Medlem
· Västmanlands
· 35 inlägg
Hej,
Jag håller på att renovera lite här hemma och tänkte plocka bort ett element.
Som jag har förstått det så ska man plugga rören om det är tvårörssystem och koppla ihop dem om det är ettrörssystem.
Jag tror att jag har ettrörssystem men skulle gärna vilja få det bekräftat av nån som har mer koll än vad jag har.
Bifogar bilder på hur det ser ut:
Bild 1: Radiatorventilen:
Bild 2: Rören som går till och från elementet från vad jag antar är en slinga som går runt huset. Det rör som kommer från vänster och höger ligger mot yttervägg och de som går hitåt i bild är de som ansluter till det aktuella elementet.
Bild 3: Nån form av översiktsbild. Ytterväggen till vänster i bild.
Jag håller på att renovera lite här hemma och tänkte plocka bort ett element.
Som jag har förstått det så ska man plugga rören om det är tvårörssystem och koppla ihop dem om det är ettrörssystem.
Jag tror att jag har ettrörssystem men skulle gärna vilja få det bekräftat av nån som har mer koll än vad jag har.
Bifogar bilder på hur det ser ut:
Bild 1: Radiatorventilen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2: Rören som går till och från elementet från vad jag antar är en slinga som går runt huset. Det rör som kommer från vänster och höger ligger mot yttervägg och de som går hitåt i bild är de som ansluter till det aktuella elementet.
Logga in
Skapa konto
Bild 3: Nån form av översiktsbild. Ytterväggen till vänster i bild.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västmanlands
· 35 inlägg
Då är vi två som kommit fram till samma sak, känns bra.J Josth skrev:
Huset är byggt 1970.
Det som gör mig lite orolig är att i badrummet som är på andra sidan väggen så sitter det ett element som bara har en ventil på ena röret, ingen termostat, stänger man det isf. så borde det ju bli stopp i hela kretsen. Har aldrig märkt att det blivit kallt men i huset men å andra sidan så har vi nog aldrig stängt den heller.
Medlem
· Västmanlands
· 35 inlägg
Då har jag kommit dit att elementet ska bort och kom på en till fundering.
Jag köpte ett förbigångsrör för att ersätta ventilhuset, men då lär jag tömma hela systemet med allt vad det innebär med luftningar osv efteråt.
Skulle jag inte bara kunna stänga avstängningen (till vänster i bild nedan) samt termostaten och sen sätta en plugg på anslutningen till elementet. Precis så som jag har gjort på bilden nedan. (Bilden visar ett annat element som jag har plockat bort temporärt för att skriva fast fästet bättre).
Vad skulle nackdelen med att göra så här mot att byta ut mot ett förbigångsrör vara?
Jag köpte ett förbigångsrör för att ersätta ventilhuset, men då lär jag tömma hela systemet med allt vad det innebär med luftningar osv efteråt.
Skulle jag inte bara kunna stänga avstängningen (till vänster i bild nedan) samt termostaten och sen sätta en plugg på anslutningen till elementet. Precis så som jag har gjort på bilden nedan. (Bilden visar ett annat element som jag har plockat bort temporärt för att skriva fast fästet bättre).
Vad skulle nackdelen med att göra så här mot att byta ut mot ett förbigångsrör vara?
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp - Luftvärmepump eller satsa på Luft-vatten
Värmepumpar -
Hjälp - dålig spackling eller vattenskada?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hjälp: privatbostad eller näringsfastighet?
Övrigt husrelaterat -
Hjälp med elproblem i förråd – dolt fel eller köparens ansvar?
Juridik -
Novis på solceller, hjälp mig att räkna på kabelarea plis!
Solceller, Solfångare, Solenergi