18 372 läst ·
42 svar
18k läst
42 svar
Hjälp med att välja kap- geringssåg
Sida 1 av 3
Hejsan, vet att det finns liknande inlägg men inget om dessa maskiner.
Jag var inställd på en grön Bosch PCM 8S när jag såg att det var rea på DeWalt 777. Men som jag ser det så har DeWalten sämre kap kapacitet??
Tekniska data Bosch PCM 8S
Märkeffekt 1.200 W
Tomgångsvarvtal 4.700 varv/min
Sågklingans märk-Ø 210 mm
Sågklingans borrhåls-Ø 30 mm
Kapkapacitet vid 90°/90° 70 x 282 mm
Kapkapacitet vid 45°/90° 70 x 120 mm
Geringsinställning 47 ° Vä / 47 ° Hö
Lutningsinställning 45 ° Vä
Djup x längd x höjd 57 x 77 x 41 cm
Maskinens vikt 18,6 kg
Tekniska data DW777
Ineffekt 1800 W
Uteffekt 1100 W
Klinghastighet 6300 varv/min
Klingdiameter 216 mm
Klinghåldiameter 30 mm
Geringskapacitet 48 °
Geringskapacitet [höger/vänster] 50/50 °
Sågkapacitet vid 90°/90° (BxH) 265x62 mm
Sågkapacitet vid 90°/90° (BxH) 270x60 mm
Sågkapacitet vid 45°/90° (BxH) 189x62 mm
Sågkapacitet vid 45°/90° (BxH) 190x60 mm
Sågkapacitet vid 90°/45° (BxH) 173x62 mm
Sågkapacitet vid 90°/45° (BxH) 270x48 mm
Sågkapacitet vid 45°/45° 190x48 mm
Max sågdjup 80 mm
Vikt 14.0 kg
Djup 550 mm
Längd 490 mm
Höjd
Vilken ska jag ta?
Kommer att använda maskinen till diverse byggprojekt såsom altaner, friggebod, kapning av lister osv.
/Snickar-wannabee
Jag var inställd på en grön Bosch PCM 8S när jag såg att det var rea på DeWalt 777. Men som jag ser det så har DeWalten sämre kap kapacitet??
Tekniska data Bosch PCM 8S
Märkeffekt 1.200 W
Tomgångsvarvtal 4.700 varv/min
Sågklingans märk-Ø 210 mm
Sågklingans borrhåls-Ø 30 mm
Kapkapacitet vid 90°/90° 70 x 282 mm
Kapkapacitet vid 45°/90° 70 x 120 mm
Geringsinställning 47 ° Vä / 47 ° Hö
Lutningsinställning 45 ° Vä
Djup x längd x höjd 57 x 77 x 41 cm
Maskinens vikt 18,6 kg
Tekniska data DW777
Ineffekt 1800 W
Uteffekt 1100 W
Klinghastighet 6300 varv/min
Klingdiameter 216 mm
Klinghåldiameter 30 mm
Geringskapacitet 48 °
Geringskapacitet [höger/vänster] 50/50 °
Sågkapacitet vid 90°/90° (BxH) 265x62 mm
Sågkapacitet vid 90°/90° (BxH) 270x60 mm
Sågkapacitet vid 45°/90° (BxH) 189x62 mm
Sågkapacitet vid 45°/90° (BxH) 190x60 mm
Sågkapacitet vid 90°/45° (BxH) 173x62 mm
Sågkapacitet vid 90°/45° (BxH) 270x48 mm
Sågkapacitet vid 45°/45° 190x48 mm
Max sågdjup 80 mm
Vikt 14.0 kg
Djup 550 mm
Längd 490 mm
Höjd
Vilken ska jag ta?
Kommer att använda maskinen till diverse byggprojekt såsom altaner, friggebod, kapning av lister osv.
/Snickar-wannabee
Kan bara referera till boschen som jag köpte på rea för 2700:- den är bra men har en hel del som jag stör mig på.
Lasern som är toksvår att justera för att sen när man justerat den och kapar några bräder så hoppar den ur och blir värdelös.
DVS. dom gånger som glaset utanpå inte är igenblästrat av allt flis som flyger.
Det andra är dampåsen som inte tar upp någonting alls i stort sett.
När jag fick den ny så var den ej justerad och kapade inte rakt utan jag var tvungen att justera vinklarna.
I övrigt en bra maskin.
Lite surt är dock att kompisen köpte en GCM8 en månad efter mig och betalade 1910:- för en ny.
Clas Ohlsons utförsäljning halva priset, sen fick han dessutom köpa visningsexet för ytterligare 15% off
Lasern som är toksvår att justera för att sen när man justerat den och kapar några bräder så hoppar den ur och blir värdelös.
DVS. dom gånger som glaset utanpå inte är igenblästrat av allt flis som flyger.
Det andra är dampåsen som inte tar upp någonting alls i stort sett.
När jag fick den ny så var den ej justerad och kapade inte rakt utan jag var tvungen att justera vinklarna.
I övrigt en bra maskin.
Lite surt är dock att kompisen köpte en GCM8 en månad efter mig och betalade 1910:- för en ny.
