7 750 läst ·
13 svar
8k läst
13 svar
Hjälp med faktura!!
Är så arg 
Vi har köpt en Radonavskiljare från ett företag pris 23000:-, dom installerar inte utan samarbetar med ett företag som gör installationer. Vi köpte maskinen i början på Juni 2006 och var i kontakt med installatören som skulle installera den, han skulle komma på bestämd tid, en av oss tog ledigt från arbetet, men han kom inte. Vi ringde men han la på luren flera ggr, vi ringde firman vi köpte maskinen av och dom tog kontakt men installatören, återigen så skulle han komma men dök inte upp, vi ringde och han svara men la på luren igen, och igen och igen. I Januari 2007 så fick vi tag på en "större" firma som skulle göra installationen. Dom var här 1 dag + 2 timmar nästa dag. En lärling var med som stod med händerna i fickorna hela tiden, han gjorde inte någonting. Nu har vi fått fakturan och den låg på 29089:- , vi fick betala 3500:- för att lärlingen stod med händerna i fickorna och sen har dom lagt på 10 timmar extra arbetstid. Installationen var dyrare en maskinen. 52089:- totalt för radonavskiljare och installation.
Är så himla arg för jag tycker inte att vi ska betala för någon som inte gör något, sen alla extra timmar.
Jag har ringt företaget och dom skulle ringa upp, men har inte hört av sig. Jag måste väll ha rätt att bestrida en faktura innan jag betalar den, eller har jag fel?
Påminnelsen kom idag och jag har fortfarande inte pratat med någon om fakturan.
Var kan man vända sig annars?
Tacksam på svar!
/Ninni
Vi har köpt en Radonavskiljare från ett företag pris 23000:-, dom installerar inte utan samarbetar med ett företag som gör installationer. Vi köpte maskinen i början på Juni 2006 och var i kontakt med installatören som skulle installera den, han skulle komma på bestämd tid, en av oss tog ledigt från arbetet, men han kom inte. Vi ringde men han la på luren flera ggr, vi ringde firman vi köpte maskinen av och dom tog kontakt men installatören, återigen så skulle han komma men dök inte upp, vi ringde och han svara men la på luren igen, och igen och igen. I Januari 2007 så fick vi tag på en "större" firma som skulle göra installationen. Dom var här 1 dag + 2 timmar nästa dag. En lärling var med som stod med händerna i fickorna hela tiden, han gjorde inte någonting. Nu har vi fått fakturan och den låg på 29089:- , vi fick betala 3500:- för att lärlingen stod med händerna i fickorna och sen har dom lagt på 10 timmar extra arbetstid. Installationen var dyrare en maskinen. 52089:- totalt för radonavskiljare och installation.
Är så himla arg för jag tycker inte att vi ska betala för någon som inte gör något, sen alla extra timmar.
Jag har ringt företaget och dom skulle ringa upp, men har inte hört av sig. Jag måste väll ha rätt att bestrida en faktura innan jag betalar den, eller har jag fel?
Påminnelsen kom idag och jag har fortfarande inte pratat med någon om fakturan.
Var kan man vända sig annars?
Tacksam på svar!
/Ninni
Om du tycker att fakturan är oskälig så bestrider du den.
Ta en kopia på fakturan, skriv ett följebrev i stil med:
"Härmed bestrider vi denna faktura då den innehåller felaktigheter i timdebitering samt utfört arbete. Fakturan returneras, med vänliga hälsningar Namn Efternamn". Skicka i ett brev till företaget.
Då är det upp till företaget att ta kontakt med dig och lösa detta. De får inte skicka till inkasso eller skicka fler påminnelser.
Sätt dig ner med företaget och be dom presentera en utförligare faktura, du ska inte ge ett förslag på vad du tycker är skäligt, det är dom. Ta kontakt med din konsumentrådgivare i din kommun och fråga om råd.
