta med Uponor och Wirsbo, tillsammans med kopplingsschema på väggen ovanför.
    Skapa konto
G GabrielHA89 skrev:
Du har en baypass ( ballofix ) på höger sida på första fotot och den är öppen, stäng den så kommer flödet att öka på alla slingor, även den uppe. Med då ska en slinga vara utan ställdon, lämpligtvis badet. Cirkpumpen mår inte bra av att gå mot stopp, utan blir varm och går sönder. samt att om det är en värmepump, så kommer den att storkna och lösa ut på högtryck. Sen det med cirkpumpen, vilken fart är det på den, finns det ett reglage med 1 - 2 - 3 och det går att ställa på 3, så gör det. Mera fart på pumpen, blir mera tryck på flödet genom slingorna. Blir det fart så kan du ställa ner ett snäpp om det står på 2 nu, när värmen kommit.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du har en baypass ( ballofix ) på höger sida på första fotot och den är öppen, stäng den så kommer flödet att öka på alla slingor, även den uppe. Med då ska en slinga vara utan ställdon, lämpligtvis badet. Cirkpumpen mår inte bra av att gå mot stopp, utan blir varm och går sönder. samt att om det är en värmepump, så kommer den att storkna och lösa ut på högtryck. Sen det med cirkpumpen, vilken fart är det på den, finns det ett reglage med 1 - 2 - 3 och det går att ställa på 3, så gör det. Mera fart på pumpen, blir mera tryck på flödet genom slingorna. Blir det fart så kan du ställa ner ett snäpp om det står på 2 nu, när värmen kommit.
Jättebra input! Menar du detta som jag markerat på bild? Att lossa den som går till badrummet som på bild, samt skruva åt den där ballofixen 90 grader. Sen hittar jag inget med cirkelpumpen , visar bild.( har bergvärme)

• Värmepumpsystem med rörkopplingar och ventiler från Uponor, två delar markerade med svarta cirklar enligt diskussionsfrågan om cirkelpump.
    Skapa konto
  • VVS-rör och kopplingar under vask, med avstängningsventil och cirkulationspump markerade för diskussion om bergvärmesystem.
    Skapa konto
  • Värmesystemkomponent med LK Armatur EMV110-K 8910 och kopparrör i närbild, visar elanslutningar och en tryckmätare.
    Skapa konto
  • Invecklad rörledning och ventiler i ett bergvärmesystem, med cirkulära pumpdetaljer och märkta rör för badrummet och ballofixventil.
    Skapa konto
Om det är denna, ligger den redan på 3an

• Cirkulationspump under diskbänk med lysande indikatorer och kopparrör, etikett synlig.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.