Håller på att fräscha upp en gammal ladugård här hemma. Har valt att på vissa ställen ställa stående reglar i stommen.
På sista bilden var timret enormt dåligt i mitten där ni ser att jag ställt reglar. Dessutom hade väggen börjat bukta utåt. Nu skulle jag vilja ha idéer på hur jag kan få utbuktningen att stanna upp och inte bli värre.
Min tanke är att fräsa ur en skåra (se sista bilden) i timret och fasa in en 45x45 regel vertikalt som skruvas i varje stock. Skulle det funka tror ni eller finns det nåt bättre sätt.
DSC_0301.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0312.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyfter lite i tråden :)

Hemma har vi haft problem med kalvande timmerväggar, där löste vi det med en rektangular stålbalk på utsidan och insidan och genomgående gängstång/brickor/mutter.

en 45x45 blir nog lite för svag för att hålla emot och utsågningen försvagar väggen.

Har även sett äldre lösningar där stålbalken är utbytt mot en halv stock.

mvh
ATW

Blir lite knepigt med stålbalk när jag skall sätta panel utanpå. Skulle det funka med ett grovt plattjärn på in och utsidan som jag drar ihop med genomgående gängstång?

Svårt att svara på ett plattjärn är ju inte så styvt på i "plattriktningen" men det borde kanske funka.
Min erfarenhet av timmerstommar är att de är väldigt förlåtande och om det skulle börja röra på sig kan du göra mer då.
Man kan kanske göra nåt i hörnen och/eller i oppningarna för att styva upp det.

/ATW

Plattjärn på utsidan och en lite stadigare balk på insidan men man får då dra i fler bultar.

Protte

Ska skissa på en sådan lösning imorgon

ArneTW skrev:
Hemma har vi haft problem med kalvande timmerväggar, där löste vi det med en rektangular stålbalk på utsidan och insidan och genomgående gängstång/brickor/mutter.

en 45x45 blir nog lite för svag för att hålla emot och utsågningen försvagar väggen.

Har även sett äldre lösningar där stålbalken är utbytt mot en halv stock.

mvh
ATW
En fråga.
har ni dragit ihop väggen med bultarna eller sitter bara balken där så att timret inte ska kalva mer utåt?
Jag funderar nämligen på om jag verkligen kan lyckas att pressa tillbaks allt timmer som buktar.

Först och främst när det gäller timmer och timmerstommar ska man inte ha för bråttom...

Det man gör först är att stoppa vidare kalvning.

Sedan kan man börja efterdra litet som det går över tiden... dagar/veckor/år.
Man behöver ge stommen tid att följa med, har man för bråttom kan man göra skada.

Om du känner nån timmerman som kan komma förbi och ge råd på plats är det ju det bästa.
Själv funderar jag nog aldeles för länge och för mycket ingenjör som man är.

/ATW

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.