5 690 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Hjälp med byte av motorsågskedja - mått.
Den har fått olja.. Men kolla in tänderna..leby skrev:
De är så slöa att kedjan blir så het att oljan mest bara åker av och detta sliter hemskt på materialet..
Man kan förstöra härdningen så att inte skärtanden håller skärpan..
Yup, bytte till kedjan jag hittade och herrejävlar vilken skillnad. Först och främst att det blir torr sågspån och inte det oljiga kakdegsliknande det blev innan bytet, och att såga upp en vedtrave som tidigare tog alldeles för många minuter, tillräckligt för att jag skulle bli trött i armarna och byta grepp mitt i tog nu kanske 15 sek. Jag hade faktiskt ingen aning att det kunde funka så bra, trodde väl att det var den gamla sågen som var kass. Men ska införskaffa slip-kit omedelbart och slipa regelbundet hädanefter. Motorsågen är fr.o.m nu min förstfödda och ska behandlas därefter. Tack för all hjälp.Maskintok skrev:
Ja, bytte till nya kedjan och blev lite ställd över att det kom torr sågspån när jag sågade, innan var det mest oljigt damm som påminde mer om kaksmet. En alldeles sanslös skillnad, insåg att den nog var väldigt slö när jag tog över sågen och har haft det som utgångsläget jag jämfört med, så det verkade inte så illa som det var nu. Ska ta hand om den ordentligt i framtiden nu när jag vet hur den kan bete sig. Stort tack för all er hjälp.leby skrev:
ett tips köp en hexa fil..G Guilliotine skrev:Yup, bytte till kedjan jag hittade och herrejävlar vilken skillnad. Först och främst att det blir torr sågspån och inte det oljiga kakdegsliknande det blev innan bytet, och att såga upp en vedtrave som tidigare tog alldeles för många minuter, tillräckligt för att jag skulle bli trött i armarna och byta grepp mitt i tog nu kanske 15 sek. Jag hade faktiskt ingen aning att det kunde funka så bra, trodde väl att det var den gamla sågen som var kass. Men ska införskaffa slip-kit omedelbart och slipa regelbundet hädanefter. Motorsågen är fr.o.m nu min förstfödda och ska behandlas därefter. Tack för all hjälp.![]()
Det blir en helt annan såg och kedja..
prova vetja
Nej, jag har som sagt inte haft en aning vad jag gör, och utan manual så har jag bara improviserat i stort sett. Antog att det var en gammal, sliten modell av låg kvalitet och att jag nog inte kan förvänta mig så mycket mer av den. Men blev en sanslös skillnad med nya kedjan så ska ta hand om den ordentligt numera, nu när jag vet vad jag kan förvänta mig av denB Blommas skrev:Den ser ut som att den såldes med 15" 0.325 1,3 kedja som ny. [länk] VT-50610 manual&client=ms-android-samsung&ved=2ahUKEwj37vaqzar2AhWD76QKHbmAAW4QMygMegQIARAZ
Att ha motorsåg som används "flitigt" men inte äga en fil är ingen bra kombination. Då är det bättre att ta fogsvansen. Brukar fila kedjan vid varje tankning för att behålla skärpan.
Maskintok skrev:
Hexa-fil, gotcha, ska kolla upp. Jag har nog verkligen malt mig genom veden innan bytet, har varit tillfällen då jag jag verkligen fått luta mig fram och kolla om den verkligen rör sig genom trät alls, gått så långsamt. Och som sagt, inget sågspån, bara fint, fint damm som kletats ihop av olja till deg. Stort tack för allt. Nu är det fan ett riktigt nöje att såga.Maskintok skrev:
skogsverktyg.se har demG Guilliotine skrev:Hexa-fil, gotcha, ska kolla upp. Jag har nog verkligen malt mig genom veden innan bytet, har varit tillfällen då jag jag verkligen fått luta mig fram och kolla om den verkligen rör sig genom trät alls, gått så långsamt. Och som sagt, inget sågspån, bara fint, fint damm som kletats ihop av olja till deg. Stort tack för allt. Nu är det fan ett riktigt nöje att såga.![]()
Ett bra tips i all välmening...spara den gamla kedjan och använd den som övningsobjekt när du lär dig filaG Guilliotine skrev:Nej, jag har som sagt inte haft en aning vad jag gör, och utan manual så har jag bara improviserat i stort sett. Antog att det var en gammal, sliten modell av låg kvalitet och att jag nog inte kan förvänta mig så mycket mer av den. Men blev en sanslös skillnad med nya kedjan så ska ta hand om den ordentligt numera, nu när jag vet vad jag kan förvänta mig av den![]()
Intressant med Hexa-tekniken. Är den kastbenägen vid insticksnitt? Det har varit ett problem för mig när jag fäller framför allt björk när det är ordentligt kallt och jag använder helmejselkedja. Så besvärligt att jag varit nödgad att byta till en halvmejselkedja för att det inte skall kännas farligt.
Jag har förälskat mig i Stihls multifil för att den är så enkel att använda i fält, men man måste vara försiktig så att man inte tar för mycket på ryttaren genom att trycka för hårt nedåt. Ibland kan det vara skönt med en filpaus också, tänk på det!
Jag har förälskat mig i Stihls multifil för att den är så enkel att använda i fält, men man måste vara försiktig så att man inte tar för mycket på ryttaren genom att trycka för hårt nedåt. Ibland kan det vara skönt med en filpaus också, tänk på det!
Nä den går mjukare i virke än vad en vanlig helmejsel kedja filad med rund fil gör..mattiasp skrev:
Intressant med Hexa-tekniken. Är den kastbenägen vid insticksnitt? Det har varit ett problem för mig när jag fäller framför allt björk när det är ordentligt kallt och jag använder helmejselkedja. Så besvärligt att jag varit nödgad att byta till en halvmejselkedja för att det inte skall kännas farligt.
samt att man kan använda sig av mindre såg och ändå prestera mer.
Maskintok skrev:
Halloj igen! Så, kollat upp hexa-fil, men som jag förstod så funkar den endast till hexa-kedja, så tänkte att jag kan köpa ett par sådana då de verkar bra, men hittar inget som passar till min såg. De verkar alla vara 3/8, och min är ju .325, vilket kanske funkar, men känns värre att min har 64 länkar och till hexa hittar jag bara 60 eller 66. Så antar att jag behöver ett nytt svärd för att byta till hexa-systemet? Det får isåfall vänta tills jag inte är fullt lika pank längreMaskintok skrev:
G Guilliotine skrev:Halloj igen! Så, kollat upp hexa-fil, men som jag förstod så funkar den endast till hexa-kedja, så tänkte att jag kan köpa ett par sådana då de verkar bra, men hittar inget som passar till min såg. De verkar alla vara 3/8, och min är ju .325, vilket kanske funkar, men känns värre att min har 64 länkar och till hexa hittar jag bara 60 eller 66. Så antar att jag behöver ett nytt svärd för att byta till hexa-systemet? Det får isåfall vänta tills jag inte är fullt lika pank längre![]()
funkar utmärkt..
Jag lovar..
0.325 kedja...