D
Hej!
Skickar in detta å en väns vägnar vars kunskap gällande datorer är tämligen begränsad.
Det är nämligen som så att han önskar ha en brytare till sin lampa i sovrummet där han nyligen gjort om. Grejen är att han senare satt in en garderob med skjutdörrar och önskar även här ha någon form av belysning innanför längs överkanten (gärna ljusslinga). Han nämner också att guld värt skulle det vara om han slapp dra så mycket kablar som möjligt, d.v.s. om det finns exempelvis en sändare med två mottagare (trådlös brytare/dimmer) för att tända och släcka båda belysningarna.

Följande fråga lyder som följande; det sitter ett uttag i vardagsrummet som i sin tur är vidarekopplat till ytterligare ett uttag, får man bygga på med ännu ett då han gärna önskar ha brytare eller liknande direkt innanför till vänster när han kommer in i sovrummet? Eller hur bör man göra smidigast?

Bilder på sovrum och div. följer nedan:

1. Garderoben direkt in till höger när man träder in i rummet.
http://img.photobucket.com/albums/v653/zozez/Lanz/IMAG0127_zps576bba81.jpg
2. Inuti garaderoben där han önskar ha ljusslinga eller liknande.
http://img.photobucket.com/albums/v653/zozez/Lanz/IMAG0131_zps8c041267.jpg
3. Dosor belägna i garderobsutrymmet
http://img.photobucket.com/albums/v653/zozez/Lanz/IMAG0129_zpsa2a14961.jpg
4. Vägg med önskemål om brytare till lampa/lampor.
http://img.photobucket.com/albums/v653/zozez/Lanz/IMAG0132_zpsda3d9cd3.jpg
5. Vägguttag med eventuell möjlighet för vidarekoppling?
http://img.photobucket.com/albums/v653/zozez/Lanz/IMAG0135_zps00dd80ac.jpg

Är ni med på hur han önskar ha det?

Mvh.

Trådlösa brytare finns det gott om.
Men trådlös ström är det värre med, så man måste på något sätt få ström till belysningarna.
Vid garderoben sätter man lämpligast en ledlist.

Ring en elektriker som får komma och titta.

Du kan ju ringa en elektriker... :)

Vet man inte hur det ska vara ska du inte börja pilla med elen. Det värsta är väl inte att du/ni kan få stöt utan att det kan medföra eldfara...

Hur som helst så får du skarva vidare från uttag. Nexa har bra trådlösa grejer och finns till hyfsat pris på t.ex. Bauhaus. Det finns färdiga med inbyggd dimmer.
Tänk på avstånd till brännbart för ljuslisten om ni inte väljer en LED variant (finns också på Bauhaus).

Mvh,
Anders

D
Kanske gjorde mig roligt missförstådd, det bjuder jag på. Givetvis var jag på jakt efter förslag på någon vettig trådlös brytare gärna om möjligheten att styra två lampor via en sändare finns (egentligen därför jag ombads höra med omvärlden).

Ström finns ju att ta av på två ställen; dels under doslocket, dels från uttaget i vardagsrummet. Dock vet jag personligen inte hur man bör göra för att ordna ström till exempelvis en ledlist i garderroben, de flesta kommer väl med stickkontakt om jag inte missminner mig och man får väl inte klippa kontakten och ansluta den direkt till respektive tråd i dosan, eller?

Skall ta en kik på diverse länkar ni bifogat.

Fortsatt kan jag ju då fråga ifall man behöver tänka på något specifikt när man vill dra in elen i sovummet från det redan befintliga uttaget i vardagsrummet? Är det ok att borra genom väggen, lägga exempelvis ett VP-rör genom betongväggen och skarva dosan på det viset eller kommer några fina komplikationer till följd på detta?

Att ringa en elektriker är givet, jag är mer ute efter att bolla idéer och kanske plocka upp någon vettig information att föra vidare senare. Är inte det själva meningen med det här forumet?

P.S.
Tacksam för de vettiga svar man fått än så länge.

Möjligheter verkar det ju finnas, t.ex med dosan i garderobsutrymmet. Det beror på vad det är för dosa. Det bör vara en grupp som matar detta rum. Viss kan man sno ström från ett uttag i ett annat rum, men med måtta för att inte skapar kaos i gruppförteckningen där varje säkring kanske till slut matar något enstaka i varje rum.

Fast eller "lös" installation tål också att fundera på. Med ett uttag inne i garderoben finns en uppsjö stickproppsanslutna trådlösa apparater från t.ex Nexa att använda efter eget behag. Med fast installation finns ett annat utbud, men då kostar installationen mer. LED-lister finns både med och utan stickpropp. Det finns gott om förslag på forumet.

Annat specifikt att tänka på? Ja, mycket! Ett enda nytt uttag kräver bedömning av ett antal punkter i elinstallationsreglerna - mer än vad vi kan återge här.

Det är väl alltid bra att ha lite koll själv?
Trist om man tar hem en elektriker för ett par tusen och han säger att det inte går.

Eljobb som inte går att fixa?????? Allt går men om det är riktigt besvärligt blir det dyrare, det handlar endast om pengar inte om det går.

Jag har städat i tråden.

• Gilla
Great
  • Laddar…
D
Bo.Siltberg skrev:
Möjligheter verkar det ju finnas, t.ex med dosan i garderobsutrymmet. Det beror på vad det är för dosa. Det bör vara en grupp som matar detta rum.

Fast eller "lös" installation tål också att fundera på. Med ett uttag inne i garderoben finns en uppsjö stickproppsanslutna trådlösa apparater från t.ex Nexa att använda efter eget behag. Med fast installation finns ett annat utbud, men då kostar installationen mer. LED-lister finns både med och utan stickpropp. Det finns gott om förslag på forumet.
Jag vågar inte svara på det, men rimligtvis bör det vara dosa för just det rummet, ja. Vill minnas att han haft en dörr som han tagit bort till höger om dosorna (från bilden sett) och det tidigare suttit en brytare för lampan där.

Har kollat på en mängd olika alternativ till belysning, dels i garderoben, dels i övriga delar av rummet. En dimmer med en trådlös sändare verkade som ett logiskt alternativ, bör man kunna slänga in i dosan undertill och sedan styra med hjälp av fjärren. Slipper han dessutom oroa sig för att arbeta sig genom betongväggen.

Skall ta mig ytterligare en kik på forumet efter fler alternativ till garderobsbelysning, han har rätt högt till tak samt en flickvän till halva höjden så batteridrivna med ”klickfunktion” från exempelvis kjell.com är inget alternativ.

När det gäller belysning i garderoben så kan man även tänka sig en automatisk belysning som antingen styrs av om dörren är öppen eller av en rörelsedetektor. Är det en LED list så drar den såpass lite att det inte är hela världen om den skulle råka lysa några sekunder i onödan.

D
Har gått över den tankegången själv faktiskt, har försökt leta efter någon vettig men det är väl egentligen stickproppsalternativet som stökar till det tycker jag. En annan försöker simplifiera det så att han själv kanske skulle kunna göra det, eller någon annan med kunskaper då han är i byggbranschen. Säkert inga problem egentligen för honom, men ifall att...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.