Har du bara beställt ett arbete och inte frågat på pris är du ute på lite tunn is, du borde ha frågat om fast pris eller uppskattning, helst skriftligt.
Men.....
Se till att skriva ner allt du vet på ett papper, ta med tider och annat. Allt för att du ska ha en minnesanteckning. Acceptera INTE att en lärling var med, du ska inte betala för utbildning.
Ringer företaget och hotar med inkasso så var kall, tacka för 'erbjudandet' men påpeka att i och med du bestrider fakturan så kan dom inte göra detta.
Kan ni inte lösa er tvist är det företaget som ska stämma dig inför domstol. Går det så långt så är det bra att ha med alla papper och minnesanteckningar. Vid en tvist i domstol står varje part för egna kostnader.
Ta en kopia på fakturan, skriv ett följebrev i stil med:
"Härmed bestrider vi denna faktura då den innehåller felaktigheter i timdebitering samt utfört arbete. Fakturan returneras, med vänliga hälsningar Namn Efternamn". Skicka i ett brev till företaget.
Då är det upp till företaget att ta kontakt med dig och lösa detta. De får inte skicka till inkasso eller skicka fler påminnelser.
Sätt dig ner med företaget och be dom presentera en utförligare faktura, du ska inte ge ett förslag på vad du tycker är skäligt, det är dom. Ta kontakt med din konsumentrådgivare i din kommun och fråga om råd.
Har du bara beställt ett arbete och inte frågat på pris är du ute på lite tunn is, du borde ha frågat om fast pris eller uppskattning, helst skriftligt.
Men.....
Se till att skriva ner allt du vet på ett papper, ta med tider och annat. Allt för att du ska ha en minnesanteckning. Acceptera INTE att en lärling var med, du ska inte betala för utbildning.
Ringer företaget och hotar med inkasso så var kall, tacka för 'erbjudandet' men påpeka att i och med du bestrider fakturan så kan dom inte göra detta.
Kan ni inte lösa er tvist är det företaget som ska stämma dig inför domstol. Går det så långt så är det bra att ha med alla papper och minnesanteckningar. Vid en tvist i domstol står varje part för egna kostnader.
Det är dock viktigt att betala den del av fakturan man anser är skäligt. Man kan inte bara låta bli att betala någonting. Helst skall naturligtvis en motivering varför man betalar ett visst belopp finnas med, tex att man noterat att x antal timmar utförts.
Du ska helt klart bestrida fakturan. Jag råkade ut för samma sak som du att hantverkaren som kom hem till mig hade med sig en lärling som han tog betalt för samt att han tog för extra timmar. Tur att min sambo var hemma och såg allt, för lärlingen gjorde ingenting. När fakturan kom ringde jag med en gång upp och talade om att jag tyckte allt var fel. Det tog ca 5 min att gå igenom fakturan och jag sa vad jag tyckte var fel samt vad jag tyckte var skäligt att betala (då menar jag antal timmar, inget om deras timdebitering för det anser jag att jag har godkänt när dom börjar att arbeta). Han ändrade snabbt hur mycket jag skulle betala och gjorde en ändring i sitt system. Den fakturan jag hade var iofs bara på 3500 kr, men jag fick ner den till 2600kr.
Jag håller med föregående talare om hur ni ska gå till väga, bara att bestrida den del ni tycker är fel. De flesta företag rättar till sånt, de vill ju trots allt ha kvar sitt rykte och få nya kunder.
Jag håller med föregående talare om hur ni ska gå till väga, bara att bestrida den del ni tycker är fel. De flesta företag rättar till sånt, de vill ju trots allt ha kvar sitt rykte och få nya kunder.
Glöm inte att skicka brevet rekommenderat eller assurerat. detta för att ha bevis på avsändningsdatum. det är även bra att kontakta konsumentvägledaren direkt, om alla gör så, får de snabbt upp ögonen på konsumentkontoret, om det är ngn hantverkare som inte sköter sig.
mvh
greenbay
mvh
greenbay
Ringde idag igen och efter mycket om och men så fick jag prata med en person om fakturan.
