I morse vaknade jag och skulle kika på TV4, men möttes av hackande bild och ljud. Det var bara kanaler som låg på samma mux som TV4 som var påverkade. Jag har alltså digital marksänd TV via Boxer.

Jag trodde det var ett sändningsproblem. Efter jobbet var problemet kvar, dessutom på några andra kanaler också. Jag har haft problem med signalsplittern tidigare så jag har alltid en i reserv. Jag bytte den, och nu var det problem på alla kanaler. Jag bytte tillbaka igen, men problemen var kvar.

Jag har en antenn på taket som det går en antennkabel till en central punkt i huset. Där sitter en aktiv splitter/signalförstärkare. Från den går 2 kablar ut till uttag i huset.

Problemet som uppkom var att jag hade bra signalstyrka, men ingen signalkvalitét. Jag lyckades få någorlunda bild genom att vicka lite på kontakterna. Så jag bytte alla kontakter på kablarna. Samma fel fortfarande. Jag testade ytterligare en splitter/förstärkare. Samma problem. Jag testade med ny antenn. Samma problem. Jag har haft en extra antennkabel från vinden ned som jag anslöt och testade med. Samma problem.

Av en slump råkade jag ansluta antennkabeln utan yttre höljet på kontakten. Alltså bara den mittersta ledaren. Voila! Kanonbild på vissa kanaler. Andra är det samma problem på. Så fort jag testar att sluta de yttre höljena med varandra, på kabeln mot yttre ringen på splittern, dör signalen mer eller mindre.

Jag har alltså bytt:

Antenn
Antennkabel
Antennkabelkontakter
Signalsplitter/förstärkare

Jag har testat med två olika boxar i två olika uttag och fått samma problem överallt.

Innan jag tar förnedringen och ringer en kompetent person, inte jag alltså, tänkte jag se vad den samlade kompetensen på Byggahus.se kan hjälpa mig med.

Efter lite mer fixande har jag insett att det är splittern som är problemet. Hur nu 2, varav en aldrig använd kan ha samma problem?

Någonting i systemet måste ha kortslutit dem. Men vad?

Jag får bra signal när jag kopplar förbi splittern. Problemet är att det bara blir på ett uttag.

Samma problem på flera olika TV-apparater förmodar jag, på bägge kablarna ut från splittern?

Här får vi lika bra mottagning med en liten pinne till antenn alldeles bakom TV'n som med den stora antennen på taket, nu med den digitala mark-Tv'n Du kanske kan testa med en liten sådan direkt in i TVn och se hur det funkar.

Bart skrev:
Efter lite mer fixande har jag insett att det är splittern som är problemet. Hur nu 2, varav en aldrig använd kan ha samma problem?

Någonting i systemet måste ha kortslutit dem. Men vad?

Jag får bra signal när jag kopplar förbi splittern. Problemet är att det bara blir på ett uttag.
Ok, kräver de någon strömförsörjning?

Den tidiagare splittern krävde strömförsöjning eftersom den även förstärkte signalen. Det krävdes när vi flyttade in för att signalen blev halvtaskig på vissa kanaler när jag delade upp signalen.

Nu har jag köpt en bättre antenn och kan dela signalen rakt upp och ned utan förstärkning. Allt är frid och fröjd igen. Barnkanalen fungerar... Och jag missade inte Foyles war i dag.

Det bevisar bara återigen att den enklaste lösningen oftast är den rätta, och bästa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.