Hej, som ni kanske ser är jag helt ny här! Jag vet inte om det är någon som skulle kunna hjälpa mig genom att kolla på ett el schema som jag har gjort i Easy el (cad). Det är nämligen så att jag går och ska bli elektriker och har denna uppgift kvar för att får mitt g. Så skulle bli väldigt glad om någon skulle snabbt kunna kolla och se så det ser någorlunda bra ut. Om jag har gjort fel eller nånting så säg till!
Tack på förhand :)
Såg att det blev lite fel med bilderna, men den översta är den aktuella!
hyu.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• husritning.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett bra och överskådligt schema!

Du får inget facit, men några hastiga personliga kommentarer.
- Snålt med uttag, köket saknar helt, och under strömställare.
- Snålt med strömställare till belysning i hallen?
- Vad finns för uppvärmningssystem i huset?
- Belysning och uttag utomhus? Motorvärmare?
- Transformatorgömma i badrummet?
- Tvätt och tork? Var är tvättstugan?
- Diskmaskin?
- Märkligt placerad kopplingsdosa upp/höger.
- Du har valt kopplingsdosor på vägg ovanför strömställare - ett alternativ är takdosor som kan ge lite kortare ledningsvägar.

En bra grund på schema men jag saknar lite saker som:
- belysning sovrum uppe till vänster
- belysning allrum
- kolla över matning till spisen
- fler uttag i ja hela huset skulle jag iaf vilja ha

Annars är de tipsen som bo skrivit mycket bra att titta extra på.
/Kenny

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Och så saknar jag all svagström, normalt sätter man någon enstaka kopplingsdosa och kopplar det mesta i takdosor och i apparatdosor, fel symbol för vägguttag i övrig som föregående.

elmont skrev:
Och så saknar jag all svagström, normalt sätter man någon enstaka kopplingsdosa och kopplar det mesta i takdosor och i apparatdosor, fel symbol för vägguttag i övrig som föregående.
Elmont den symbolen är den jag sett i böckerna när jag suttit och ritat iaf... Har de ändrat denna?

Vad kallas denna typ av schema? Det man ser är väl kanalisationen och vart dosor ungf ska sitta? Enda stället där trådar framgår är väl till spisen (fattas det inte en tåt)?
Hur skulle det se ut om det var ett hus med bussystem ex knx, ritar man ut brytare på samma sätt eller ritar man bussen separat?
Ursäkta trådkap!

Ritningsbakgrunden bör vara vit så att man kan se skillnaden på fyllda (infällda) och ofyllda (utanpåliggande) symboler.
Uttagen är normalt en halvcirkel utan "öron", vilket är den "vanliga" symbolen den symbol du har är inte fel men används nästan aldrig.
I mitt program har jag bägge varianterna.

Mikael_L
Det är nog ganska svårt att rita sådana elscheman bra innan man har någon liten erfarenhet av att verkligen installera en sådan anläggning också. ;)

Kopplingsdosan där uppe längst till höger känns som en sådan sak. Inget man är sugen på att dra i verkligheten.
Utan man använder ju hellre takdosorna som kopplingsutrymmen.

Redigerat:
elmont skrev:
Ritningsbakgrunden bör vara vit så att man kan se skillnaden på fyllda (infällda) och ofyllda (utanpåliggande) symboler.
Uttagen är normalt en halvcirkel utan "öron", vilket är den "vanliga" symbolen den symbol du har är inte fel men används nästan aldrig.
I mitt program har jag bägge varianterna.
Bakgrunden blir vit när man skriver ut ;) antar att detta bara är skärmdumpar eller dylikt. Okej så de som jobbar med att rita scheman gör det enkelt för sig själva och ritar grundsymboler då?
Vågar själv inte göra det jag varit med om att det blivit som det ser ut på ritningen och inte som det borde vara, tack och lov var detta i en "skolsal" och inte ute i verkligheten :)

Välkommen till forumet "Weezy" om än lite sent.

Saknar lamputtag ovan fönster.
Städuttag i hallen.
Bänkbelysning under överskåp.
Armatur ovanför handfat badrum.
Kronströmställare i badrum/kök (ej trapp.)
Uttag sovrum saknar gruppmatning.

Håller med Mikael_L att det är svårt att rita innan du har fått erfarenheter från praktiskt arbetem

Kämpa på.

Redigerat:
Du kan tänka på att rita enkelt och schematiskt. Det behöver och ska inte beskriva det exakta utförandet och dragningar, bara vilka funktioner som ska finnas med placering och vilka som hör ihop gruppvis.

Man kan/ska ha samma färg på "skrivbordet" som på den färdiga ritningen, har man inte det är det svårt att se vad man ritar. Färgerna väljer man INNAN man börjar rita.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.