Även längre garanti. Fick min GCM 8 för 3500 på K-rauta. Då hade dom bra pris på bordet med. Sen kom dom på att dom hade ännu bättre pris på Dewalt bordet pga en felbeställning, dom hade tagit hem för många. Så hela kalaset gick på strax över 4000:-. Detta var i Jönköping.

På K-rautas erbjudande skiljer det inte mer än 800-900kr mellan en grön och blå.Inte så svårt att ta den blåa då

Håller med Mikael_L och gadeberg - GCM8 är helt klart värd de extra slantarna. Jag hade en PCM8 men bytte upp mig till en GCM8. Kolla här om du vill veta varför: http://www.byggahus.se/forum/608289-post69.html

Enda nackdelen, som jag ser det, är att GCM har lite sämre kapkapacitet (storlek) än PCM. Måtten finns på Boschs hemsida (men det går bra att sendsåga en 45-regel oavsett vad där står).

Jag tycker bara det är på papperna GCM är sämre i kapkapacitet.

Enligt specen ska jag inte kunna kapa stående 45x95 i min GCM10SD, men det går fintfint.

Fick lov att springa ut och mäta och ser att jag har hela 145mm mellan 'bordet' och klingan (men då måste jag vika undan klingskyddet 'manuellt').

Det jag vill ha sagt är att specen kan 'ta till i underkant' emellanåt. :)

FredrikR skrev:
Enligt specen ska jag inte kunna kapa stående 45x95 i min GCM10SD, men det går fintfint.

Fick lov att springa ut och mäta och ser att jag har hela 145mm mellan 'bordet' och klingan (men då måste jag vika undan klingskyddet 'manuellt').

Det jag vill ha sagt är att specen kan 'ta till i underkant' emellanåt. :)
Jag håller helt med om att det är god marginal i specen. Bra att det är på "rätt håll", men lite vilseledande...

Det blir nog svårt att utnyttja alla 145 millimetrarna eftersom klingan är på 10SD är 127 mm i radie. Sen tillkommer förstås även infästningen för klingan, så någonstans runt 100 mm ligger nog närmare sanningen.

jag har en 707 av första generationen.. det finns djupstopp på den, skulle dom ha tagit bort detta senare?

bygga_bo
Helt riktigt, glömde klingans dia och infästning i all hast när jag var ut och mätte. :)

Ja mendå verkar valet vara lite klarare för mig. GCM 8 S har jag inte känt på, däremot DeWalt 777 (samma pris som GCM 8s dock lite starkare motor) som jag tyckte kändes väldigt stabil men då många pratar sig varma om de blåa Bosch så väger nog detta över åt GCM 8 S. KÖpte en ny skruvdragare för ett tag sedan en blå Bosch 10.8 V. Helnöjd med den, förutom att den pajade efter en vecka. FIck en låneex dock tills den är lagad.

Förresten, klockrent forum detta :)
/Byggare-Bob wannabee :)

Redigerat:
Jaha då har jag varit runt å klämt på en massa sågar :)
Alltifrån Biltema smäck till proffssågar. Måste bara säga att det är stor skillnad mellan en såg för 889 kr å en för 2800. Visst nästan tre ggr så mycket i inköpskostnad men jag tror resultatet blir så mycket bättre. Råkade svänga förbi Bygg Ole i Nacka, hittade en GCM 8 S där som de hade kampanj på i helgen (surt!!) för 3400 ink. moms som de nu höjt till 4400 :(
Jaja så nu blir det att köpa den på K-Rauta för 3995....
GCM 8S kändes verkligen stabil å fin, samt att man får en del saker på köpet som jag skulle sakna på DW 777 (tänker på djupstoppet).
Det verkar som att de billiga sågarna kommer från samma Kinafabrik? Ser likadana ut, bara märket som skiljer samt att vissa har dubbla gejdrar.

Skulle köpt en Dewalt då Boschen låter så innåt hte...
Vald själv 777 före boschen å då är ja själv snickare.
Festoolen är ju najs men på tok för klumpig tyvärr.

777 klarar 195x45 i 45 grader... väldigt sällan man behöver mer.

Redigerat:
Ahh bra tips, eut :)

smiler, vet du om dw777 har djupstopp? Enl. säljaren på Fredells (som förövrigt inte verkade kunna nå't om maskiner) så har den inte det.

hinken_200 skrev:
Ahh bra tips, eut :)

smiler, vet du om dw777 har djupstopp? Enl. säljaren på Fredells (som förövrigt inte verkade kunna nå't om maskiner) så har den inte det.
Du ja vet faktiskt inte... har aldrig använt de under mina 15 år som snickare på nån kap/gersåg så ja skulle inte sakna de vilket fall hehe...

Redigerat:
ok, hehe jaja jag är bara en snickarwannabee men har förstått att det är bra i bland när jag ska göra urtag till stolp osv.
Får nog ta att Boschen låter lite mer än DW.

Smiler, hur stor skillnad upplever du att dewalten är tystare än boschen? Jag kommer att jobba en hel del inomhus så den aspekten är nog viktig den med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.