Jag ifrågasatte antal timmar som dom tagit betalt för och varför jag ska betala en lärling som var med, han var med en dag och kostade oss 3500:-, han gjorde ingenting. Samt så har dom tagit ut 5 timmar arbetstid när montören var här och kollade en halvtimme. Det handlar om 8000-9000:- som dom har lagt på extra på fakturan. Usch vad förbannad man blir, hur kan ett större företag göra så, kommer aldrig mer anlita dom.
Jag väntar nu med spänning på att han jag pratade med ska ringa upp mig och tala om vad montören sagt.
En sak som inte alls stämmer är att dom har tagit betalt för 26 tim, dom var här:
Dag 1 - 1/2 tim 1 montör, tagit betalt för 5 tim, Var bara och kollade på arbetet.
Dag 2 - 8 tim, 2 montörer + lärling, = 16 timmar för montörerna, tagit betalt för 16 timmar, och tagit betalt för 10 timmar på lärlingen, stämmer inte alls, har lärlingen varit själv här då 2 timmar eftersom montörerna var här bara 8 timmar.?????
Dag 3 - 3 timmar- 1 montör
Totalt blir detta 24 timmar enl montörernas tid men på fakturan står där 26 tim.
Dom var här totalt 19 1/2 tim , 6 1/2 tim mer ska vi få betala.
Tur att vi var hemma så vi vet.
Man blir ju snurrig på allt. Inget stämmer.
Ja ja vi får se vad dom har att säga.
/Ninni
Jag ifrågasatte antal timmar som dom tagit betalt för och varför jag ska betala en lärling som var med, han var med en dag och kostade oss 3500:-, han gjorde ingenting. Samt så har dom tagit ut 5 timmar arbetstid när montören var här och kollade en halvtimme. Det handlar om 8000-9000:- som dom har lagt på extra på fakturan. Usch vad förbannad man blir, hur kan ett större företag göra så, kommer aldrig mer anlita dom.
Jag väntar nu med spänning på att han jag pratade med ska ringa upp mig och tala om vad montören sagt.
En sak som inte alls stämmer är att dom har tagit betalt för 26 tim, dom var här:
Dag 1 - 1/2 tim 1 montör, tagit betalt för 5 tim, Var bara och kollade på arbetet.
Dag 2 - 8 tim, 2 montörer + lärling, = 16 timmar för montörerna, tagit betalt för 16 timmar, och tagit betalt för 10 timmar på lärlingen, stämmer inte alls, har lärlingen varit själv här då 2 timmar eftersom montörerna var här bara 8 timmar.?????
Dag 3 - 3 timmar- 1 montör
Totalt blir detta 24 timmar enl montörernas tid men på fakturan står där 26 tim.
Dom var här totalt 19 1/2 tim , 6 1/2 tim mer ska vi få betala.
Tur att vi var hemma så vi vet.
Man blir ju snurrig på allt. Inget stämmer.
Ja ja vi får se vad dom har att säga.
/Ninni
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det är inte så att de fått köra "jättelångt" för de debiterar ofta från att de sätter sig i bilen till att de lämnar bilen på kvällen. Stor chans att de även kommer att hävda att de åkte förbi ngn grossist och mämtade material på vägen, även den tiden debiterar de.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ja det lär ju inte kunna bli timmar av en sådan resväg.
Jag har hört att man kan betala till ett konto genom konsomentrådgivaren som gör att företaget inte kan skicka inkasso utan dom behåller pengarna tills det att det löst sig och ger då företaget pengarna och dig det tillbaka som blir över. vet ej säkert hur det funkar men prata med din konsumentrådgivar på komunen
Nja, det har jag inte hört talas om. Däremot i vissa situationer med hyresinbetalningar för lägenheter kan man deponera ett belopp motsvarande hyran hos länsstyrelsen.
