Håller på att greja en enkel utomhuskran (tappventil) för sjövatten vid stugan och har ett nybörjarproblem... Hur skruvar jag fast kranen i väggfästet på bästa sätt? Om jag bara skruvar i så funkar det, men kranen hamnar i fel orientering när den är helt iskruvad. Vilka muttrar eller andra rörkomponenter bör jag använda? Jag har gängtejp och lite gummipackningar också. Gängorna är vanlig R15 (1/2"). Se bild.
Tacksam för lite hjälp!

• Utomhuskran med röd spak, väggfäste och slanganslutning, i behov av korrekt montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag rekommenderar lin och locherpasta. Det tätar såpass bra att du inte behöver gänga maximalt i botten.

• Gilla
bergquist och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Supertips!

Är det planpackning eller ska gängorna täta.

Är det planpackning får man kombinera till lämplig tjocklek. Lämpligen då fiber packning eller liknande. Att stapla två gummi packningar på varandra blir nog inte bra. Ska gängorna täta så kör med lin. Jag har praktisk erfarenhet båda varianterna.

• Gilla
bergquist
  • Laddar…
T Tonebender skrev:
Håller på att greja en enkel utomhuskran (tappventil) för sjövatten vid stugan och har ett nybörjarproblem... Hur skruvar jag fast kranen i väggfästet på bästa sätt? Om jag bara skruvar i så funkar det, men kranen hamnar i fel orientering när den är helt iskruvad. Vilka muttrar eller andra rörkomponenter bör jag använda? Jag har gängtejp och lite gummipackningar också. Gängorna är vanlig R15 (1/2"). Se bild.
Tacksam för lite hjälp!
Hej.
Enl. bilden ser inte kranen ut att vara igängad helt.
F.ö ska man inte gänga in en rörgänga helt i botten såvida det inte behövs för rätt positionering om det ex. fattas 1/4 varv.
Det bästa är att använda lin, men kan vara svårt att linda om man är "grön".
Du hade gängtejp, använd det, men är materialet mässing (eller förnicklad mässing) måste man rispa gängorna med t.ex. ett bågfilsblad för att tejpen / linet ska ligga kvar i gängorna vid igängningen.
Tejpen ska lindas "med gängstigningen" alltså medurs sett från röränden 8 - 10 varv beroende hur glapp gängan är i muffen.
Tejpen ska spännas så hårt det går från första varvet, dock inte så hårt att den går av.
Avsluta med en droppe olja på tejpen och skruva in, se dock till att du inte skruvar in i botten, för om du använder gängtejp
kan du inte dra tillbaks ett halvt varv för då kan det läcka.

Det här vart "en halv rörmokarkurs" men tyckte att det kan vara bra för alla amatörer att veta hur man drar i och tätar en rörgänga. :)

Lycka till cdp

Tack för svaren! Då vet jag ungefär hur jag ska fortsätta. Jättebra med utförlig info, cdp. Det stämmer att den inte är helt igängad i bilden - det var vara för att visa upp delarna.

J
  • Gilla
White Eagle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.