Jag står i startgroparna och ska asfaltera uppfarten och gårdsplanen. Men jag är rädd att det kommer se ut som en offentlig lokal om jag kör asfalt hela vägen fram till huset och i utrymmet mellan groventré/garage.

Entrén på huset och hela utrymmet till vänster om den kommer byggas om till en veranda under tak, så ca 2m ut från huset blir det trall. Känns lite tråkigt att ha asfalt hela vägen fram, samtidigt som jag behöver parkeringsutrymmet då motorintresset är enormt.

Med tanke på alla kluriga och fina lösningar man sett här på forumet tänker jag att det kanske kan komma in lite goda idéer och råd.

• Grusuppfart och gårdsplan framför hus med röd fasad och garage, förberedande för asfaltering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bil parkerad på grusgård framför röd trävilla med snörester, trädningsarbete och blå himmel.
    Skapa konto
  • Grusuppfart och gårdsplan framför röd trävilla med vit veranda och fristående garage.
    Skapa konto
  • En grusad uppfart framför en röd stuga med en bil och framtida verandaområde.
    Skapa konto
  • Grusuppfart och gårdsplan vid rödmålat hus med byggmaterial staplade, väntar på renovering.
    Skapa konto
Jag skulle nog asfaltera framför garaget och en lika stor yta till vänster om det. Sen stensätta resten jag ville ha hårdgjort.

Så hade jag också gjort. Asfaltering på hela den ytan blir INTE snyggt! Det kommer se ut som en industribyggnad....

Men plattsättning framför huset passar miljön och kommer bli riktigt snyggt. Kanske tom med en liten plantering i mitten så du får som en rondell eller vändplats. Beroende på hur mycket yta du kan avvara.
Vid sidan, bakom garaget kanske det räcker med en uppfräschning med lite ny singel ovanpå? Alternativt en enklare plattsättning a 40x40 plattor.

Underarbetet är ju i princip densamma som om du ska asfaltera, sånärsom på stenmjölet du har på toppen innan stenläggningen!

Blir det för dyrt med plattsättning, så asfaltera enligt ovan förslag och lägg ny singel ovanpå ist för att fräscha upp. Men absolut inte asfaltera hela!! Det är åtminstone vad jag tycker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.