K
T Tovin skrev:
Det är ett ISK konto.
Då spelar det ingen roll om du sålt eller ej eftersom ISK beskattas med en schablon baserat på kapitalunderlaget.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Johanox1 Johanox1 skrev:
För att du har betalat mindre till företaget och resten av pengarna fick de av skatteverket. Du har redan fått de pengarna när du betalade fakturan. Så det blir plus minus 0 på deklarationen.
Jag ger mig in i diskussionen då jag inte förstår riktigt (ber om ursäkt för detta). Det ser alltså ut som att om man inte tar rot/rut hade man fått samma summa i återbäringen istället? Vad är då poängen med rot och rut?

H
T tp7 skrev:
Jag ger mig in i diskussionen då jag inte förstår riktigt (ber om ursäkt för detta). Det ser alltså ut som att om man inte tar rot/rut hade man fått samma summa i återbäringen istället? Vad är då poängen med rot och rut?
Vi hittar på att elektrikern tar 1000 kr/ h. Pga rot så betalar du 700 kr och staten betalar 300 kr av dessa 1000 kr till elektrikern. Så på din deklaration så är den summan som du sluppit betala till hantverkaren med. Anledningen till att summan står med är för att ibland så kanske du inte betalar tillräckligt mycket skatt för att täcka detta avdraget. Då får du betala i efterhand det som saknas.
Så den plusposten är alltid det som du fått beviljat i Rot.
Medans minusposten är antingen samma eller lägre.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Tovin skrev:
Har precis fått min deklaration. I år ska jag betala tillbaka ca 26.000kr. I normala fall brukar jag snitta i att få tillbaka ca 15.000kr.

Jag har inte bytt jobb eller arbetsgivare. Har inte heller ändrat lön.

Inte gjort något annat heller som borde påverka skatten.

Fråga 1.
Går det att uttyda på bilagan nedan vad som påverkar utfallet detta år? Arbetsgivaren som helt plötsligt dragit för lite skatt?

Fråga 2.
Det ser dessutom ut som att jag ska betala tillbaka över 4000kr för godkända RUT-avdrag. Det är vit städhjälp med kvitton och företag med F-skattsedel. Har jag tolkat det rätt att avdraget som ska betalas tillbaka är RUT-avdrag?

[bild]
Tack för svar. Det jag inte förstår är att under sista rubriken "Beräkning av belopp att betala/få tillbaka" ser det ut som att rot/rutavdraget är en avgift som måste betalas tillbaka och med det mer som ett lån där man i detta fall hade fått 4230 kr mer om man inte hade nyttjat avdraget?

Nej, du har en plusspost för att du fått pengarna och en minuspost för att skatten sänks med den summan. Du har alltså fått summan tidigare men det påverkar inte din slutskatt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
T tp7 skrev:
Tack för svar. Det jag inte förstår är att under sista rubriken "Beräkning av belopp att betala/få tillbaka" ser det ut som att rot/rutavdraget är en avgift som måste betalas tillbaka och med det mer som ett lån där man i detta fall hade fått 4230 kr mer om man inte hade nyttjat avdraget?
Du har ju redan sluppit betala dom pengarna på fakturan.. Hade du betalat dom pengarna på fakturan skulle du ju få tillbaka dom på skatten nu. Man kan inte få båda..

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.