M MagHam skrev:
Läs inlägget ordentligt och titta på bilden! JFB är inte ens inkopplad.
Läs de 2 första ord jag skrev
 
M MagHam skrev:
Nej det är inte olagligt.
Och du kan inte förutsätta att något i ett hus är fackmannamässigt gjort, vare sig det gäller el, vatten, snickerier, plåtarbete o s v...
Jo du SKA ALLTID förutsätta att det är fackmannamässigt utfört om det gäller el som endast behörig elektriker får göra.

Upptäcker du fel i anläggningen som inte är fackmannamässigt utförda är det olagligt, för har inte behörig elektriker gjort det är det olagligt.
 
Varför rådfrågar du inte på ditt jobb om du är elektriker
 
C Christian Lundberg2 skrev:
Jo du SKA ALLTID förutsätta att det är fackmannamässigt utfört om det gäller el som endast behörig elektriker får göra.

Upptäcker du fel i anläggningen som inte är fackmannamässigt utförda är det olagligt, för har inte behörig elektriker gjort det är det olagligt.
Ledsen att säga att du har fel. Man kan inte förutsätta någonting. Undersökningsplikten är långtgående och gäller all icke-förstörande kontroll.
Vidare är det viktigt att skilja på två helt separata saker när det gäller el:
- Arbetet kan vara olagligt eller lagligt utfört
- Installationen kan vara felaktig eller felfri
De båda har inte nödvändigtvis någon korrelation.
 
  • Gilla
jbr och 2 till
  • Laddar…
C Christian Lundberg2 skrev:
Problemet är ju då oxå att viss dragning av el gjorts dolt förlagt i vägg utan elrör eller slang, vilket gör att hittar jag fel i de fall där kabel är draget utan slang får jag riva väggar och ytskikt för att åtgärda, detta.
Finns det sådana fel också? Det har inte framgått tidigare av tråden. Det är väl i så fall rätt solklart dolt fel. Om det alltså går lösa FK trådar i väggarna. Men åter, hur ser kostnaden för åtgärd ut i förhållande till vad huset kostade.
 
C Christian Lundberg2 skrev:
Jo du SKA ALLTID förutsätta att det är fackmannamässigt utfört om det gäller el som endast behörig elektriker får göra.
Det är en beskrivning av det man normalt har att förvänta sig. Men om det finns indikationer på att saker inte är fackmannamässigt utförda, så får man undersöka mer. Då ser man ju att det i jist dte fallet inte gär att förutsätta att all el är fackmannamässigt utförd.

Indikationer kan vara saker som klumpigt klamrad kabel.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
C Christian Lundberg2 skrev:
Att öppna och se detta fel med förbikopplad jfb med golvvärme i anläggningen är brottsligt/ olagligt gjort. Jag som privatperson är inte skyldig att åtgärda detta för när jag köpte huset förutsatte jag att det är en behörig elektriker som kopplat detta.
Jag tror att du får hålla isär olika saker här. Om förra ägaren kopplade själv var det själva handlingen att koppla in det som var det brottsliga. Om det mot alla odds skulle leda till att han blev lagförd för detta så hjälper det inte dig.

Dolda fel är fel som inte kunnat upptäckas vid en noggrann besiktning eller kunnat misstänkas med ledning av byggnadens allmänna skick. För att upptäcka att vägguttagen inte skyddades av jordfelsbrytare hade det räckt att koppla in en uttagsprovare. För att se att jordfelsbrytaren inte fungerade hade det räckt att trycka på testknappen och se om något i huset blev strömlöst när den slog ifrån.

Vill du driva detta som ett dolt fel är det bara att sätta igång. Men var beredd på en uppförsbacke om det inte finns mycket mer än som framkommit i tråden.
 
Har nu rådfrågat en fastighetsjurist och fått rådet att göra en reklamation på installationen av elanläggningen då anläggningen inte är utförd på ett korrekt sätt och inte fungerar på det sätt den förväntas.

säljaren har gått med på reklamationen och en felsökning ska nu göras för att lokalisera varför JFB är satt ur funktion


Om felsökningen innebär kostnader för rivning av ytskikt, väggar, golv eller tak så ska säljaren få prisförslag på vad rivning och återbyggnaden kostar av anlitad hantverkare (snickare) och stå för kostnaden.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag tror att du får hålla isär olika saker här. Om förra ägaren kopplade själv var det själva handlingen att koppla in det som var det brottsliga. Om det mot alla odds skulle leda till att han blev lagförd för detta så hjälper det inte dig.

Dolda fel är fel som inte kunnat upptäckas vid en noggrann besiktning eller kunnat misstänkas med ledning av byggnadens allmänna skick. För att upptäcka att vägguttagen inte skyddades av jordfelsbrytare hade det räckt att koppla in en uttagsprovare. För att se att jordfelsbrytaren inte fungerade hade det räckt att trycka på testknappen och se om något i huset blev strömlöst när den slog ifrån.

Vill du driva detta som ett dolt fel är det bara att sätta igång. Men var beredd på en uppförsbacke om det inte finns mycket mer än som framkommit i tråden.
Vill bara tillägga att testknappen (testat idag) fungerar och slår ifrån men ström till golvvärme och eluttag finns fortfarande
 
Hej jag fick jordfelsbrytare installerat i mitt hus men han kunde inte få med garaget då det inte fanns någon åter ledare till huset alltså bara 3 ledare dit kan det vara nåt sånt så dom bara gav upp (jag är inte så insatt på el)
 
SWEBMA SWEBMA skrev:
Hej jag fick jordfelsbrytare installerat i mitt hus men han kunde inte få med garaget då det inte fanns någon åter ledare till huset alltså bara 3 ledare dit kan det vara nåt sånt så dom bara gav upp (jag är inte så insatt på el)
Hmm njae det tror jag inte riktigt, det som verkar hänt antagligen var fel var att jordfelsbrytaren löste ut stup i kvarten och då kopplade man förbi den för att slippa problemet med JFB, inte det riktiga problemet.
 
C Crillis94 skrev:
Vill bara tillägga att testknappen (testat idag) fungerar och slår ifrån men ström till golvvärme och eluttag finns fortfarande
Och när den löste ut borde det inte vara så svårt att se att ingenting i huset blev strömlöst och alltså ingenting kopplat till jordfelsbrytaren. Min poäng var att man enkelt utan att skruva av minsta kåpa kunnat avgöra att uttagen i huset inte skyddades av jordfelsbrytare. Därmed finns inget utrymme för att hävda dolt fel.

Om du kan komma överens med säljaren om en lösning är det givetvis det bästa. Det är ju tveklöst ett fel som man kunnat vänta sig inte fanns och som säljaren inte informerat om även om det inte räcker för att det skulle bli ett dolt fel.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
A
C Crillis94 skrev:
Har nu rådfrågat en fastighetsjurist och fått rådet att göra en reklamation på installationen av elanläggningen då anläggningen inte är utförd på ett korrekt sätt och inte fungerar på det sätt den förväntas.

säljaren har gått med på reklamationen och en felsökning ska nu göras för att lokalisera varför JFB är satt ur funktion


Om felsökningen innebär kostnader för rivning av ytskikt, väggar, golv eller tak så ska säljaren få prisförslag på vad rivning och återbyggnaden kostar av anlitad hantverkare (snickare) och stå för kostnaden.
Jättebra att du inte accepterar detta och helt rätt väg att gå.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.