3 663 läst ·
42 svar
4k läst
42 svar
Hjälp med elcentral i huset
Jo du SKA ALLTID förutsätta att det är fackmannamässigt utfört om det gäller el som endast behörig elektriker får göra.M MagHam skrev:
Upptäcker du fel i anläggningen som inte är fackmannamässigt utförda är det olagligt, för har inte behörig elektriker gjort det är det olagligt.
Ledsen att säga att du har fel. Man kan inte förutsätta någonting. Undersökningsplikten är långtgående och gäller all icke-förstörande kontroll.C Christian Lundberg2 skrev:
Vidare är det viktigt att skilja på två helt separata saker när det gäller el:
- Arbetet kan vara olagligt eller lagligt utfört
- Installationen kan vara felaktig eller felfri
De båda har inte nödvändigtvis någon korrelation.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Finns det sådana fel också? Det har inte framgått tidigare av tråden. Det är väl i så fall rätt solklart dolt fel. Om det alltså går lösa FK trådar i väggarna. Men åter, hur ser kostnaden för åtgärd ut i förhållande till vad huset kostade.C Christian Lundberg2 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Det är en beskrivning av det man normalt har att förvänta sig. Men om det finns indikationer på att saker inte är fackmannamässigt utförda, så får man undersöka mer. Då ser man ju att det i jist dte fallet inte gär att förutsätta att all el är fackmannamässigt utförd.C Christian Lundberg2 skrev:
Indikationer kan vara saker som klumpigt klamrad kabel.
Jag tror att du får hålla isär olika saker här. Om förra ägaren kopplade själv var det själva handlingen att koppla in det som var det brottsliga. Om det mot alla odds skulle leda till att han blev lagförd för detta så hjälper det inte dig.C Christian Lundberg2 skrev:
Dolda fel är fel som inte kunnat upptäckas vid en noggrann besiktning eller kunnat misstänkas med ledning av byggnadens allmänna skick. För att upptäcka att vägguttagen inte skyddades av jordfelsbrytare hade det räckt att koppla in en uttagsprovare. För att se att jordfelsbrytaren inte fungerade hade det räckt att trycka på testknappen och se om något i huset blev strömlöst när den slog ifrån.
Vill du driva detta som ett dolt fel är det bara att sätta igång. Men var beredd på en uppförsbacke om det inte finns mycket mer än som framkommit i tråden.
Har nu rådfrågat en fastighetsjurist och fått rådet att göra en reklamation på installationen av elanläggningen då anläggningen inte är utförd på ett korrekt sätt och inte fungerar på det sätt den förväntas.
säljaren har gått med på reklamationen och en felsökning ska nu göras för att lokalisera varför JFB är satt ur funktion
Om felsökningen innebär kostnader för rivning av ytskikt, väggar, golv eller tak så ska säljaren få prisförslag på vad rivning och återbyggnaden kostar av anlitad hantverkare (snickare) och stå för kostnaden.
säljaren har gått med på reklamationen och en felsökning ska nu göras för att lokalisera varför JFB är satt ur funktion
Om felsökningen innebär kostnader för rivning av ytskikt, väggar, golv eller tak så ska säljaren få prisförslag på vad rivning och återbyggnaden kostar av anlitad hantverkare (snickare) och stå för kostnaden.
Vill bara tillägga att testknappen (testat idag) fungerar och slår ifrån men ström till golvvärme och eluttag finns fortfarandeA Avemo skrev:Jag tror att du får hålla isär olika saker här. Om förra ägaren kopplade själv var det själva handlingen att koppla in det som var det brottsliga. Om det mot alla odds skulle leda till att han blev lagförd för detta så hjälper det inte dig.
Dolda fel är fel som inte kunnat upptäckas vid en noggrann besiktning eller kunnat misstänkas med ledning av byggnadens allmänna skick. För att upptäcka att vägguttagen inte skyddades av jordfelsbrytare hade det räckt att koppla in en uttagsprovare. För att se att jordfelsbrytaren inte fungerade hade det räckt att trycka på testknappen och se om något i huset blev strömlöst när den slog ifrån.
Vill du driva detta som ett dolt fel är det bara att sätta igång. Men var beredd på en uppförsbacke om det inte finns mycket mer än som framkommit i tråden.
Hmm njae det tror jag inte riktigt, det som verkar hänt antagligen var fel var att jordfelsbrytaren löste ut stup i kvarten och då kopplade man förbi den för att slippa problemet med JFB, inte det riktiga problemet.SWEBMA skrev:
Och när den löste ut borde det inte vara så svårt att se att ingenting i huset blev strömlöst och alltså ingenting kopplat till jordfelsbrytaren. Min poäng var att man enkelt utan att skruva av minsta kåpa kunnat avgöra att uttagen i huset inte skyddades av jordfelsbrytare. Därmed finns inget utrymme för att hävda dolt fel.C Crillis94 skrev:
Om du kan komma överens med säljaren om en lösning är det givetvis det bästa. Det är ju tveklöst ett fel som man kunnat vänta sig inte fanns och som säljaren inte informerat om även om det inte räcker för att det skulle bli ett dolt fel.
Jättebra att du inte accepterar detta och helt rätt väg att gå.C Crillis94 skrev:Har nu rådfrågat en fastighetsjurist och fått rådet att göra en reklamation på installationen av elanläggningen då anläggningen inte är utförd på ett korrekt sätt och inte fungerar på det sätt den förväntas.
säljaren har gått med på reklamationen och en felsökning ska nu göras för att lokalisera varför JFB är satt ur funktion
Om felsökningen innebär kostnader för rivning av ytskikt, väggar, golv eller tak så ska säljaren få prisförslag på vad rivning och återbyggnaden kostar av anlitad hantverkare (snickare) och stå för kostnaden.
Klicka här för att svara
