Hej,

Jag håller på att renovera lite här hemma och tänkte plocka bort ett element.
Som jag har förstått det så ska man plugga rören om det är tvårörssystem och koppla ihop dem om det är ettrörssystem.

Jag tror att jag har ettrörssystem men skulle gärna vilja få det bekräftat av nån som har mer koll än vad jag har.
Bifogar bilder på hur det ser ut:

Bild 1: Radiatorventilen:
En radiatorventil med anslutna rör som går mot en yttervägg, indikation på möjligt ettrörssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2: Rören som går till och från elementet från vad jag antar är en slinga som går runt huset. Det rör som kommer från vänster och höger ligger mot yttervägg och de som går hitåt i bild är de som ansluter till det aktuella elementet.
Rör som leder till och från ett element, placerade nära en träkonstruktion och en yttervägg.
Skapa konto

Bild 3: Nån form av översiktsbild. Ytterväggen till vänster i bild.
Bild på ett element med synliga rör och en radiatorventil, hammare och en träbit på ett trägolv framför.
Skapa konto

När man ser rören i golvet ser det ut som ettrörssystem. Om man vet när huset är byggt är det också en ledtråd.

J Josth skrev:
När man ser rören i golvet ser det ut som ettrörssystem. Om man vet när huset är byggt är det också en ledtråd.
Då är vi två som kommit fram till samma sak, känns bra.
Huset är byggt 1970.

Det som gör mig lite orolig är att i badrummet som är på andra sidan väggen så sitter det ett element som bara har en ventil på ena röret, ingen termostat, stänger man det isf. så borde det ju bli stopp i hela kretsen. Har aldrig märkt att det blivit kallt men i huset men å andra sidan så har vi nog aldrig stängt den heller.

Då har jag kommit dit att elementet ska bort och kom på en till fundering.
Jag köpte ett förbigångsrör för att ersätta ventilhuset, men då lär jag tömma hela systemet med allt vad det innebär med luftningar osv efteråt.
Skulle jag inte bara kunna stänga avstängningen (till vänster i bild nedan) samt termostaten och sen sätta en plugg på anslutningen till elementet. Precis så som jag har gjort på bilden nedan. (Bilden visar ett annat element som jag har plockat bort temporärt för att skriva fast fästet bättre).
Vad skulle nackdelen med att göra så här mot att byta ut mot ett förbigångsrör vara?
Radiatorventil med avstängd termostat och plugg på anslutningen efter borttaget element.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.