Clas Ohlsons utförsäljning halva priset, sen fick han dessutom köpa visningsexet för ytterligare 15% off
DW777 som är en efterföljare till legendariska DW707 är en riktig och populär proffsmaskin som är byggd för att fungera länge.
PCM8, en Bosch Grön, vänder sig främst till gördetsjälvare och hur den fungerar på sikt vet vi inte ännu då den är ganska ny på marknaden, men de flesta verkar nöjda med den.
PCM8, en Bosch Grön, vänder sig främst till gördetsjälvare och hur den fungerar på sikt vet vi inte ännu då den är ganska ny på marknaden, men de flesta verkar nöjda med den.
Ok, men har inte DeWalten sämre kap-kapacitet? Samt Boschen har ju möjlighet att ställa in sågdjupet nå't som man inte kan göra med DeWalten?
DeWalten låter väl mindre än Boschen?
DeWalten låter väl mindre än Boschen?
Jaja Festoll e ju Festoll visst
men nu ska jag välja nå'n av dessa två.
Den nya DW 777 är långt ifrån den ursprungliga 707 som i sin tur byggde på en ELU. Själva sågchassit är mindre och tunnare, hela maskinen känns vekare tycker jag. Då jag har både den gamla modellen av 707an och en 708är jag lite tveksam till kvaliteten och stabiliteten hos 777an. Jag rekommenderar därför att du åker till en välsorterad affär, känner på bägge och väljer den som faller dig bäst i smaken.
En finess hos 708an som jag tycker är underbar är att den går att vinkla åt bägge håll, s.k dubbelgering, medan 707an och 777an bara går att vinkla åt ena hållet. Lite i-landsproblem kan tyckas men funktionen är suverän!
Festools nya Kap och ger är fullständigt underbar!!! Om jag hade ett akut behov och pengarna (c:a 13500) skulle jag slå till direkt! Bara det att glidstängerna är placerade framåt och inte bakåt är ett nytt och underbart grepp.
En finess hos 708an som jag tycker är underbar är att den går att vinkla åt bägge håll, s.k dubbelgering, medan 707an och 777an bara går att vinkla åt ena hållet. Lite i-landsproblem kan tyckas men funktionen är suverän!
Festools nya Kap och ger är fullständigt underbar!!! Om jag hade ett akut behov och pengarna (c:a 13500) skulle jag slå till direkt! Bara det att glidstängerna är placerade framåt och inte bakåt är ett nytt och underbart grepp.
Ja det ser ut som att det blir en grön Bosch trots allt. DeWalt har inte lika hög kvalitet som tidigare i de lite billigare segmenten?
Tror nog att Boschen kommer att hålla för de jobb jag har i åtanke?
Kan nå'n rekomendera en välsorterad butik i Stockholm inte för långt ifrån City som har många olika sågar som jag kan klämma på?
Tror nog att Boschen kommer att hålla för de jobb jag har i åtanke?
Kan nå'n rekomendera en välsorterad butik i Stockholm inte för långt ifrån City som har många olika sågar som jag kan klämma på?
Flinks järn (på kungsholmen???) har iaf mycket proffsgrejer att titta och känna på !
edit:
Hornsberg heter det tydligen, men för mig, som inte är stockholmare, är det omöjligt att se vari skillnaden är, då det bara ligger lite längre ut på kungsholmen ...
http://www.flinks.se/
edit:
Hornsberg heter det tydligen, men för mig, som inte är stockholmare, är det omöjligt att se vari skillnaden är, då det bara ligger lite längre ut på kungsholmen ...
http://www.flinks.se/
Redigerat:
Ahhhaa den hade jag inte hört talas om. Ska in dit imorron, tack för tipset.
En annan sak, ni som har Bosch PCM 8 S, är ni nöjda med den? Funkar den till "impat" virke eller är den för klen?
En annan sak, ni som har Bosch PCM 8 S, är ni nöjda med den? Funkar den till "impat" virke eller är den för klen?
Förutom att GCM är blå och att motoreffekten är 200W mer, finns det fler argument för GCM 8 S som jag missat?? Har läst i timmar på detta lysande forum om olika kap- geringssågar men har svårt att bestämma mig.
Blå är väl ett bra argument.
Det är väl mer än ett argument.
Precision, livslängd, reservdelstillgång många år framåt, laser och spånfång som fungerar någorlunda OK osv.
Om jag skulle vara i köptagen och valde mellan PCM8 och GCM8s, så skulle jag lätt slanta upp minst en tusing extra för den blå. Inte för att jag misstänker PCM8:an för att vara dålig, utan för att jag tror GCM är såpass mycket bättre.
Och ja, jag är en amatöranvändare ...
Det är väl mer än ett argument.
Precision, livslängd, reservdelstillgång många år framåt, laser och spånfång som fungerar någorlunda OK osv.
Om jag skulle vara i köptagen och valde mellan PCM8 och GCM8s, så skulle jag lätt slanta upp minst en tusing extra för den blå. Inte för att jag misstänker PCM8:an för att vara dålig, utan för att jag tror GCM är såpass mycket bättre.
Och ja, jag är en amatöranvändare ...