I detta fallet gäller att OMEDELBART bestrida fakturan till de delar man inte anser den relevant. Oavsett om du Ninni har en diskussion via telefon med hantverkaren så kan han skicka fakturan till inkassobyrå och denna kommer att kräva dig eftersom du inte har bestridit den skriftligt. Att som greenbay skriver också skicka brevet rekommenderat är viktigt, gärna med mottagningsbevis också. Då har du kvitto på att du skickat brevet och att hantverkaren mottagit brevet.
Så, skicka ett brev nu - och betala det du tycker är skäligt. Du kan och ska fortfarande ha en dialog via telefon med hantverkaren om fakturan. Men ett skriftligt bestridande hjälper dig i förhandlingarna samt visar att du är seriös och fast i din uppfattning. En betalning innebär också att hantverkaren kanske ändå känner sig nöjd med att ha fått betalning till stor del och skickar en kreditfaktura på resten (vilket man bör ha för att känna sig lugn för att inge följdåtgärder kommer att vidtas). En telefonkonversation är mycket svår att bevisa och ger i detta nuläge inget skydd mot inkassokrav.
I detta fallet gäller att OMEDELBART bestrida fakturan till de delar man inte anser den relevant. Oavsett om du Ninni har en diskussion via telefon med hantverkaren så kan han skicka fakturan till inkassobyrå och denna kommer att kräva dig eftersom du inte har bestridit den skriftligt. Att som greenbay skriver också skicka brevet rekommenderat är viktigt, gärna med mottagningsbevis också. Då har du kvitto på att du skickat brevet och att hantverkaren mottagit brevet.
Så, skicka ett brev nu - och betala det du tycker är skäligt. Du kan och ska fortfarande ha en dialog via telefon med hantverkaren om fakturan. Men ett skriftligt bestridande hjälper dig i förhandlingarna samt visar att du är seriös och fast i din uppfattning. En betalning innebär också att hantverkaren kanske ändå känner sig nöjd med att ha fått betalning till stor del och skickar en kreditfaktura på resten (vilket man bör ha för att känna sig lugn för att inge följdåtgärder kommer att vidtas). En telefonkonversation är mycket svår att bevisa och ger i detta nuläge inget skydd mot inkassokrav.
Robert kanske menar att man kan deponera pengar hos Länsstyrelsen (Notarius Publicus). Av egen erfarehet (Västra Götalands län) vet jag att det är ganska krångliga kriterier för att man skall få göra så. Te.x. att den man skall betala pengar till har försvunnit å liknande. Men kolla med Länsstyrelsen där du bor.
Men som många sagt här bestrid skriftligt och posta (Gärna rekommenderat), det är det enda som gäller hos Kronofogden/Tingsrätten om ärendet någonsin hamnar där.
Om nu det hinner komma krav från Inkasso eller Kronofogden (Man kan gå direkt dit) så är det superviktigt att man bestrider det tvistiga beloppet omedelbart.
Betala den otvistiga delen av fakturan innan förfallodatum så riskerar du inte ränta och avgifter på den delen i alla fall.
Men som många sagt här bestrid skriftligt och posta (Gärna rekommenderat), det är det enda som gäller hos Kronofogden/Tingsrätten om ärendet någonsin hamnar där.
Om nu det hinner komma krav från Inkasso eller Kronofogden (Man kan gå direkt dit) så är det superviktigt att man bestrider det tvistiga beloppet omedelbart.
Betala den otvistiga delen av fakturan innan förfallodatum så riskerar du inte ränta och avgifter på den delen i alla fall.
Detta tycker jag är ett typexempel på att man ALLTID ska be att få en offert eller ett riktpris. Sedan ska man alltid skriva ett avtal på det arbete man kommer överrens om. Detta även då arbetet är av mindre karaktär. Då har man ett helt annat utgångsläge för att dessa tråkigheter aldrig uppstår.
