4 699 läst ·
30 svar
5k läst
30 svar
Hjälp med el till nytt kök i 30-tals hus (lägenhet)
Det står i sifferfönstret på elmätaren att den inte används. En annan elmätare sitter kanske i källaren? Trådstartaren började med att ange att huset är från 30-talet och att det i köket satt en gasspis med häll och ugn. Den som läser denna korta tråd har alltså ingen anledning att fråga efter det.
Är nog bara ett meddelande då den bläddrar, att bara ena mätarstälningen används.A Arnodt skrev:
Men tydligen vill TS installera en gashäll, vilket ju är positivt.
Detta är ett vanligt problem med lägenheter i städer med stadsgas.
Matningen in till huset är dimensionerades för kylskåpet, glödtrådslampor, radio kanske 1kW / lägenhet!
Man kan inte installera ett modernt kök med induktionshäll i alla lägenheter utan att gräva fram en ny matning till fastigheten som är 10 ggr så kraftig det blir en rejäl kabel.
Matningen in till huset är dimensionerades för kylskåpet, glödtrådslampor, radio kanske 1kW / lägenhet!
Man kan inte installera ett modernt kök med induktionshäll i alla lägenheter utan att gräva fram en ny matning till fastigheten som är 10 ggr så kraftig det blir en rejäl kabel.
Samtidigt finns det många gånger FV och strömmarna hålls således mycket låga.L Leif i Skåne skrev:Detta är ett vanligt problem med lägenheter i städer med stadsgas.
Jag vet på 1985-talet att det satt 6 A porslinssäkringar i lägenheten 1:a på Kungsklippan, fastigheten byggd ca 1934, där det var gasspis. Men sådana säkringar kunde man köpa i livsmedelsbutiken bredvid. Jag tror vi hade vattenburen värme med radiatorer.
Redigerat:
Man hade aldrig el-värme i fastigheter utan en Ved eller Koks panna som vaktmästaren eldade i. På 50-talet byggdes pannan om till oljeeldning ( i början av 60-talet kostade 1000 l olja 30kr hemkört idag 15000kr) nu är det oftast fjärrvärme som står för uppvärmning men inget påverkar elförbrukningen i en lägenhet.E El-Löken66 skrev:
Men det gör att serviserna ofta är väl tilltagna och räcker till för att gå till 3-fas med elspis.L Leif i Skåne skrev:Man hade aldrig el-värme i fastigheter utan en Ved eller Koks panna som vaktmästaren eldade i. På 50-talet byggdes pannan om till oljeeldning ( i början av 60-talet kostade 1000 l olja 30kr hemkört idag 15000kr) nu är det oftast fjärrvärme som står för uppvärmning men inget påverkar elförbrukningen i en lägenhet.
Kan säkert skilja regionalt, men skippar du uppvärmningen på ett flerfamiljshus drar övriga lägenheter inte speciellt mycket.
Du kan kolla upp vad sammanlagring en gör vid många lägenheter.
TS, kan du kolla med styrelsen om elstigarna byttes när "renoveringen" av el gjordes i byggnaden? Vår gamla lägenhet var från 30-talet, med en fas och gasspis. När föreningen renoverade och bytte stigare för en tio år sedan uppgraderade man till trefas och ökade möjligt effektuttag så att alla lägenheter kunde ha en modern maskinpark i köken etc. Det verkar konstigt att ha gjort en elrenovering utan det, men tyvärr görs ju dumma/dumsnåla saker ibland.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Nej det gör man inte. Det är i alla fall var vi förordar idag. Kan du motivera varför det skulle vara en bra ide med en separat PSA för kyl/frys, dvs vad som skulle motivera denna extra kostnad som tillförs kunden?Myrstacken skrev:
Jo, det är tillåtet.Bo.Siltberg skrev:
Skulle själv inte vilja ha det så, jag vet inte vilka dessa Vi är som förordar saker idag.
Men jag rekommenderar i alla fall att lägga enligt Hempularens råd.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Var snäll och citera inte mig när du inte har något att tillföra kring det jag skriver.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Var snäll och citera inte mig när du inte har något att tillföra kring det jag skriver.
Jo det gör man visst det samt för värmepump om man har det..Bo.Siltberg skrev:
Förstår att detta dock handlar om en liten lägenhet.
Vi installerar jämnt detta när vi bygger nya hus annars hade jag ju inte sagt det..
Slår jordfelsbrytaren ut klarar sig kyl och frys.
kostnaden är löjlig i sammanhanget.