Hej,

För några år sedan fick jag överta en bänkpelarborrmaskin, märke Biltema så inget fancy. Den har sitt slitage och en del ytrost men den startar och går fint. För ett särskilt projekt skulle jag nu alltså behöva en större borrchuck än den som sitter där nu (B16, max klämdiameter 13mm) till B22 med max klämdiameter 20mm. Men för just detta insåg jag även att jag behöver en större kona/chuckadapterfäste än den som sitter i själva spindeln. Efter lite efterforskning så "trodde" jag att det satt en MK2 (Morse-kona 2) med snabbfäste i spindeln, varpå man alltså sänker ner spindeln och genom ett synligt kilspår i spindeln för in något anslagsverktyg och slår nedåt för att på så vis lossa denna så att den faller ur.

Men till min förvåning så har alltså inte spindeln något kilspår, verkar som att spindeln och B16-/adaptern/konan är integrerad med varandra? Är mina möjligheter att uppgradera denna del således helt körd?

För övrigt har jag försökt hitta vad denna pelarborr heter. Ingenstans finner jag någon modellbeteckning. Allt jag vet är att det är Biltema och att modellen är av äldre typ och således utgången. Är det någon som kan identifiera vad för typ av modell jag äger, och i sådana fall om någon har en manual som denne kan skicka bilder från?

Tack på förhand!

• Äldre bänkpelarborrmaskin av märket Biltema med rost och slitage, placerad på ett arbetsbord i ett verkstadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bänkpelarborrmaskin från Biltema med rost och slitage. Spindeln saknar kilspår och verkar integrerad med chuckadaptern.
    Skapa konto
  • Äldre bänkpelarborrmaskin från Biltema med ytrost, sett på en arbetsbänk omgiven av verktyg och förpackningar.
    Skapa konto
  • Borrmaskin från ovan, visar spindel med fast integrerad adapter på en äldre modell av bänkpelarborrmaskin från Biltema, utan kilspår för kjoltång.
    Skapa konto
Eftersom det är kona för schuken så är nog det en hel spindel/axel hela vägen upp

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Rickard.
Många bänkmaskiner har bara B kona direkt och ingen invändigt morsekona men vad rackarns ska du ha en 20mm chuck till?
Jag har en b16 som går ända upp till 16mm så det vet jag finns men 20 låter extremt.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
16 chuck har jag i min Solberga.
Sen har jag ett kit med avsvarvade borrar för uddajobb.
Be någon svarva ner en borr så den passar i chucken.
Men..... jag misstänker att du ska låta någon med en riktig maskin borra då remmen brukar slira när man kör större borrar i metall.
/Workingclasshero

H HerrLiljonkvast_ skrev:
Är det någon som kan identifiera vad för typ av modell jag äger
Modellen är nog helt enkelt ”Biltema”. Tvivlar på att det finns en bättre beteckning.

Rickard.
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Men..... jag misstänker att du ska låta någon med en riktig maskin borra då remmen brukar slira när man kör större borrar i metall.
Precis detta,
Ska man köpa nya borrar är det nog lättare att hitta reducerat skaft på allt över 16mm och nöjer man sig med normala storlekar så finns allt över 13mm med reducerat skaft.
Jag vet inte om jag någonsin spänt upp något över 13 mm i min och dom "specialverktyg" jag känner till som kräver 20mm spänner man inte upp i en sån pelarborr. Väntar nyfiket på svar från ts.

Angående maskinen så ser den snarlikt ut många andra som importerats från taiwan genom åren och har alla möjliga tänkbara namn så jag tycker det borde gå att luska fram en manual på en liknande maskin om än den kanske inte är 100% samma, det är extremt enkla maskiner och alla är uppbyggda på mer eller mindre samma sätt.

Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Precis detta,
Ska man köpa nya borrar är det nog lättare att hitta reducerat skaft på allt över 16mm och nöjer man sig med normala storlekar så finns allt över 13mm med reducerat skaft.
Jag vet inte om jag någonsin spänt upp något över 13 mm i min och dom "specialverktyg" jag känner till som kräver 20mm spänner man inte upp i en sån pelarborr. Väntar nyfiket på svar från ts.

Angående maskinen så ser den snarlikt ut många andra som importerats från taiwan genom åren och har alla möjliga tänkbara namn så jag tycker det borde gå att luska fram en manual på en liknande maskin om än den kanske inte är 100% samma, det är extremt enkla maskiner och alla är uppbyggda på mer eller mindre samma sätt.
Tack för svar samtliga!

Ja alltså tanken är att jag behöver borra ett axialt (längsgående) hål genom ett rundstål, där den önskade diametern är minst 16mm. Därav att jag sökte större chuck.

Och metoden jag tänkte använda är således den "tvärställda metallsvarven", dvs där spindelns chuck håller det roterande arbetsstycket (rundstålet) och där en motsvarande chuck med en metallborr monteras vertikalt, i bordet under. Vad jag förstått och kunnat läsa mig till är detta en "ok"-metod för att borra axiala hål, och att föredra framför att montera borren och arbetsstycket tvärtemot varandra. Detta då arbetsstycket under rotation vill självcentrera sig. Annars riskerar man att borrhålet blir off, eller skevt. Självklart är en metallsvarv det absolut bästa sättet att göra detta på, men jag varken äger en metallsvarv eller har den ekonomiska förutsättningen för sådan. Då får man ta till andra knep.

Rickard.
Alltid lätt att "veta bäst" innan man vet förutsättningarna men det låter lite överdrivet knepigt även fast jag förstår logiken bakom.
Är det här nått du tänkt dig göra ofta så kanske det går att hitta ett lämpligt ämnesrör och är det bara en gång så är det väl tveksamt att köpa på sig en massa saker för det.

Om du vill så kan du rita upp vad du tänkt dig så kan jag se om jag kan hjälpa dig, jag har bara en enkel liten svarv men sålänge den inte är överdrivet lång så låter det enkelt.
(Eller så kan du försöka leta upp någon lokal)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.