1 691 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Hjälp med dra kabel i exp kärls rör
Hej
Har fimpat exp kärlet på vinden , men behöver dra lite kablage ifrån pannrummet till vinden .
Tänkte då är det perfekt iomed där redan är rör.
Försökte med dragfjädern men kommer typ ett par meter sen tar det stopp
Är iofs i nylon , funkar kanske bättre med en i stål ?
Det är ett rakt rör hela vägen förutom sista 20 cm nere i pannrummet.
Men har testat ifrån bägge hålen men det tar stopp , man ser att där är lite rost i röret ...
Några andra tips ?
Har fimpat exp kärlet på vinden , men behöver dra lite kablage ifrån pannrummet till vinden .
Tänkte då är det perfekt iomed där redan är rör.
Försökte med dragfjädern men kommer typ ett par meter sen tar det stopp
Är iofs i nylon , funkar kanske bättre med en i stål ?
Det är ett rakt rör hela vägen förutom sista 20 cm nere i pannrummet.
Men har testat ifrån bägge hålen men det tar stopp , man ser att där är lite rost i röret ...
Några andra tips ?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 470 inlägg
Prova med snöre och dammsugare.
Medlem
· västerbottenslän
· 63 inlägg
Dammsugare o snöre bör funka. Knyt en liten plastpåse i snöret
Sen är det bara att suga...
Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Sen är det bara att suga...
Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 008 inlägg
Eller en rensspiral för avlopp, eftersom det verkar finnas rostflagor som behöver bort.
Det måste ju göras plats för en kabel.

Det måste ju göras plats för en kabel.

Tveksamt om du får igenom en renspiral i ett smalt rör med böjar.
Så här skulle jag göra utan att ta hänsyn till dina resurser.
Ta en kula med hål i, som är något mindre än rörets innerdiameter, fästa den i ett murarsnöre, sedan med hjälp av tryckluft blåsa kula och snöre genom röret.
MVH Stickan
Så här skulle jag göra utan att ta hänsyn till dina resurser.
Ta en kula med hål i, som är något mindre än rörets innerdiameter, fästa den i ett murarsnöre, sedan med hjälp av tryckluft blåsa kula och snöre genom röret.
MVH Stickan
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Jag har med framgång gjort just det med f.d rör till exp. kärl (alltså dammsugare och tråd med en liten frigolitkula). Det var omöjligt att komma igenom med dragfjädert, rörkrökar är aldeles för tvära.
I mitt fall var dte bara en 2 ledare (lampsladd) till en givare för värmen, dvs klenspänning.
Jag tror inte att du kan få igenom en kabel som skulle kunna vara gödkänd för 230V i röret. Du måste ju dra något i stil med EKK, och den tror jag inte du får igenom. Du kan inte lägga FK trådar direkt i ett sådant rör.
I mitt fall var dte bara en 2 ledare (lampsladd) till en givare för värmen, dvs klenspänning.
Jag tror inte att du kan få igenom en kabel som skulle kunna vara gödkänd för 230V i röret. Du måste ju dra något i stil med EKK, och den tror jag inte du får igenom. Du kan inte lägga FK trådar direkt i ett sådant rör.
Har försökt rensa så gott det går , men det går fortfarande inte igenom
Där är som sagt 1 böj på hela röret , när röret går ut nere i pannrummet sitter böjen
Ger upp för ikväll , ska testa med murarsnöre o nån tyngd imorgon
Där är som sagt 1 böj på hela röret , när röret går ut nere i pannrummet sitter böjen
Ger upp för ikväll , ska testa med murarsnöre o nån tyngd imorgon
Som påpekats, det verkar orimligt att du kan dra godkänd starkström i röret eftersom du behöver EKK eller annan "dubbelplastad" kabel och den får du inte igenom starka svängar, särskilt inte med ojämnheter (röst) i böjen.
Enligt min erfarenhet är Dammsugare och snöre det överlägset bästa. Har använt den tekniken vid ett flertal tillfällen. Jag skulle rekommendera att med snöret sedan dra in en dragfjäder i metall för att med den kunna röra runt rosten en del. Ett annat alternativ är att knyta fast en tuss med stålull eller ännu hellre ett knippe ståltrådar i dragfjäderns ena ände och dra tussen ett par gånger genom röret, borde ta bort de.
Enligt min erfarenhet är Dammsugare och snöre det överlägset bästa. Har använt den tekniken vid ett flertal tillfällen. Jag skulle rekommendera att med snöret sedan dra in en dragfjäder i metall för att med den kunna röra runt rosten en del. Ett annat alternativ är att knyta fast en tuss med stålull eller ännu hellre ett knippe ståltrådar i dragfjäderns ena ände och dra tussen ett par gånger genom röret, borde ta bort de.
Klicka här för att svara