1 554 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Hjälp med ett nytt mätarskåp
Jag tänkte byta till ett nytt mätarskåp då det gamla är riktigt gammalt och orsakade 'lite' bekymmer med glapp i PEN-ledaren i höstas... Skåpet sitter på en stolpe och det nya skåpet är tänkt att sitta på samma ställe. Det kommer naturligtvis att vara en elektriker som gör jobbet men då jag har möjlighet att genom en polare köpa in billigt elmaterial tänkte jag införskaffa allt material själv. Problemet är bara att jag vet inte riktigt vad som behövs... 
Skåpet matar tre separata centraler. Det kommer också att sitta en elmätare (utöver Vattenfalls mätare) på DIN-skena i skåpet. Jag vill även ha överspänningskydd för både elen och telefonen.
Själva skåpet är nog en GUM 1-25 men vad behövs utöver detta? Hoppas det finns någon därute som kan sånt här och har en minut över...
En annan, säkert lite knepigare fråga. Vi har en liten spänning på duschblandaren i huset vilket har konstaterats bero på att det är långt till transformatorn (spänningsfall på PEN). En elektriker föreslår att man skulle slå en kopparstång ner i backen vid det nya mätarskåpet och använda den som jordpunkt. Jag vill minnas att jag tidigare hört att detta kan orsaka andra problem men jag hör gärna er syn på detta!?
Skåpet matar tre separata centraler. Det kommer också att sitta en elmätare (utöver Vattenfalls mätare) på DIN-skena i skåpet. Jag vill även ha överspänningskydd för både elen och telefonen.
Själva skåpet är nog en GUM 1-25 men vad behövs utöver detta? Hoppas det finns någon därute som kan sånt här och har en minut över...
En annan, säkert lite knepigare fråga. Vi har en liten spänning på duschblandaren i huset vilket har konstaterats bero på att det är långt till transformatorn (spänningsfall på PEN). En elektriker föreslår att man skulle slå en kopparstång ner i backen vid det nya mätarskåpet och använda den som jordpunkt. Jag vill minnas att jag tidigare hört att detta kan orsaka andra problem men jag hör gärna er syn på detta!?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Sista frågan: Det kommer att ge vagabonderande strömmar då strömmen i nollan (PEN) har en alternativ väg tillbaka till transformatorn.
Protte
Protte
Sista frågan: Ser det som en bra lösning, "vagabonderna" hamnar inte under ditt hus iaf....Problemet är väl snarast att garantera en bra jordpunkt, men är marken blöt och tung funkar det säkert.
Jämför med kravet på potentialutjämning av betongplattor, jordledare i marken runt hus, åskledare mm..De är ju kopplade precis så....
Jämför med kravet på potentialutjämning av betongplattor, jordledare i marken runt hus, åskledare mm..De är ju kopplade precis så....
Du kan prova med att kontakta nätägaren, de ska se till att ytterdelarna av nätet har korrekta jordtag. I de flesta fall ska de vara så pass att du inte ska behöva känna av skillnaden i duschen. Kanske har du även smygande fel i din anläggning, (glapp, stor snedlast osv), be elektrikern se över det också.ojniemin skrev:En annan, säkert lite knepigare fråga. Vi har en liten spänning på duschblandaren i huset vilket har konstaterats bero på att det är långt till transformatorn (spänningsfall på PEN). En elektriker föreslår att man skulle slå en kopparstång ner i backen vid det nya mätarskåpet och använda den som jordpunkt. Jag vill minnas att jag tidigare hört att detta kan orsaka andra problem men jag hör gärna er syn på detta!?
Klicka här för att svara