I detta fall blir det mycket svårt att säga vem som har rätt eller fel, ord står mot ord. Det enda rätta i detta läge är att förhandla med entreprenören och komma med sakliga argument till varför man anser att priset/fakturan är oskälig. Är de mån om er som kund och resonabla så kommer det att gå bra.
I dessa fall där jag anser att en faktura är felaktig så betalar jag aldrig en krona innan jag kommit överrens med entreprenören om hur det skall hanteras. Är entreprenören en riktig paragrafryttare kan han givetvis debitera ränta på de pengar jag undanhållit honom, men än så länge har jag inte fått en räntefaktura då man tvistat kring priset. Så länge man håller i pengarna så har motparten bollen och pressen på sig att komma fram till en lösning. Ingen vill driva ett ärende vidare till tingsrätten om man inte måste, det är bara dyrt och tidsödande.
Jag upplever att det oftast är större företag som gör dessa feldebiteringar. Senast hade vi en diskussion om ett pris få en elfirma dragit 3 utanpåliggande eluttag samt en lysrörsarmatur med endast någon meter emellan på mitt arbete och detta hade tagit 6,5 h. Vi ifrågasatte detta då vi endast sett elektirkern arbetat 2 h. Den ansvariga chefen kollade upp detta och meddelade oss att han inte hade anledning att ifrågasätta hans medarbetare som utfört arbetet och uprättat tidsredovisningen, det var i sin ordning. Var denne elektriker befunnit sig 4,5 h som vi fick betala vet vi fortfarande inte. Men vi vet att vi aldrig kommer att anlita dem igen, kan man inte lita på företaget så kan man inte göra affärer. Dessa 4,5 h som vi var oense om kommer således att stå dem dyrt då vi anlitar annan i framtiden.
Jag hoppas att du kommer överrens med den firma du anlitat och kan lämna detta. Om inte så får du vara beredd på en lång och troligtvis dyrbar resa genom rättssystemet, där utgången är oviss.
I detta fall blir det mycket svårt att säga vem som har rätt eller fel, ord står mot ord. Det enda rätta i detta läge är att förhandla med entreprenören och komma med sakliga argument till varför man anser att priset/fakturan är oskälig. Är de mån om er som kund och resonabla så kommer det att gå bra.
I dessa fall där jag anser att en faktura är felaktig så betalar jag aldrig en krona innan jag kommit överrens med entreprenören om hur det skall hanteras. Är entreprenören en riktig paragrafryttare kan han givetvis debitera ränta på de pengar jag undanhållit honom, men än så länge har jag inte fått en räntefaktura då man tvistat kring priset. Så länge man håller i pengarna så har motparten bollen och pressen på sig att komma fram till en lösning. Ingen vill driva ett ärende vidare till tingsrätten om man inte måste, det är bara dyrt och tidsödande.
Jag upplever att det oftast är större företag som gör dessa feldebiteringar. Senast hade vi en diskussion om ett pris få en elfirma dragit 3 utanpåliggande eluttag samt en lysrörsarmatur med endast någon meter emellan på mitt arbete och detta hade tagit 6,5 h. Vi ifrågasatte detta då vi endast sett elektirkern arbetat 2 h. Den ansvariga chefen kollade upp detta och meddelade oss att han inte hade anledning att ifrågasätta hans medarbetare som utfört arbetet och uprättat tidsredovisningen, det var i sin ordning. Var denne elektriker befunnit sig 4,5 h som vi fick betala vet vi fortfarande inte. Men vi vet att vi aldrig kommer att anlita dem igen, kan man inte lita på företaget så kan man inte göra affärer. Dessa 4,5 h som vi var oense om kommer således att stå dem dyrt då vi anlitar annan i framtiden.
Jag hoppas att du kommer överrens med den firma du anlitat och kan lämna detta. Om inte så får du vara beredd på en lång och troligtvis dyrbar resa genom rättssystemet, där utgången är oviss.
Klicka här för att svara
